۸۰درصد املاک شهرداری تا پایان سال سنددار می‌شوند/ کاهش ۵۰تا ۶۰درصدی زمان صدور سند تک‌برگی

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمدنادر محمد زاده، در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام سنددار کردن املاک شهرداری تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: شهرداری به دلایل مختلف صددرصد املاکش سند منگوله دار یا تک برگی ندارد و یا در حال تکمیل شدن است.

او در توضیح علت این اتفاق اظهار کرد: عمر بلدیه یا شهرداری در حدود 100 سال است در حالی که عمر بعضی از خیابان‌ها و پارک‌ها قدیمی‌تر از شهرداری است؛ مثلا پارک شهر یک مجموعه خیلی قدیمی است که از زمان دوره قاجار ایجاد شده و ترکیب ساختمان‌های اطراف آن به مرور تغییر پیدا کرده است. در نتیجه در دوره‌ای سند‌دار کردن املاک اهمیتی نداشته است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران تاکید کرد: دلیل دوم شیوه معاملات در گذشته است که به صورت قولنامه‌ای مرسوم بوده و باعث شده تعداد زیادی از املاک شهرداری به شکل و شمایل امروزی سند نداشته باشند.

محمد زاده با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری تهران و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته امضاء شد، اضافه کرد: کارگروهی و کمیته‌‌ای برای اجرای این تفاهم‌نامه شکل گرفت که تقریبا هر هفته جلسه داشت و هرماه یک بار نیز جلسه در سطح معاون، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه بنده برگزار می‌شد.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه از 14 بند تفاهم‌نامه فوق تعدادی از بندها به طور کامل اجرا شده است، ادامه داد: تمام نقشه‌های کاداستر «کاداستر به نظامی اطلاق می‌شود که هدف آن تعیین محدوده مالکیت‌ها به همراه اطلاعات حقوقی آن‌هاست» پلاک‌هایی که مرتبط با خودمان است ثبت شده است. البته مفهومش این نیست که در حال حاضر صاحب سند هستیم بلکه بدان معنی است؛ تا زمانی که از شهرداری راجع به پلاکی استعلام نشود، سندی برای شخص دیگری صادر نمی‌شود و در این مرحله ماهیت صیانت دارد.

او با اشاره به اتصال سامانه کاداستر شهرسازی به سامانه کاداستر سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: ما یک سامانه خیلی خوبی در کاداستر شهرسازی داریم که تاریخ به روز رسانی‌اش جدیدتر از مشابه آن در سازمان ثبت است. یک کار نرم‌افزاری بین حوزه فناوری ما و حوزه فناوری سازمان ثبت در حال انجام است که این دو سامانه به هم متصل شوند تا چند کار خیلی مهم انجام دهند؛ اول اینکه داده‌های ما به طور مستقیم از یکدیگر قابل اخذ است و اگر تناقضی وجود داشته باشد، غلط‌گیری می‌شود.

محمدزاده اضافه کرد: بعد از این اتصال می‌توانیم اگر ملکی سند تک‌برگ شده دارد، اطلاعاتش را استخراج کنیم تا به این نحو رفت و برگشت‌مان کاهش پیدا کند. به این نحو در معاملاتی که استعلامات مردم به دفترخانه انتقال پیدا می‌کند و ما استعلام می کنیم، در دفترخانه قابل انجام است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه پایان‌کار توافق کردیم که یک نقشه ملاک صدور پایان کار، نقشه تفکیکی و نهایتا سند تک برگی باشد، در ارتباط با نظام مهندسی هم به همین شکل است. یعنی در واقع یک نقشه تولید می‌کنیم و این نقشه ملاک آن چیزی است که در نظام مهندسی نقشه نهایی ساختمان است، ما براساس آن پایان کار می‌دهیم و  سازمان ثبت با این موضوع صورت مجلس تفکیکی می‌دهد. در واقع رفت و برگشت کار و خطاها کاهش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه یکی از کارهایی که انجام می دهیم ممیزی املاک است که با صورت مجلسی تفکیکی خود به خود انجام خواهد شد، توضیح داد: یعنی پلاکی که یک شماره داشته وقتی وارد صورت مجلس می‌شود و به 10 یا 12 پلاک فرعی تبدیل می‌شود، بلافاصله در پلاک شهرسازی می‌نشیند.

محمدزاده توضیح داد: مذاکره اولیه ما با سازمان ثبت اسناد و املاک شهرداری بر این اساس است که؛ با توجه به داده‌هایی که در نقشه‌هایمان داریم، حتی موضوع سند تک برگی را در نیازمندی به نقطه UTM و ROVER که ثبت برای دادن سند تک برگی لازم دارد، کاهش دهد؛ یعنی اطلاعات از روی نقشه‌های ما برداشته شود. البته تا این اتصال اتفاق نیفتد نمی‌توانیم صددرصد بگوییم اما بررسی اولیه سازمان ثبت می‌گوید احتمالا داده‌هایی که ما روی نقشه‌هایمان داریم به ویژه داده‌های سه بعدی ما بتواند نیاز به UTM و ROVERرا کاهش دهد. در واقع فرایند صدور یک سند تک برگی 50تا 60کاهش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه بعد از ارتباط این دو سامانه می‌توانیم اسناد تک برگی که بر اساس UTMهایی که در کاداستر ما نشسته است، دریافت کنیم،گفت: امیدواریم تا اواخر تابستان تمام بندهای تفاهم‌نامه اجرایی شود. برخی از بندهایی که باید اجرا شود مربوط به همین سامانه است. در حال حاضر موضوع استعلام صحت سند و وکالت نامه لینک شده است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر داده‌هایمان با داده‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی نیست، تاکید کرد: اگر داده‌ها را یکی کنیم آن گاه تمام بندهای 14‌گانه انجام می‌شود. مهمترین قسمت این تفاهم‌نامه سند تک‌برگی دار شدن املاک شهرداری است. البته اگر از لحاظ حقوقی مسئله‌اش پایان یافته،ا ز قدیم به عنوان گذر ثبتی تعریف شده باشد و یا خریدهایی که با بنچاق بوده و حالا قابلیت تک‌برگی شدن دارد.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه تا پایان سال جاری احتمالا وضعیت ثبتی بیش از 80 درصد املاک نهایی می‌شود، تاکید کرد: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در نهایت صیانت از اموال شهرداری اتفاق میفتد که این قسمت آن برقرار شده است. قسمت دوم مستندسازی است که امیدواریم تا پایان سال بخش قابل توجهی‌ از آن عملیاتی شود و قسمت پایانی حذف کاغذی تعاملات میان سازمانی و کوتاهی فرایندها در کار شهروندان است که با اتصال سامانه مذکور انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه که با ایجاد سامانه دیگر املاک شهرداری بدون مستندسازی واگذار نخواهند شد، گفت: تقریبا در حوزه صیانت از املاک شهرداری می‌توانیم بگوییم بدون مستندسازی قابلیت اخذ سند در اراضی شهرداری دیگر وجود ندارد. حدود 9 یا 10 لایه در لایحه‌های ثبت تعریف کردیم مانند معابر، پارک‌های عمومی داخل شهر، فضاها و کمربند سبز حاشیه تهران، نهرهای متروکه، املاک اختصاصی و املاک عمومی که غیر از پارک هستند مثل آتش‌نشانی و آرامستان‌ها. نقشه همه این لایه‌ها در لایحه‌های مختلف ثبت نشسته‌اند و هیچکس نمی‌تواند روی یک پارک یا خیابان سند بگیرد مگر این که از ما استعلام شود.

محمدزاده ادامه داد: سال پیش اما این اتفاق میسر بود چون لایه جلوگیری کننده‌ای وجود نداشت. البته به این معنی نیست که همه خیابان‌ها یا پارک‌ها متعلق به شهرداری است، ممکن است فردی وقتی استعلام بگیرد مالک بخشی از پارک یا خیابان باشد اما حتما بدون اطلاع شهرداری دیگر سند نمی‌گیرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان