دلایلی که ساختمان سینامهر شمیران را ناایمن کرده بود/انتقاد به بهره‌برداری درمانی از ملک مسکونی

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در تشریح جزئیات حادثه آتش سوزی کلینیک سینا مهر شمیران به بهره برداری درمانی از ملک مسکونی انتقاد کرد.

دلایلی که ساختمان سینامهر شمیران را ناایمن کرده بود/انتقاد به بهره‌برداری درمانی از ملک مسکونی

به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران و در بررسی جزئیات حادثه آتش سوزی کلینیک سینا مهر گفت: سازمان آتش نشانی از 33 هزار ساختمان پر خطر و میان خطر بازدید داشته و اخطاریه‌های لازم را صادر کرده است. 26 درصد حریقها مربوط به ساختمان است و 54 درصد حریقهای ساختمانی مربوط به کاربری‌های مسکونی است.  ساختمان 5 طبقه کلینیک سینامهر کاربری مسکونی داشته و به دلیل تغییر کاربری مطابق با رای قطعی کمیسیون ماده 100 مالک مکلف به بهره برداری مجاز از ملک بوده است.

وی در توضیح تخلفات ملک کلینیک سینا مهر گفت: مسقف کردن حیاط  جنوبی با پروفیل سبک و سقف غیر اساسی به منظور ایجاد سایبان،
 تبدیل 405 متر مربع مسکونی به مرکزبهداشتی و درمانی در زیر زمین به مساحت 7 متر مربع و آسانسور بهداشتی و درمانی به مساحت 7 متر مربع و تبدیل ملک مسکونی به اداری در طبقات همکف ، اول ، دوم به مساحت 615 متر و 75 متر راه پله اداری به عنوان خلاف مازاد تراکم از جمله  تخلفات ساختمانی این کلینیک است که به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده صد رای به تعطیلی و یا قلع مستحدثات زاید و اعاده به وضعیت مجاز ظرف دو ماه و همچنین تخریب و جمع آوری پروفیل سبک و سقف غیر اساسی را داده است.

نوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات سازمان آتش نشانی نیز گفت: بازدید و صدور دستور العمل ایمنی در سال 94 ، صدور نامه استنکاف از اجرای دستور العمل در سال 96 ، بازدید مجدد در سال 97 و صدور اخطاریه در سال 97 از جمله اقدامات این سازمان برای جلوگیری از وقوع حادثه بوده است مالک مدعی شده که گزارش فوق با واقعیت تطابق ندارد و براساس تجربیاتش و نه اصول سازمان آتش نشانی نسبت به ایجاد دو دستگاه شلنگ آب آتش نشانی با پمپ فشار قوی و چندین کپسول اقدام کرده است.

وی افزود: ساعت 20:46 دقیقه آتش سوزی گسترده در مرکز سینا به سامانه 125 آتش نشانی اعلام می‌شود در نخستین مرحله آتش نشانان 4 ایستگاه 6، 64، 88 و 105 را به محل حادثه اعزام می‌کنند. برابر مستندات موجود نخستین تیم آتش نشانی حدود 5 دقیقه بعد از اعلام به محل رسیده و عملیات خود را آغاز می‌کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که به دلیل انفجارهای پی در پی در محل جنوبی ساختمان دسترسی آتش نشانان سخت و از طریق پشت بام و نورگیر طبقه سوم اقدام به ورود می‌کنند افزود: آتش نشانان پس از حدود 45 دقیقه به افراد مسدود شده دسترسی پیدا کرده و از طریق پشت بام این  افراد را به بیرون انتقال یافتند 20 نفر از این افراد نجات یافته و متاسفانه 19 نفر فوت شدند.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری غیر اصولی از حیاط، دپو نامناسب سیلندرهای اکسیژن و نیتروژن، عدم وجود پله فرار اضطراری، تصرف پشت بام با ایجاد کاربری دفتر اداری  و دپوی مواد قابل اشتعال، حذف نورگیر در طبقات و ایزوله کردن اتاقهای عمل در طبقه آخر، عدم حوزه بندی حریق در سقف کاذب در طبقات که در نتیجه هنگام حریق دود به طبقات نفوذ می‌کند، عدم طراحی نامناسب سیستم اعلام اطفای حریق مناسب و غیر فعال بودن آن هنگام وقوع حادثه ، قرار گرفتن جعبه حدود 10 کولر گازی ، نصب غیر اصولی کولر آبی بر روی سقف انبار فلزی غیر مجاز، اجرای دیواره‌های جدا کننده و بازسازی فضای داخلی مجموعه با مصالح قابل اشتعال، سیم کشی غیر اصولی در مجموعه و قرار گرفتن تابلوی برق در راه پله از جمله موارد نا ایمنی موجود در این ساختمان بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان