وجود ۳.۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر برای ترخیص

خبرگزاری فارس: مهرداد جمال ارونقی با اشاره به موجودی کالا‌های اساسی تا امروز دوشنبه 16 تیرماه سال 99 اظهار داشت: در حال حاضر 3 میلیون و 609 هزار تن کالای اساسی در بنادر امام خمینی، شهید رجایی، انزلی، امیرآباد، باهنر، بوشهر، چابهار، نوشهر، فریدونکنار و آستارا موجود است.

معاون فنی گمرک ایران افزود: این کالا‌ها شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام، دانه روغنی و مابقی بیست و پنج قلم کالای اساسی و ضروری است.

وی تاکید کرد: بیشترین اقلام کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی با حجم 2 میلیون و 368 هزار تن شامل گندم، ذرت، جو، سویا، شکر و روغن خام و همچنین 393 هزار تن کالا در بندر امیرآباد موجود است که شامل ذرت، جو، سویا، روغن و دانه‌های روغنی می‌شود.

جمال ارونقی در مورد حجم کالا‌های غیرکانتینری غیر اساسی نیز بیان داشت: حجم این کالا‌ها بالغ بر 3 میلیون و 329 هزار تن کالا است که بیشترین آن‌ها در بندر شهید رجایی با حجم یک میلیون و 991 هزار تن می‌شود.

این مقام مسئول در مورد علت ایستایی این حجم از کالا گفت: بیشترین دلیل آن مشکلات اسنادی و انتقال ارز بوده که نتوانسته کالا به گمرک اظهار شود. بدیهی است گمرک هیچ گونه اختیاری برای کالا‌هایی که در صف تخصیص ارز بانکی هستند، ندارد.

معاون فنی گمرک در مورد میزان کالا‌های کانتینری افزود: طبق آخرین آمار 85099 کانتینر TEU شامل کانتینر‌های صادراتی، وارداتی، ترانزیت، خالی و ورود موقت است که از این تعداد، برآورد گمرک نشان می‌دهد 40 هزار کانتینر مربوط به کالا‌های وارداتی یعنی حدود 24000 باکس کانتینر است.

وی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان بنادر تصریح کرد: 12 فروند شناور حاوی 390 هزار تن کالای اساسی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، نوشهر، امیرآباد و آستارا در حال تخلیه روغن، ذرت، شکر، دانه‌های روغنی و جو است.

ارونقی ادامه داد: همچنین 16 فروند شناور در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، انزلی، امیرآباد حاوی 812 اساسی شامل گندم، روغن، ذرت، شکر، دانه روغنی و جو منتظر پهلوگیری و تخلیه بار هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان