نمایندگان در اعتراض به ظریف چه گفتند؟

شریعتی: آمریکا ابرقدرت نیست/ راستینه: باید دلار ۲۰ هزار تومانی را دلار برجامی نامید

سرویس سیاسی فردا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز یکشنبه (15 تیر 99) به منظور ارائه گزارش به نمایندگان خانه ملت، در صحن علنی پارلمان حضور یافت.

پس از سخنان ظریف در بخش اول، تعدادی از نمایندگان در جریان ارائه گزارش وی به ایراد سخن پرداختند و سپس ظریف در بخش دوم سخنان خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.

عمویی: ظریف باید راهبرد اخراج آمریکا از منطقه را پیگیری کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزیر امور خارجه پیگیر راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخ شهادت حاج قاسم سلیمانی باشد.

به گزارش مهر، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از اظهارات وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجه هر کشوری تا حد زیادی تابع شرایط بین المللی و داخلی آن کشور است. با تشدید اقدامات خصمانه آمریکا ما به یکسری قوانین جدید نیاز داریم و نمی‌توانیم روند سابق را ادامه دهیم.

سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت ترامپ و بدعهدی آنان بر خروج از برجام و بدقولی‌های اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی، برای همگان روشن شد که انتظار رفع تحریم‌ها از طریق تعامل با غرب بیهوده است.

عمویی متذدکر شد: اروپایی‌ها ثابت کرده اند که هر گاه با صبر و تحمل ما مواجه می‌شوند، زیاده خواه‌تر می‌شوند که قطعنامه شورای حکام علیه ایران نمونه بارز این مسئله است، اما هر زمانی که ما در مقابل آنان ایستادگی و مقاومت می‌کنیم، آنان وادار به عقب نشینی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران رقم زده است، گفت: با دستور دولت ترامپ، سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید که دولت آمریکا با این اقدام خود از خطوط قرمز ملت ایران عبور کرد، اما با وجود این هستند کسانی در داخل کشور که فکر می‌کنند همچنان باب گفتگو با آمریکا باز است و گویا در فرودگاه بغداد اتفاقی رخ نداده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما از وزارت امور خارجه آن است که موضوع ترور حاج قاسم سلیمانی را در نظر گیرد و آقای ظریف هم پیگیر راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخ شهادت حاج قاسم سلیمانی باشد و به این نکته توجه کند که تصویر دستان خون آلود حاج قاسم عزیز هیچ گاه از ذهن ما خارج نمی‌شود.

صفایی: بخش اقتصادی وزارت امور خارجه تعطیل است

نماینده مردم گناباد درمجلس گفت: بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به کل تعطیل است و باید با کشورهایی که تحریم هستند، ارتباطات اقتصادی خود را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صفایی نماینده مردم گناباد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از اظهارات محمد جواد ظریف اظهار داشت: آقای ظریف! مجلس یازدهم را چگونه تصور کردید و چه تصوری از منا در ذهن شماست؟ شما تحولات بین المللی پساغرب را در عمل باور ندارید چرا که پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی پیام ذلت به غرب فرستادید.

وی افزود: وزیر امور خارجه در مجلس بحث از وحدت ملی و فراجناحی بودن می‌زند اما در نشست با کری می‌گوید که اگر ما با شما به توافق نرسیم، جریان رادیکالیسم روی کار می‌آید!

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: روزی که کری پای میز مذاکره آمد رهبر انقلاب فرمودند که او با پای شکسته می‌آید چرا که به مذاکره احتیاج دارد، پس از مواضع انقلاب کوتاه نیایید اما با وجود این دیدیم که شما از مواضع انقلاب کوتاه آمدید.

صفایی گفت: متأسفانه عراقچی در رسانه ملی به برادران افغانی توهین می‌کند و سوال ما این است که آیا نگاه به همسایگان باید اینگونه باشد؟!

وی افزود: همسایه‌های ایران هزار و 200 میلیارد دلار واردات داشتند که سهم ایران فقط دو درصد است و این مایه خجالت است و بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به کل تعطیل است.

نماینده مردم گناباد تصریح کرد: 25 کشور تحت تحریم آمریکا هستند و باید ایران از ظرفیت تشکیل اتحادیه‌ای با آنان برای تقویت روابط اقتصادی استفاده کند.

صفایی یادآور شد: پورابراهیمی سال گذشته در رأس هیئتی به چین سفر کرد و به توافقات خوبی رسیدند که جای تعجب دارد که شما به آنان گفتید چون آمریکایی‌ها این توافقات را قبول ندارند پس ما هم آن را نمی‌پذیریم!

وی تأکید کرد: آقای ظریف! این فشارها حق مردم ایران نیست و اهرم فشار آمریکا باید از روی ملت ایران کوتاه شود.

ویس‌کرمی: فرصت‌های ایران به امید لبخند غربی‌ها سوزانده نشود

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت‌های پیش‌روی ملت ایران نباید به امید لبخند آمریکا و اروپا سوزانده شود.

به گزارش مهر، مهرداد ویس‌کرمی در جلسه علنی امروز و پس از اظهارات وزیر امور خارجه گفت: تا کی باید از اعتماد کودکانه به آمریکای جهانخوار و اروپای فریبکار ضربه بخوریم؟

وی ادامه داد: به جای تکیه به نظام لیبرال، باید به خدا اعتماد کنیم و به این مسئله توجه داشته باشیم که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود و نباید فرصت‌های پیش‌روی ملت ایران را به امید لبخند آمریکا و اروپا بسوزانیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد، افزود: آقای ظریف! انتظار ما از شما این است که به جای تئوری‌پردازی در عمل برای حفظ شأن ملت ایران در برابر غربی‌ها اقدام درخوری انجام دهید.

ویس‌کرمی بیان کرد: آقای ظریف! نتیجه برجام چه شد؟ تا کی از ترس تهدید‌های آمریکا و غربی‌ها جلوی آنان می‌خواهید خوش‌رقصی کنید؟

وی گفت: دولت روحانی در همه امور از جمله ارز، مسکن و برجام، کشور را به عقب برده و همیشه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کاری کرده‌اند که شما صرفاً در برابر آنان یک واکنش ملتمسانه نشان دهید و این نوع موضع‌گیری زیبنده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست.

سنگدوینی: اگر وزارت خارجه تسهیلگر بود،قطعاً مردم در شرایط بد اقتصادی نبودند

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: چرا مشکلات گازی ایران و ترکمنستان تاکنون درست نشده و وزارت امور خارجه کجا تسهیلگر بوده است؟ اگر شما تسهیلگر بودید قطعاً مردم در شرایط بد اقتصادی نبودند.

به گزارش خبرنگار مهر، رمضانعلی سنگدوینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از اظهارات وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف شما اعلام کردید که سیاست‌های ما همیشه موفقیت آمیز بوده است اما در مسیری که طی کردید همیشه منفعلانه بودید و ارتباط تجاری و اقتصادی ما در زمینه صادرات تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه الان 5 ماه است که مرز ایران و ترکمنستان تعطیل است، گفت: علیرغم پیگیری‌های زیادی که در این زمینه انجام شده است، اما هیچ کاری از سوی وزارت امور خارجه به عنوان وزارت دیپلماسی انجام نشده و صادرات نقشی برای این وزارتخانه ندارد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان کشاورزی خیز است و توانایی دارد بسیاری از محصولات خود را صادر کند اما از این زمینه به خوبی استفاده نمی‌شود و سوال این است که چرا به صادرات محصولات کشاورزی ایران توجه نمی‌شود.

وی بیان کرد: چرا مشکلات گازی ایران و ترکمنستان تاکنون درست نشده و با وجود همه این اتفاقات باید گفت وزارت امور خارجه کجا تسهیلگر بوده است؟ اگر شما تسهیلگر بودید قطعاً مردم در شرایط بد اقتصادی نبودند.

نماینده مردم گرگان تاکید کرد: بهتر است مثل سردار سلیمانی‌ها باشید که این مملکت را از شر داعش ملعون نجات دادند و باید به فکر مردم باشید و مسیر صادرات و بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق ارتباط با همسایگان را طی کنید.

شریعتی: آمریکا ابرقدرت نیست/ وزارت خارجه از منطقه غافل است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آمریکا ابرقدرت نیست اما دولتی ها آمریکا را به طمع انداختند که زانوی خود را روی گلوی اقتصاد ایران بگذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مالک شریعتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، اظهارداشت: از وزیر امور خارجه درخواست می کنم که به حاشیه نرود و به اصل موضوع توجه کند.

وی با اشاره به تأثیر قیمت دلار بر معیشت مردم گفت: مسئول مستقیم دلار 20 هزار تومانی وزارت امور خارجه است و میزان تسلط بر معیشت و اقتصاد کشور از هفت سال پیش بدتر شده و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر آمریکا اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد، پس چرا شما در آمریکا گفتید اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رقیب ما در ایران حاکم می شود. و آیا این التماس رأی به آمریکایی ها نبود؟

شریعتی تصریح کرد: شما در زمینه دیپلماسی اقتصادی در منطقه چه کار کرده اید؟ تقریبا در همه قراردادهای انرژی در منطقه از جمله در کرسنت امارات، ترکیه و ترکمنستان ما سرافکنده شدیم و همچنین قرارداد گازی ما با پاکستان و هند به کجا رسید؟

وی تأکید کرد: چرا که همه ظرفیت های کشور را به آمریکا پیوند زدید و از منطقه غافل شدید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آمریکا ابرقدرت نیست اما شما آمریکا را به طمع انداختید که زانوی خود را بر گلوی اقتصاد ایران بگذارد.


ذوالنوری: مسیر سیاست خارجی وزارت خارجه از ابتدا غلط بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر امور خارجه، گفت: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران شما از ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظریف تنها مخاطب مباحثی که مطرح می‌کند نیست و به رأس دولت برمی گردد، گفت: شما به عنوان فردی تأثیرگذار و یک مهره اساسی در همه مسائل شریک، سهیم و تأثیرگذار هستید بنابراین ممکن است برخی مباحث را بگویید بر عهده بنده نیست.

وی تصریح کرد: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در خصوص سیاست خارجی در دوران شما از ابتدا غلط بود و مسیر را کج ریل‌گذاری کردید و به سمتی حرکتی کردید که اهداف ملت محقق نشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که سیاست‌های بالادستی و اصل نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است و حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است، اصل بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است اما شما وارونه عمل کردید و داخل و منطقه را رها کردید و کسی را که نباید به آن اعتماد کرد، تمام اعتماد را بر آن متمرکز کردید بنابراین خروجی غیر از این نمی‌تواند باشد.

ذوالنوری با بیان اینکه ما مخالف دیپلماسی فعال نیستیم و نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها و ترک کرد اما مسیر را نباید غلط رفت، گفت: ما در این مورد تضمین نگرفتیم. اگر در این مورد آگاهی نداشتید باید به این نکته توجه می‌کردید که مقام معظم رهبری در طول مذاکرات بارها تذکر دادند چرا توجه نکردید و شروط یازدهگانه که تعیین کردند عملیاتی نکردید، چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی خود را از دست دادید که امروز دنبال آنها بدوید.

وی تاکید کرد: در ابتدای مذاکرات جان کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده داشته باشید اما بعد از مذاکرات طولانی آن را به 300 کیلوگرم رساندید، شما بیش از 10 تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را با اورانیوم خالی یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را طی کند مبادله کردید و ابزار انعطاف و چانه‌زنی را از دست ملت خارج کردید.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را به آن وضعیت درآوردید که دشمن خیالش راحت شود و الان می‌گوئید چرا به حرفتان گوش نمی‌دهد.

ذوالنوری با بیان اینکه شما 19 هزار سانتریفیوژ را به 5 هزار و 100 رساندید، افزود: ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد 20 درصد غنی‌سازی حرف می‌زدند و در حقیقت فردو را از دور مذاکرات خارج کرده بودند، شما حتی نطنز را از بین بردید و وقتی مقام معظم رهبری تأکید بر حرکت متناظر و گام به گام کردند شما همه چیز را در طبق اخلاص گذاشته و بدون گرفتن تضمین تحویل دادید، آن هم در شرایطی که می‌دانستید طبیعت غرب و آمریکا این است که اگر می‌دانستید چرا به تذکر مقام معظم رهبری گوش ندادید که فرمودند نتیجه همه مذاکرات باید رفع کل تحریم‌ها باشد و نتیجه این بی‌توجهی خسارت محض شد، چرا ملت را به این خسارت رساندید و تحت عنوان مذاکره 3 سال منطقه را رها کردید.

وی تصریح کرد: چرا پیمان‌های دو جانبه مالی با کشورهای همسایه و کشورهایی همچون چین که باید مهمترین رابطه را با آن داشته باشیم، برقرار نکردید و به رغم تأکید مقام معظم رهبری نسبت به آنها بی‌مهری کردید تا آنجایی که مدت‌های طولانی ما در این کشور سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی تعطیل شده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر در گذشته روابط با چین را رها نمی‌کردید امروز این سطح از فشار اقتصادی به مردم وارد نمی‌شد، گفت: بنابراین شما باید در این زمینه پاسخگو باشید.

راستینه : دلار20 هزار تومانی محصول برجام است/ چرخ‌های اقتصادی از کار افتاد

نماینده مردم شهر کرد در مجلس گفت: قرار بود با برجام چرخ های سانتریفیوژ از کار بیفتد اما چرخ های اقتصادی از کار افتاد و دلار 20 هزار تومانی را باید دلار برجامی نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد راستینه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از گزارش وزیر امور خارجه اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه به خوبی شکل نگرفت و اراده جدی برای نقش آفرینی بخش خصوصی در وزارت امور خارجه وجود ندارد.

وی بیان کرد: وزارت امور خارجه باید پاسخ دهد که تا چه حد به بخش خصوصی در سیاست‌های اقتصادی خود میدان می‌دهد. فعالیت‌های اقتصادی کشور با برجام شرطی شده است به این معنا که اقتصاد ایران با شروط برجامی محدود شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: همه شاهد بودیم زمانی که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد، نرخ ارز بسیار افزایش پیدا کرد و مردم دچار مشکلات اقتصادی شده اند.

راستینه تصریح کرد: آقای ظریف شما از کاهش فشار بر مردم حرف می زنید اما شروط برجامی شما مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم به وجود آورده است. این در حالی است که دیپلماسی حاج قاسم سلیمانی مبتنی بر مقاومت بود اما این رویه در وزارت امور خارجه متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انعقاد برجام آن بود که چرخ‌های سانترفیوژ از کار بیفتد اما امروز می‌بینیم که چرخ‌های اقتصادی از کار افتاده است و بر این اساس باید دلار 20 هزار تومانی را دلار برجامی نامید و این همان گلابی‌هایی است که دولت به مردم وعده داده بود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان