آغاز کاهش اشباع مخازن نفتی شناور

حجم عظیم نفتی که در دریا نگهداری می‌شود، رو به کاهش گذاشته و انتظار می‌رود روند کاهش در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به مدد احیای تقاضا و تغییر ساختار بازار نفت ادامه پیدا کند.

آغاز کاهش اشباع مخازن نفتی شناور

به گزارش ایسنا، آمار شرکت تحقیقاتی آی اچ اس مارکیت نشان می‌دهد که ذخایر نفت شناور در پایان ژوئن به پایین 150 میلیون بشکه در مقایسه با 180 میلیون بشکه در آوریل کاهش پیدا کردند. تقاضای جهانی برای نفت در آوریل در پی شیوع ویروس کرونا 30 میلیون بشکه در روز سقوط کرده بود. حجم فرآورده‌های نفتی که در مخازن شناور نگهداری می‌شوند هم از حدود 75 میلیون بشکه در اواسط ماه مه به 50 میلیون بشکه در اواخر ژوئن کاهش پیدا کرد.

طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر نفت شناور که در آوریل به رکورد 172.2 میلیون بشکه صعود کرده بود، در ماه مه به میزان 6.4 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به 165.8 میلیون بشکه رسیده است.

بنا بر برآورد بلومبرگ، ذخایر نفت شناور دریای شمال اروپا در اوایل ژوئن که کاهش محدودیتها در این منطقه آغاز شد، رو به کاهش گذاشت.

جدا از رشد تقاضا برای نفت نسبت به افت بی‌سابقه‌ای که در آوریل وجود داشت، ساختار قیمت نفت در هفته‌های اخیر تغییر کرده و نگهداری نفت در دریا که در آوریل سودآور بود دیگر از نظر مالی مقرون به صرفه نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنین کاهش تولید از سوی گروه اوپک پلاس و همچنین محدودیت ناخواسته تولید در کشورهای دیگری مانند آمریکا، میزان نفت مازادی که در دریا به عنوان یک گزینه پرهزینه‌تر نسبت به مخازن خشکی نگهداری می‌شد را کمتر کرد.

شرکت کلارکسونز ریسرچ برآورد کرده که تا 26 ژوئن حدود 218 میلیون بشکه نفت در نفتکشها نگهداری شده که در مقایسه با 290 میلیون بشکه در اوایل ماه مه کاهش پیدا کرده و همچنین میزان محصولات نفتی که در مخازن شناور نگهداری می‌شود طی همین مدت از 100 میلیون بشکه به 70.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان