گزارشگر سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی غیر قانونی محسوب می‌شود

خبرگزاری تسنیم: به نقل از رویترز، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر بامداد سه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که حمله پهپادی آمریکا در ماه ژانویه به نزدیکی فرودگاه بغداد- که به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همرانشان منجر شد، نقض قوانین بین ‎المللی است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد که اقدام آمریکا در ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران «غیر قانونی» و «نقض قوانین بین المللی» محسوب می‌شود.

وی افزود: آمریکا در توجیه هدف قرار دادن خودروی حامل سردار سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، دلایل و مدارک کافی مبنی بر اینکه منافع آن مورد حمله قرار گرفته یا در معرض حمله قرار دارد، ارائه نکرده است.

گزارشگر ویژه سازمان مللگفت: جهان در یک مقطع زمانی حساس و دشوار و نقطه عطف احتمالی در رابطه با استفاده از پهپاد‌ها قرار دارد، لذا شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص تحرکی از خود نشان نمی‌دهد و جامعه جهانی، عمدی یا غیر عمدی، سکوت در پیش گرفته است.

کالامارد قرار است نتایج گزارش خود در این زمینه را روز پنجشنبه تقدیم شورای حقوق بشر سازمان ملل کند تا کشور‌های عضو آن را مورد بررسی قرار دهند. آمریکا دو سال پیش از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد و اکنون عضو آن نیست.

گزارشگر ویژه سازمان ملل چند ماه پیش نیز با انتشار پیام‌های توئیتری در این رابطه گفته بود که «ترور هدفمند قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس غیرقانونی و نقض قوانین حقوق بین الملل است».

بامداد سیزدهم دی‌ماه سال گذشته، سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیرو‌های حشد شعبی و تنی چند از دیگر اعضای این سازمان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به‌دستور شخص ترامپ صورت گرفت، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان