وزارت خارجه باید زمینه بازگشت ارزهای صادراتی به کشور را تسهیل کند/ در هر سفارتخانه باید یک رایزن اقتصادی حضور داشته باشد

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم شیراز در خصوص برخی انتقاداتی که نمایندگان عضو فراکسیون‌های اقتصادی مجلس یازدهم از عملکرد وزارت‌امورخارجه در زمان حضور ظریف در مجلس مطرح کردند، گفت: « ما در این شرایط در عین اینکه در تحریم‌های اقتصادی هستیم، ولی می‌توانیم و اساسا باید ارتباطات مناسبی با خارج کشور داشته باشیم. فراموش نکنید که بهبود این مناسبات ارتباطی و استفاده از آنها در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی، در برخی موارد می‌تواند از مشکلات اقتصادی کلان ما گره‌گشایی کند. »

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد:«اقتصاد ایران اگر در گذشته متکی به صادرات نفتی بود امروز این صادرات غیر‌نفتی است که باید زیربنای فعالیت‌های اقتصادی ما را شکل ‌دهد. وزارتخانه‌ای که در این زمینه می‌تواند تولیدکننده‌ها را کمک کند و هر سفارتخانه‌اش ظرفیتی برای ایجاد فرصت‌های جدید برای تجارت و صادرات در کشورهای مختلف است، وزارت‌امور خارجه است. علی‌رغم این ظرفیت‌ها اما نمایندگان معتقدند که وزارت خارجه در حوزه اقتصاد می‌تواند و باید پویاتر عمل کند. »

قادری گفت:‌ «بنابراین وزارت امور خارجه باید بحث تجارت خارجی را لیدری و ساماندهی کند تا در این شرایط که ما به ارز غیرنفتی نیازمندیم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم. ضمن اینکه وزارت خارجه باید پایش مناسبی از اطلاعات اقتصادی و صادراتی کشورها و نیازسنجی محصولات مورد نیاز انجام دهد و نتایج این پایش را در اختیار  تولیدکنندگان داخلی قرار دهد و از سوی دیگر محصولات تولیدشده در ایران را در اختیار سایر کشور قرار دهد. زمینه سازی مناسب برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و تسهیل در نقل و انتقالات بانکی یکی دیگر از مطابات مجلس از دستگاه دیپلماسی کشور است.»

او در ادامه تاکید کرد:«یکی از موضوعات مهمی که وزارت‌خارجه باید از دفاتر سفارتخانه‌هایش بخواهد این است که تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف و نیازها و کمبودهای این کشورها را در اختیار فعالان اقتصادی داخلی قرار دهد و شرایط رقابتی کشورها و مزیت‌هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد را به موقع منعکس کنند. برای این منظور در هر سفارتخانه احتیاج به یک وابسته اقتصادی است تا مبتنی بر سیاست‌گذاری‌های کلان کشور، بتواند تصویری واقعی از اقتصاد کشور هدف به فضای تولیدی داخلی منعکس کند.»

قادری همچنین گفت:«در این صورت است که تولیدکننده ایرانی هم می‌تواند تولیدات خود را به فضای اقتصادی بین‌المللی معرفی و صادر کند و در سوی مقابل از آخرین دستاوردها و فناوری‌های به کار گرفته در فضای بین المللی هم آگاه شود و این دستاوردها را به داخل منتقل کند. در مجموعه نقش وزارت خارجه در بهبود شاخص های اقتصادی یک نقش کلیدی است.»

نماینده مردم شیراز در پاسخ به این پرسش که با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه آیا عملکرد این معاونت را مطلوب ارزیابی می‌کنید، گفت:« این معاونت اقتصادی هم که چند سال است ایجاد و منصوب شده و علی‌رغم اینکه آقای انصاری یک نیروی توانمند است و در حوزه قبلی کاری خود در سفارت هند عملکرد خوبی داشته اما در حوزه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه عملکرد قابل قبولی نداشته اند. حالا اینکه دلیل این عملکرد نامطلوب چیست؟ چندان مشخص نیست. اینکه آیا ساختارهای محدودکننده‌ای در وزارت امور خارجه فعالیت‌های معاونت اقتصادی را تحت شعاع قرار داده یا موضوع دیگری باعث این عدم کارایی شده؟ موضوعی است که نیازمند بررسی و ارزیابی تخصصی است.»

قادری در پایان گفت:«بخشی از مشکلات امروز اقتصادی کشور به دلیل عملکردی است که وزارت امور خارجه در حوزه های اقتصادی و بازرگانی از خود نشان داده است. »

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان