ادغام معاونت‌های شهرداری از امسال کلید می‌خورد/ هشدار شهرداری درباره لغو طرح ترافیک

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، شهرداری تهران در سال‌جاری به دلیل شرایط تحریم و شیوع کرونا با چالش‌های فراوانی همراه شده و مدیران آن برای کاهش مشکلات بودجه‌ای دست به گریبان لوایح و طرح‌هایی شده‌اند که شاید از طریق آن بتوانند اندکی از مشکلات را بکاهند. شورای شهر پنجم هم هرچند به نظر می‌رسد تقریبا موافق سیاست‌های مدیران شهری است ولی صدای اختلاف از گوشه‌ و کنار ساختمان خیابان بهشت به گوش می‌رسد. اختلافی که با موضوع لایحه اصلاح ساختار، لغو طرح ترافیک و اجرای آن در ایام کرونا و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر شده و برخی از اعضای شورا صراحتا اعلام کرده‌اند، حناچی و معاونانش جسارت حمایت دفاع از شهر را ندارند. درباره موضوعات مختلف در شهرداری تهران با حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران که حدود یک سال از انتصاب آن در شهرداری با حکم حناچی می‌گذرد، با وی به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

به نظر می‌رسد شورای شهر و شهرداری دچار زاویه شده‌اند، به طوری که اخیراً محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است پیروزحناچی جسارت دفاع از شهر را ندارد ماجرای این اختلاف چگونه است؟

مظاهریان:‌ من اختلاف جدی در این زمینه نمی‌بینم و گمان می‌کنم شورای شهر به وظیفه خود عمل می‌کند، شورای شهر نقش نظارتی دارد و مدام باید شهرداری را در مورد موضوعات مختلف پاسخگو کند، شهرداری و مدیریت شهری هم باید بتوانند هماهنگی بین امور را انجام دهد و دولت را مکلف کنند طبق قانون، وظایفی که بر عهده دارد را انجام دهد. 

پرونده ملک جماران نشان از صدای رسای حناچی در دولت دارد 

دولت به وظیفه خود در خرید واگن و اتوبوس و همچنین گسترش مترو در تهران عمل نمی‌کند، اما  سیاست پیروز حناچی شهردار تهران خروج از تنش‌ها و افزایش تعامل بین‌بخشی است. من شهادت می‌دهم که شهردار تهران در هیأت دولت، صدای رسایی دارد و از موضوعات مختلف  مرتبط با مدیریت شهری در هیأت دولت باقدرت دفاع کند.

نمونه اتفاق افتاده در جماران نشان از مسوولیت شهردار در حیطه استفاده از اختیارات خود برای دفاع از حقوق شهر است.

هشدار شهرداری درباره لغو طرح ترافیک

آیا موضوع طرح ترافیک سبب اختلاف بین شورای شهر و شهرداری شده است؟

مظاهریان:‌ قضیه طرح ترافیک تحت تأثیر موضوع کرونا بود و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کرد، سعید نمکی هم نه به عنوان وزیر بهداشت بلکه به عنوان دبیر ستاد در مورد طرح ترافیک تصمیمی می‌گرفت و همه در ستاد باید نسبت به آن متعهد می‌شدند. 

شاید عدم اطلاع‌رسانی به موقع تصمیم‌گیری‌هااز سوی ستاد از جمله اختلافات پیش آمده باشد، ولی شهرداری بارها این هشدار را ‌داد که به دلیل لغو طرح ترافیک، آلودگی و ترافیک در سطح شهر افزایش پیدا کرده است و این موضوع به سلامت مردم لطمه می‌زند. ستاد کرونا در حقیقت وظیفه‌ای در این مقطع تاریخی در مورد طرح ترافیک داشت که باید بین آلودگی هوا و ضررهای آن و مسأله اپیدمی کرونا بتواند داوری کند. به نظر من اشکال اینجا بود که ستاد کرونا لغو طرح ترافیک را به موقع  اعلام نکرد که خوشبختانه در حال حاضر این مسأله اطلاع رسانی و  برطرف شده و مشکلی در این راستا نداریم.

شهرداری تهران به نظر می‌رسد در زمینه تأمین بودجه با مشکلات متعددی مواجه شده است و به گفته برخی از مدیران شهری کفگیر شهرداری ته دیگ خورده است، چه تمهیداتی در این راستا اتخاذ شده و وضعیت بودجه شهرداری چگونه است؟

مظاهریان:‌ بودجه شهرداری تهران حدود 30 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تحت تأثیر بحران اقتصادی و رکود ناشی از کرونا در همه بخش‌ها، بودجه شهرداری نیز تحت تأثیر قرار گرفت.همین مشکل را در سطح بالاتری دولت هم دارد و نه  تنها دولت بلکه همه بخش‌ها از این قضایا آسیب دیده‌اند. به نظر من در ایران نسبت به این مباحث خیلی غریب نیستیم چرا که کشور با حوادث گوناگونی همواره مواجه بوده است.

تطبیق‌پذیری بودجه با شرایط اقتصادی

اقدامات دشمنان در خارج از کشور، تحریم‌های ظالمانه آنان و یا جنگ در دوره‌های گذشته از اتفاقات سیاسی بوده که مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است. اینکه چقدر بتوانیم انطباق‌پذیری پیدا کنیم حائز اهمیت است.

در حال حاضر درآمد شهرداری به شدت کاهش یافته است و با تدابیری که اندیشیده شده شهرداری و شورای شهر توانسته‌اند تا حدودی تطبیق‌پذیری با شرایط سخت را مدنظر قرار دهند. پروژه‌های شهری بار دیگر اولویت‌بندی شده است تا متناسب با اوضاع و شرایط عمل کند. 

برنامه‌های سه ماهه اول سال بیش از دیگر برنامه ها تحت تأثیر قرار گرفت و نتوانستیم به برخی از درآمدها دست یابیم که شهرداری در حال حاضر پروژه‌ها را متناسب با بودجه‌ها و درآمد کنونی، اولویت‌بندی کرده است.

درآمد ناشی از فروش املاک فعلا دردی دوا نمی‌کند

درآمد ناشی از فروش املاک نیز نقش زیادی در تأمین بودجه شهرداری در شرایط کنونی ندارد، املاک نقش کوچکی در تأمین بودجه ایفا می‌کند و سال گذشته فروش املاک حدود 470 میلیارد تومان بود که این مبلغ نسبت به کل بودجه شهرداری مقدار اندکی است.

چرخه فروش املاک باید اجرایی شود 

 ولی باید این نکته را نیز در نظر داشت که شهرداری همیشه املاکی به دارایی هایش اضافه می شود و نباید آنها را نگه دارد چرا که سبب بروز فساد می‌شود. مدام باید چرخه فروش املاک اجرایی شود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در این چرخه حائز اهمیت است، ولی به طور کل فروش املاک بخش ناچیزی از بودجه تهران را تأمین می‌کند.

 شهرداری چه تعداد املاک دارد و امسال برنامه‌ها در این راستا به چه صورت است؟

مظاهریان:‌ در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ندارم ولی در اسفند سال گذشته فروش حدود 20 واحد ملک مدنظر قرار گرفت که طبق قانون در شورای شهر تهران مطرح شد و مجوز فروش بخش زیادی از آنها نیز توسط شورای شهر به تصویب رسید. شهرداری این موضوعات را به صورت شفاف در شورای شهر مطرح می‌کند و زمانی که شورای شهر فروش املاک را تأیید و تصویب کند، املاک به مزایده گذاشته می‌شود و چرخه فروش املاک همیشه در حرکت است.

بسته محرک اقتصادی در شورای شهر تهران به تصویب رسید گفته می‌شود قرار است ساخت و ساز با سهولت بیشتر در شهر انجام گیرد و امکان ساخت اضافه بنا در برخی از کوچه‌ها و معابر تحت عنوان خط آسمان امکانپذیر خواهد بود جزئیات این مسأله به چه صورت است؟

مظاهریان:‌ به دلیل اینکه در دوره‌های مدیریت قبلی شهری بدون تمهیدات لازم، اجازه داده شده بود که تراکم‌ در سطح شهر افزایش یابد در سیمای شهر تهران یک ناهمگونی ایجاد شده است و خط آسمان شهر تهران در حال حاضر نمایانگر آشفتگی است و گاهی در کوچه‌هایی با عرض کم، ساختمان‌ها با نمایی بلند ایجاد شده و برای اینکه بتوان این قضایا را ساماندهی کرد و انضباط شهری بهتری برقرار کرد تمهیداتی درنظر گرفته شده است.

شرط اصلاح طبقات ساختمان‌های محلات 

در کوچه یا خیابانی به یک شهروند اجازه ساخت و ساز یک ملک تا 6 طبقه داده شده و به همسایه مجاور آن در زمان‌های دیگر این مجوز داده نشده است که رفع مشکل در این زمینه در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر تمام شهر بلوک به بلوک در همین راستا در حال بررسی است. اگر در یک بلوک شهری یا کوچه‌ای بیش از 50 درصد ساکنان مجوز ساخت ملک تا 6 طبقه را داشته باشند و الان در آن محدوده بیشتر از 5 طبقه نمی‌‌توان ساخت؛ می‌توانیم به این تعداد محدود اجازه ساخت بیشتر دهیم تا به اصطلاح خط آسمان منجر شود و همه بناها از نظر ارتفاع یکنواخت باشند. 

البته این مسأله به معنای این نیست که افراد بتوانند بیشتر از طرح جامع، ساخت و ساز کنند بلکه متناسب با شرایط کوچه با بلوک و معبر در مورد این مسأله تصمیم‌گیری می‌شود. این قضیه در تابستان امسال نهایی می‌شود و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

روند رسیدگی به پرونده‌های تخلف در شهرداری تهران چگونه است و چقدر پرونده تخلف در شهرداری تهران وجود دارد؟

مظاهریان:‌ شهرداری به عنوان یک نهادی که خدمت‌رسان محسوب می‌شود و بیشترین مراوده را با مردم و سازندگان ملک دارد همیشه در معرض بروز تخلف است. هر چند که میزان تخلفات ممکن است محدود باشد. زمانی که من به شهرداری آمدم و فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کردم پرونده‌هایی داشتیم که از دویا سه سال قبل گزارش شده بود ولی هنوز رسیدگی در مورد آن انجام نگرفته بود که با موافقت شهردار تهران دو هیأت جدید رسیدگی به تخلفات نیز اضافه شده و تعداد آن اکنون به 5 هیأت‌ رسیده که در تسریع و رسیدگی به پرونده تخلفات بسیار حائز اهمیت است. اگر زمان رسیدگی به تخلفات زیاد باشد اثر تنبیهی خود را از دست می‌دهد بنابراین فاصله رسیدگی به پرونده‌ها باید کوتاه باشد.

در واقع افزایش تعداد هیأت‌های مربوطه سبب می‌شود که بتوانیم رسیدگی به پرونده‌ها را به حدود 3 ماه  که زمان مطلوب رسیدگی به پرونده‌ها از زمان گزارش تا رسیدگی نزدیک کنیم.

تخلفات ساخت و ساز بیشترین آمار تخلفات در شهرداری

تخلفات مربوط به ساخت و ساز و شهرسازی بیشترین آمار تخلفات در شهرداری را به خود اختصاص داده است غیبت‌های کارکنان و بسیاری از موضوعات دیگر نیز شامل تخلفاتی است که در شهرداری انجام می‌گیرد و رسیدگی به آنها توسط هیات های رسیدگی به تخلفات انجام می‌شود.

اگر در پرونده‌ای تخلف مالی صورت گرفته علاوه بر اینکه در هیأت‌های مربوطه به آن رسیدگی می‌شود پرونده برای احقاق حقوق به دادگستری نیز ارسال می‌شود.

ملاحظه کاری‌ها مانع اصلاح ساختار شد

گفته می‌شود موازی‌کاری و اقدامات تکراری توسط مدیران شهرداری زیاد انجام می‌شود چه تمهیداتی جهت پیشگیری از این موضوع پیش‌بینی شده است؟

مظاهریان:‌ شهرداری سازمان بزرگی است برای پیشگیری از این مسأله اصلاح ساختار مدنظر قرار گرفته است. این اقدام بزرگی است که در حال به نتیجه رسیدن است. طی 15 سال گذشته مطالعات متعددی  در این زمینه انجام گرفته ولی ملاحظه کاری‌ها مانع اقدام اجرایی شده است. در حال حاضر مدیریت شهری و شورای شهر به این مسأله ورود یافته‌اند و لایحه‌ای را شهرداری به شورا ارائه کرده و من پیش‌بینی می‌کنم در  یک ماه آینده این مسأله در شورای شهر مطرح شود و با تصویب آن اقدامات بزرگی برای روانسازی کار در شهرداری انجام گیرد و در کنار آن افزایش بهره‌وری و چابک‌سازی فرآیندها را نیز شاهد خواهیم بود.

سال 99 اصلاح ساختار کلید می‌خورد

اصلاح ساختار در شهرداری از چه زمانی کلید می‌خورد؟

مظاهریان:‌ پس از تصویب این لایحه در شورای شهر، می‌توان به تدریج آن را اجرایی کرد. البته باید اقدامات اداری مشخصی در این زمینه انجام شود، پست‌ها و مدیریت‌ها باید متناسب با این ساختار شکل گیرد و گمان می‌کنم سال 99، زمان مناسبی برای اجرای تدریجی اصلاح ساختار در شهرداری است.

تعدیل نیرو به شکل معمول نداریم

آیا با اصلاح ساختار در شهرداری تعدیل نیرو انجام می‌شود؟

مظاهریان:‌ یک تفاهم قطعی بین مدیریت شهری و شورای شهر صورت گرفته که بر اساس آن شهرداری باید حافظ نیروهایش باشد. هدف اصلاح ساختار این نیست که امنیت شغلی همکاران‌مان را به خطر بیندازیم احتمالاً جابه‌جایی‌هایی صورت می‌گیرد ولی شهرداری تهران آنقدر دارای ظرفیت است که می‌تواند این نیروها را در سمت و سوی مولدی به کارگیری کند. برای اصلاح ساختار بنا نداریم تعدیل‌هایی به آن شکل که معمول است صورت گیرد، باید صبر کنیم که لایحه در شورا تصویب شود و تصمیم‌های نهایی گرفته شود.

توانمندسازی زنان قبل از دریافت پست مدیریتی

 چرا 30 درصد سهم زنان در پست‌های مدیریت شهرداری لحاظ نشده است؟‌

مظاهریان:‌ بیش از 63 هزار نیرو در شهرداری وجود دارد که 19.7 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند و طبق برنامه پنجم توسعه شهرداری خود را ملزم می‌داند در طی برنامه سوم توسعه  نقش بانوان در 30 درصد پست‌های مدیریتی را اجرایی کند. الان حدود یک سال و چهارماه از برنامه پنجم توسعه گذشته است و فرصت کافی داریم که تا پایان سال به این هدف دست یابیم.

 اولین موضوعی که در این راستا مدنظرمان است این است که بکارگیری زنان در پست‌های مدیریتی اقدامی نمایشی نباشد. بحث توانمندسازی بانوان در شهرداری تهران مورد توجه است که به عنوان یک برنامه جدی آموزشی، توانایی زنان را در شهرداری افزایش دهد. دوره‌های آموزشی یک هفته‌ای، یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه در این راستا شروع می‌شود و زنان پس از گذراندن دوره‌ها در کنار مدیران در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند. این مسأله سبب می‌شود که زنان توانایی واقعی برای احراز پست‌های مدیریتی را کسب کنند و زنان توانمند، قدرت‌های مدیریتی را بر عهده گیرند.

زمان انتصاب جوانان در شهرداری

از انتصاب جوانان در شهرداری تهران چه خبر؟

مظاهریان:‌ در این زمینه مصوبات مربوطه در شورای شهر تصویب شده و شهرداری موظف است در سه سطح انتصاب مدیران، به انتصاب جوانان اولویت بیشتری دهد. در هر کدام از این سطوح مشخص شده که چه درصدی از آن را می‌توان برای انتصاب جوانان در نظر گرفت. باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام دهیم. البته فرصت‌ها در نظر گرفته شده است.

انتصاب بازنشستگان پس از دوره خدمت اصلاً صحت ندارد

 شورای شهر تذکرات زیادی در مورد منصوب نشدن جوانان در پست‌های مدیریتی در شهرداری به مدیریت شهری تذکر می‌دهد، چرا این مسأله در اسرع وقت مورد توجه قرار نگرفته است؟ همچنین برخی از اعضای شورای شهر معتقدند نه تنها جوانان در پست‌های مدیریتی منصوب نمی‌شوند بلکه بازنشستگان با دوره خدمت 30 سال نیز مجدداً به کار گرفته شده‌اند.

مظاهریان:‌ انتصاب بازنشستگان پس از دوره خدمت اصلاً صحت ندارد. در مورد انتصاب جوانان نیز مصوبه شورا حدود 6 ماه است که تصویب شده بنابراین مصوبه جدیدی است و مدت زمان زیادی از آن نگذشته و ما در حال برنامه‌ریزی در این راستا هستیم. در مورد بازنشستگان نیز گزارش های صریحی به شورای شهر ارسال شده است و دقیقا ما طبق قوانین عمل کرده‌ایم. موردی از تخطی از قوانین در انتصاب بازنشستگان نداشته‌ایم.

13 هزار بازنشسته در شهرداری تهران

چه تعداد بازنشسته در شهرداری تهران داریم؟

مظاهریان:‌ حدود 13 هزار بازنشسته در شهرداری داریم و سازمان بازنشستگی متکلف امور مربوط به بازنشستگان است.

تداوم انجام انتصابات با فراخوان عمومی

شاخص انتصابات در شهرداری تهران به چه صورت است و آیا انجام فراخوان در این زمینه تبدیل به رویه خواهد شد؟

مظاهریان:‌ سیاست تشویقی در شهرداری تهران درنظر گرفته شده است تا انتصابات از طریق یک اعلام عمومی صورت گیرد و ما از میان بهترین‌ها، یک نفر را به عنوان مدیر انتخاب کنیم. آخرین مورد از انتصاب یک مدیر، از طریق فراخوان در معاونت برنامه‌ریزی بوده است. طی ماه‌های گذشته دو معاون مدیرکل به همین صورت انتخاب شده‌اند. فرآیند انتصاب از این طریق ادامه خواهد داشت. همه بخش‌ها در شهرداری البته ملزم به انتخاب مدیر به این روش نشده‌اند اما این سبک در کنار سبک انتصاب‌های سنتی در حال استفاده است و خوشبختانه از آنجایی که از این طریق مدیران، انتصابات بهتری داشته‌اند روش جدید به تدریج جایگزین روش سنتی خواهد شد. من خودم از طرفداران پر و پا قرص انتصابات به سبک جدید هستم.

در حوزه خودم سه نفر از مدیران از طریق این روش انتخاب شده‌اند.

حداکثر زمان پست مدیریتی 3 ساله شد

 آیا انتصابات جدیدی در مدیریت شهری پیش‌رو داریم؟

مظاهریان:‌ شهرداری حدود 720 پست مدیریتی دارد و همیشه درصدی گردش شغلی و تغییر و تحول در این تعداد به وقوع می‌پیوندد و در سازمان شهرداری بسیار طبیعی است که در مسیر شغلی، فعل و انفعالاتی در انتصاب مدیران جدید داشته باشیم. 

مدیران در برخی از حوزه‌ها بازنشسته می‌شوند و در برخی حوزه ها نیز به قدری حجم کار بالاست که افراد دچار فرسودگی شغلی شده وناگزیر باید تغییر کنند. اتفاق خوبی که در چند ماه اخیر به وقوع پیوسته این است که در همه انتصابات جدید، حکم انتصاب افراد، مدت‌دار تعریف شده است، به عبارتی برای برخی مشاغل حساس 2.5 سال و برای مابقی مدت سه سال برای مدیریت‌ها در نظر گرفته شده است و در این خصوص، معاون شهردار منطقه و معاون مدیرکل تفاوتی ندارند و حکم همه این افراد زمان‌دار است.

 بنابر این، حداکثر زمان پست مدیریت برای افراد در حکم آنها سه سال قید می‌شود که می‌تواند سه سال دیگر هم تمدید و تکرار شود ولی باید دوباره فرآیندی محرز شود که آیا عملکرد فرد در سه سال گذشته مطلوب ارزیابی شده و آیا فرد شایستگی‌های لازم را همچنان دارا است یا خیر. 

بنابراین همه این موضوعات کمک می‌کند که تداوم در تحقق اهداف سازمانی با چرخش مدیریتی پایدارتر شود و جوانان با دانش تخصصی بالا و دارای توانمندی های مدیریتی، سکان هدایت مدیریت شهری را بدست گیرند.

غربالگری 80 هزار کارمند و کارگر در شهرداری

تا کنون چند نفر در شهرداری تهران غربالگری کرونا شده‌اند؟

مظاهریان:‌ شهرداری یکی از پیشروترین سازمان‌هایی بوده که غربالگری‌های لازم را به موقع در زمینه پیشگیری از شیوع کرونا انجام داده است و همه بیش از 80 هزار کارمند و کارگر در بخش‌های مختلف غربالگری شده‌اند و همچنان این روند ادامه دارد. معاینات اولیه و غربالگری و اسکن ریه در موارد مشکوک طی 10 روز در دوره نخست برای همه کارکنان انجام گرفت و اقدامات درمانی مناسب برای این افراد انجام شده است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان