همه چیز درباره صندوق واسطه‌گری فلزی دارا سوم

صندوق واسطه گری مالی سوم یا صندوق واسطه گری فلزی یا صندوق دارا سوم یا صندوق پذیره نویسی سوم از جمله صندوق های قابل معامله یا همان ETF است که دولت در تابستان یا پاییز ۹۹ عرضه می کند. قیمت عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم و زمان عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم فلزی و خودرویی را در همین گفتار به روز رسانی خواهیم کرد.

همه چیز درباره صندوق واسطه‌گری فلزی دارا سوم

صندوق واسطه گری مالی سوم یا صندوق واسطه گری فلزی یا صندوق دارا سوم یا صندوق پذیره نویسی سوم از جمله صندوق های قابل معامله یا همان ETF است که دولت در تابستان یا پاییز 99 عرضه می کند. قیمت عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم و زمان عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم فلزی و خودرویی را در همین گفتار به روز رسانی خواهیم کرد.

واحدهای صندوق واسطه گری مالی سوم مثل واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم (سهام بانکی با نماد دارا یکم) و واحدهای صندوق واسطه گری مالی دوم (سهام پالایشگاهی با نماد دارا دوم) از صندوق های قابل معامله در بورس پس از عرضه است و اطلاعاتش از طریق سایت TSETMC.COM که یکی از پربیننده ترین سایت های ایرانیان در سال 99 است، قابل دسترس می باشد.

صندوق واسطه گری مالی سوم صندوق واسطه گری فلزی شامل سهام خودرویی و فلزی است و البته احتمال جایجایی و اضافه و کم شدن نمادها در آن هست. صندوق واسطه گری فلزی شامل 4 شرکت: ایران خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس ایران و سایپا بوده که از سهام خوب بازار سرمایه ایران در سال رویایی 1399 به شمار می رود.

در صندوق واسطه گری مالی سوم یا دارا سوم، انتظار حضور 4 نماد : فملی، فولاد، خودرو و خساپا داریم. انتظار می رود قیمت نمادهای 4 گانه در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم) تا اسفند 99، بیش از 200 درصد افزایش یابد. لذا اگر سهامدار این سهام خوب در پرتفو هستید، تا اخر سال 99 سهامداری کنید.

در صورتی که خریدار صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم) بودید نیز تا پایان سال، همچنان سهامداری کنید. بعضی از سهام عرضه شده در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم)، از سهام مشمول پرتفو سهام عدالت هم محسوب می شود مثل خودرو. سهام عدالت در اختیار 46 میلیون و 500 هزار نفر قرار گرفته است.

حدود سه میلیون و 600 هزار نفر واحدها و یونیت‌های صندوق واسطه گری مالی یکم یا صندوق ETF اول را خریداری کردند.

همان طور که می دانید، دو ETF پس از صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) در سال 99 عرضه می شود که صندوق واسطه گری مالی پالایشگاهی با نمادهای شتران، شبریز، شبندر و شپنا از آن جمله است.

این سهام نیز مثل سهام پرتفو دارا یکم و دارا سوم، با 20 الی 30 درصد تخفیف به نسبت قیمت روز تابلو، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. داشتن کد ملی الزامی است اما داشتن کد بورس و کد معاملاتی انلاین برای خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی سوم، الزامی ندارد.

اما برای فروش بلوک های صندوق واسطه گری مالی سوم، بایستی کد بورس و کد معاملاتی آنلاین داشته باشید که برای دریافت آن، باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و با حضور در یکی از دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت شده و کد آنلاین دریافت کنید که رایگان است.

این اقدامات در راستای واگذاری تصدی‌های دولتی به مردم و گسترش فرهنگ سهامداری و مالکیت در بین مردم و از طرفی تأمین مالی دولت از طریق بورس انجام می‌شود.

همچنین در نظر داشته باشید که برای صندوق های دارا یکم ، دارا دوم و دارا سوم، بازارگردانی در نظر گرفته می شود، یعنی اگر مردم برای فروش مراجعه کنند، خود این صندوق می ‌تواند از آنها در کوتاه مدت بخرد و پس از مناسب شدن بازار، بفروشد و این امر قابلیت نقد شوندگی را افزایش و خطر را برای پذیره نویس‌ ها کاهش خواهد داد.

نکته ای که باید توجه داشته باشید آن است که پس از پایان فرآیند پذیره نویسی صندوق دولت و دریافت جواز لازم برای فعالیت صندوق توسط سازمان بورس اوراق بهادار به ریاست دکتر قالیباف، سهام موضوع فعالیت با در نظر گرفتن 20 درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت 1 ماه پیش از عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم) به شرطی که قیمت پس از اعمال تخفیف، از 70 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی کمتر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق انتقال یافته و از کارمزد نیز معاف است.

اما خرید و فروش بلوک های صندوق، مشمول کارمزد است. از اول مرداد 1399، 20 درصد کارمزد کمتری از خرید و فروش های سهامداران اخذ می شود که حرکت خوبی در بازار سرمایه است.

نکته دیگری که باید توجه کنید آن است که خرید بلوک ها، پس از اعلام دولت و سازمان بورس از طریق بانک و بانکداری اینترنتی امکان پذیر است. هیچ محدودیت سنی ندارد. یعنی برای کودکان هم می توانید با ارائه کدملی، بلوک خریداری کنید. اشخاص حقوقی حق خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی سوم را ندارند.

از حساب شخصیت های حقوقی برای خرید بلوک های صندوق واسطه گری مالی سوم فلزی-خودرویی برای خرید نمی توان استفاده کرد. دامنه نوسان بلوک های صندوق واسطه گری مالی سوم از 11 تیر 99 به 10 درصد کاهش یافته است. مسئولیت بازار گردانی و نقد شوندگی این صندوق ها بر عهده گردانندگان آن است.

پذیره نویسی صندوق با عرضه اولیه ها، تفاوت زیادی دارد. اگر اطلاعات کافی ندارید به سایت رسمی بورس در نشانی SEO.IR رجوع کنید. شما می توانید سهام 4 گانه مشمول عرضه در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم) را بدون اینکه نیاز به شرکت در فرآیند پذیره نویسی صندوق باشید، از طریق سامانه آنلاین کارگزاری خود خرید کنید که از سهام خوب بازار برای بلند مدتی ها محسوب می شود.

سهام شرکت های دولتی که قرار است فرآیند واگذاری ان ها در بورس در قالب صندوق واسطه گری انجام شود، تا 30 روز پس از پذیره نویسی، قابل فروش در بورس نیست.

در ادامه این گزارش روزیاتو به بررسی وضعیت 4 سهم مشمول عرضه در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم) می پردازیم. این 4 سهم را سعی کنید اگر در پرتفو دارید، تا بهار سال 1400 شمسی فروشنده نباشید که با روند صعودی شاخص کل بورس و تثبیت بالای 3 میلیون واحد در سال 1399، بازدهی خوبی را در اختیار سهامداران صبور قرار می دهند.

بررسی سهم ایران خودرو مشمول عرضه صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم)

از سهام خیلی خوب در سال 99 است. از فروردین 98 تا تیر 99 با احتساب افزایش سرمایه، هر سهم «خودرو» بیش از 24 برابر افزایش یافته است. انتظار داریم تا پایان سال 99 هر سهم ایران خودرو از 1500 تومان فرا تر رود.

صندوق واسطه گری مالی سوم

تابلو خودرو در 11 تیر 99 را مشاهده میکنید

301 میلیارد قطعه سهم است. 11 تیر 99 در روز رکورد زنی تاریخی شاخص کل (با 66000 واحد مثبت) صف خرید 663 میلیونی برایش چیده شد. 22 درصد شناوری دارد و فعلا EPS منفی 377 دارد. توجه کنید که در بورس، آینده پیش خرید می شود و تاریخ در بورس طبق اصل اول تکنیکالیست ها، تکرار شدنی است.

بررسی سهم شرکت سایپا مشمول عرضه در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم)

خساپا یکی از سهام مشمول عرضه در صندوق پذیره نویسی سوم (دارا سوم) است. 195 میلیارد قطعه سهم دارد و قیمت هر سهمش در روز 11 تیر 99، 321 تومان بود. 24 درصد خساپا شناور است و تکنیکال و بنیادی ان، از صعود در بلند مدت حکایت دارد.

صندوق واسطه گری مالی سوم

تابلو خساپا در 11 تیر 99. این قیمت ها خاطره خواهد شد

فعلا EPS منفی 145 دارد. اینکه خساپا P/E منفی 22.14 دارد، شرط لازم یا کافی برای تحلیل خرید یا فروش این سهم نیست. خساپا احتمالا اسفند ماه امسال بالای 1000 تومان باشد.

حتما بخوان: داستان فملی

بررسی سهم شرکت ملی صنایع مس ایران در صندوق واسطه گری مالی سوم

هر سهم شرکت فملی، 11 تیر 99 از 3000 تومان گذشت. تیر 98 هر سهم فملی، 405 تومان بود. فملی یکی از خوب های بورس ایران در بازه بلند مدت است. سهمی شاخص ساز. در روزیاتو، تحلیل خوبی درباره فملی ارائه شده است که در این لینک در دسترس است.

101 میلیارد قطعه سهم است و 33 درصد شناوری دارد. میزان EPS آن 1201 بوده و حجم مبنای به نسبت کمی دارد که حدود 4 میلیون سهم است. فملی را اگر در پرتفو دارید، تا بهار سال 1400 فروشنده نباشید.

صندوق واسطه گری مالی سوم

تابلو فملی در 11 تیر 99

بررسی سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در صندوق واسطه گری مالی سوم (دارا سوم)

از سهام مشمول صندوق پذیره نویسی فلزی-خودرویی سال 99، سهم فولاد مبارکه اصفهان است که از سهام عالی گروه فلزات اساسی بوده و در بازار اول بورس قرار دارد. بازه سالانه از 368 به 1665تومان آمده است. 209 میلیارد قطعه سهم بوده و اگر چه سنگین است، اما بسیار مطمئن است.

صندوق واسطه گری مالی سوم

تابلو نماد فولاد مبارکه اصفهان در 11 تیر 99

محبوب سهامداران بلندمدتی بوده و EPS حدود 600 دارد. فولاد را در پرتفو داشته و نگاه بلند مدت به آن بکنید. افزایش سرمایه فولاد و تقسیم سود فولاد در یک دهه اخیر مطلوب بوده است.

بورس ایران طبق فاند محکوم به صعود است. در سال 99 در کلیه عرضه اولیه ها و صندوق های پذیره نویسی شرکت کنید و تا سال آینده با توجه به تورم و تحریم و رشد دلار، فروشنده نباشید. 60 میلیون ایرانی کد بورس دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان