با حضور نماینده انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر)؛

منتقدان پرژن دژن تقدیر شدند + عکس

ما کتاب را به تندترین شیوه در این جمع نقد کردیم و هیچ مشکلی با مدیر نشر و نویسنده نداشتیم، بلکه مشکلمان با ویزیتور ناشر بود که می‌آمدند و در شبکه‌های اجتماعی به ما فحش می‌دادند!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، در پی نقد کتاب «اوسنه گوهرشاد» نوشته سعید تشکری در نشست های نقد ادبی «پرژن دژن»، سید حامدرضوی، نماینده انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) که انتشار این کتاب را بر عهده داشته، ضمن حضور در مشرق، از منتقدان این نشست ادبی، تقدیر و تشکر کرد.

حامدرضوی در این دیدار ضمن تشکر از برگزاری چنین نشست هایی که به وجه ادبی آثار می پردازد و از حاشیه های غیرمفید برای ادبیات به دور است گفت: از آقایان آذرباد و باقری خواهش می‌کنم در بحث ادبیات دینی خیلی جدی تر وارد شوند.

به این مناسبت هدیه ها و لوح های تقدیری آماده شده که به نمایندگی از مدیریت انتشارات آستان قدس رضوی آن ها را تقدیم می کنم و امیدوارم در آینده هم شاهد نقدهای کارشناسی شده و جدی شما دوستان به آثار انتشارات به‌نشر باشیم.

نقدی که منجر به تقدیر منتقدان پرژن دژن شد:

نشست «پَرژنِ دُژن» / 3 / نقد «اوسنه گوهرشاد» از «سعید تشکری»؛

اوسنه گوهرشاد زنگ تفریح «تشکری» است / «تشکری» نویسنده توانمندی است / این کتاب تحریفِ بخشی از تاریخ معاصر ایران است / اوسنه گوهرشاد گاهی مساله کشف حجاب را تطهیر می‌کند

محسن باقری اصل، یکی از منتقدان نشست های نقد ادبی «پرژن دژن» در ادامه گفت: اول تشکر می‌کنم از شما آقای رضوی. من از آقای رشیدی مهرآبادی هم تشکر می‌کنم که مقدمات برگزاری این نشست ها را فراهم کرده.

وی افزود: در شفافیت این جلسات همین بس که در واقعیت، ما بعضی وقت‌ها دعوای طلبگی داریم، چون قبلش هم نمی‌دانیم که موضعمان نسبت به یک کتاب، چگونه است.

باقری اصل سپس متن کوتاهی که آماده کرده بود را خواند: «چرا در دنیا نشرهای وابسته به بنیادهای بزرگ موفق شدند بزرگ ترین مجموعه‌های میراث بشری را به وجود آورند. انتشارات گیب وابسته به موقوفة گیب، انتشارات مطبعه لیدن، انتشارات کمبریج، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر و مشابه آن؛ به‌نشر چنین موقعیتی در کشور ما دارد. ما مطمئن هستیم به‌نشر توان خود را باور دارد و آن را به منصه ظهور و بروز می‌رساند.»

مسعود آذرباد هم در این نشست گفت: ما از یک جهت به‌نشر را از خودمان می‌دانیم چون متعهد است و ظرفیتهای بسیاری دارد.

وی افزود: امیدوارم این روندی که هست از سوی ناشران جدی گرفته شود، خصوصا به‌نشر که هم توان رسانه ای دارد و هم توان مالی دارد که منتقدان را دعوت کند و بی جانبداری، له یا علیه کتاب حرف بزنند تا مخاطب بفهمد. چون واقعا ما بچه‌های انقلاب، بچه‌های حزب اللهی و بچه‌های مذهبی نیاز داریم به یک فضای جدی تر.

میثم رشیدی مهرآبادی نیز در پایان این دیدار ضمن تشکر از همکاری آقایان اقری آذرباد به خاطر شرکت در این جلسات نقد، گفت: طی بررسی مفصلی به این نتیجه رسیدیم که میز نقد وجود ندارد و مشکل اصلی کم و کسری‌های ادبیات امروز، میز نقد است. با جاهای مختلفی صحبت کردیم که این میز نقد را در بستر ناشرها، بستر نهادهایی که در این زمینه کار می‌کنند، یا کتابفروشی‌ها و مکان‌هایی که به کتاب و کلمه مربوط هستند برگزار کنیم و به نتیجه نرسیدیم. لذا در حقیقت بار حقوقی اش را به گردن مشرق انداختیم و مشرق هم شکر خدا پشت ما ماند و ما را به هر حال برای برگزاری این جلسات کمک کرد.

وی افزود: بیشترین زحمت را منتقدان کشیدند، من می‌خواستم جلسه نقد برگزار کنم و برایم مهم بود منتقدینی داشته باشیم که رابطه خاصی با ناشرین نداشته باشند و آزادی بیان خودشان را به این واسطه از دست ندهند، و خیلی بررسی کردیم تا به این دو عزیز رسیدیم.  

مجری نشست های نقد ادبی «پرژن دژن» ادامه داد: واقعا ناشرین و نویسندگان هم ما را کمک کردند. همه به نوبت خودشان و به توانایی شان با تماس تلفنی و در دیدارهایی که داشتیم ما را امید دادند و تشویق کردند به این کار. اتفاقا کسانی که اول صحبت شما فرمودید که فحش دادند و اعتراض کردند، کسانی هستند که نسبت ادبی با موضوعات ندارند؛ نسبتشان، نسبت ریالی است. ما کتاب را به تندترین شیوه در این جمع نقد کردیم و هیچ مشکلی با مدیر نشر و نویسنده نداشتیم، بلکه مشکلمان با ویزیتور ناشر بود که می‌آمدند و در شبکه‌های اجتماعی به ما فحش می‌دادند!

وی تصریح کرد: اتفاقا مشخص است که درست عمل کرده ایم. ان شاء الله دور اول این نقدها ده جلسه است که در حال اتمام است و دور بعدی را با تغییراتی در فرم آغاز خواهیم کرد. امیدواریم که ما برای انتخاب ده کتاب دوم، روند راحت تری داشته باشیم به خاطر اینکه ما باید یک سطح قابل قبولی در آثار می‌داشتیم که وارد این نقدشان بکنیم. در دوره اول برای انتخاب کتاب ها مشکلاتی داشتیم و امیدواریم تولید آثار فاخر بیشتر بشود تا بتوانیم راحت تر در دور دوم کتاب های قابل نقد را انتخاب کنیم.

رشیدی در پایان به خاطر این تقدیر، از آزادمنشی آقای مهندس سعیدی و همکارانشان در انتشارات به‌نشر تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد این روند به نحو بهتری ادامه یابد.

در پایان این دیدار، هدایایی از سوی انتشارات به‌نشر منتقدان نشست ادبی «پرژن دژن» اهدا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان