راهبرد یکپارچه عربی علیه برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری ایسنا: مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی در گفتگو با الجمهوریه آنلاین تاکید کرد که این پارلمان مخالف برنامه هسته‌ای ایران است. او گفت: پارلمان عربی برای اولین بار راهبردی برای تعامل با ایران تصویب کرده و هدف آن توقف "دخالت‌های ایران در امور داخلی کشور‌های عربی" و مقابله با ایجاد "مجموعه‌های مسلح مرتبط با ایران در داخل کشور‌های عربی" عنوان است.

در این راهبرد ضدایرانی ادعا شده است که ایران به دنبال صادر کردن انقلاب خود به کشور‌های عربی است و همچنین تاکید شده است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های عربی باید شفاف شود.

بن فهم السلمی گفت: در این راهبرد مشترک عربی همچنین تاکید شده است که تمام کشور‌های عربی باید تبادلات تجاری خود با ایران و ترکیه و همچنین پروژه‌های مشترک خود با این دو کشور را متوقف کنند.

اجرای تصمیمات و راهبرد‌های پارلمان عربی که عمدتا تحت تاثیر فشار‌های عربستان سعودی است، برای دیگر کشور‌های جهان عرب الزام آور نیست و معمولا در حد همان نوشته و چند جلسه سیاسی باقی می‌ماند.

مشعل بن فهم السلمی همچنین تاکید کرد که توافق دفاع مشترک عربی نیز باید بار دیگر اجرایی شود و از آن به عنوان ابزار جمعی عربی برای مقابله با دخالت دو کشور ایران و ترکیه استفاده کرد.

رئیس پارلمان عربی خاطر نشان کرد که راهبرد یکپارچه عربی بر این اساس است که تجاوز به هر یک از کشور‌های عربی به معنای تجاوز به تمام امت عربی است.

به گزارش ایسنا، این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره به شکل رسمی و عملی تاکید و ثابت کرده که به دنبال صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده و برای حل بحران‌های عربی تلاش فراوانی کرده است.

مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه دخالتی در دیگر کشور‌ها ندارد و حضور ما در برخی کشور‌ها مستشاری و به درخواست دولت قانونی آن کشور‌ها است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان