نویسنده و تحلیلگر انگلیسی:

صدور حکم جلب ترامپ توسط ایران نشان داد ریاست جمهوری آمریکا تا چه حد بدنام شده است/ شاید دموکرات‌ها حکم جلب ترامپ را به اجرا بگذارند!

حکم جلب صادره توسط ایران به خاطر ترور سردار قاسم سلیمانی نشان می‌دهد که دفتر ریاست جمهوری آمریکا تا چه حد بدنام شده است. ترامپ کاخ سفید را که زمانی قوی‌ترین در دنیا بود بدنام کرده است.

سرویس جهان مشرق - فینیان کانینگهام روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی نشریات میرور، آیریش تایمز، و ایندینپندنت انگلیس با انتشار یادداشتی در راشاتودی نوشت:  حکم جلبی که ایران در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس علیه دونالد ترامپ صادر کرده و برای اینترپل فرستاده است شاید به طرزی غیر عادی توسط برخی به اجرا گذاشته شود. مثلاً دموکرات‌ها در آمریکا؟

این نویسنده انگلیس می‌افزاید: صحنه سیاست آمریکا بقدری مسموم و جناحی شده که دور از ذهن نخواهد بود اگر مخالفان رئیس‌جمهور در صورت ورود وی به حوزه صلاحیتشان گزینه بازداشت وی را مدنظر قرار دهند.

دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنها ترامپ را عامل روسیه (یعنی یک دشمن داخلی) می‌دانند. ترامپ همین هفته پیش به خیانت به نیروهای مسلح متهم شد، زیرا بنابر ادعاها، گزارشات اطلاعاتی مبنی بر اینکه عوامل روسیه به ستیزه‌جویان افغان پول می‌دهند تا نیروهای آمریکایی را ترور کنند را نادیده گرفته است.  

اعتبار ترامپ نزد رقبای دموکرات تا کجا می‌تواند لطمه بخورد؟ اگر او به خاطر مجموعه‌ای از جنایات و خطاها که علیه وی مطرح شده‌اند گناهکار باشد، پس چرا نباید هنگام خروج وی از هواپیمای ایرفورس وان در یک ایالت دموکرات از اعلان وضعیت قرمز صادره توسط اینترپل نهایت بهره را برد؟

در ادامه این گزارش آمده است: اما جدای از شوخی، حکم جلب صادره توسط ایران به خاطر ترور سردار قاسم سلیمانی در ماه ژانویه نشان می‌دهد که دفتر ریاست جمهوری آمریکا تا چه حد بدنام شده است. ترامپ به خاطر صدور دستور ترور فرمانده ایرانی که از احترام فراوانی برخوردار بود علناً به خود افتخار کرده است.

در گذشته، رؤسای جمهور آمریکا در خصوص از میان برداشتن دشمنان خارجی حداقل احتیاط به خرج می‌دادند اما ترامپ اینگونه نیست. او به خاطر این ترور ابراز خوشحالی کرد. از دید خیلی از مسؤلان لیبرال آمریکایی، پهلوان‌پنبه‌بازی ترامپ خجالت‌آور است. رئیس‌جمهور که نباید ماهیت متمرد و قانون‌شکن واشنگتن را افشا کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اینکه حکم بازداشت صادره توسط ایران از جنبه نمادین فراتر رود جای شک و تردید دارد. دولت ترامپ آن را «ترفند تبلیغاتی» خوانده است. اینترپل که مقر آن در فرانسه است و نقش یک سازمان بین‌المللی مرتبط با پلیس کشورها را ایفا می‌کند در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی گفته که اگر درخواست بازداشت ترامپ را دریافت کند، قوانین سازمان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.  

این استدلال که اقدام ایران «دارای انگیزه‌های سیاسی» و در نتیجه غیرقانونی است، هیچگونه ارزشی ندارد. ترامپ در حقیقت مسئول صدور مجوز ترور سردار سلیمانی است. خودروی وی هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط یک پهپاد آمریکای مورد اصابت موشک قرار گرفت. بنابراین، مقامات ایران حق دارند که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ و ده‌ها نفر از دیگر مقامات دولتی باشند که نام‌شان در کیفرخواست ترور [سردار] سلیمانی آمده است.

کانینگهام به رفتار دوگانه نهادهای بین‌المللی هم اشاره می‌کند و معتقد است: می‌توان با اطمینان گفت که اگر قضیه برعکس بود، آمریکایی‌ها با جار و جنجال از اینترپل می‌خواستند تا علیه ایرانی‌ها وضعیت قرمز اعلام کند. احتمال آن بسیار کم است که ترامپ به کشوری سفر کند که شاید حکم جلب را از طرف ایران به اجرا بگذارد.

با این وجود، این حکم جلب موجب تردید و دودلی ترامپ می‌شود، زیرا مقامات ایران خواستار پیگرد قانونی ترامپ حتی بعد از کنار رفتن وی از منصب ریاست جمهوری و بازگشت به وضعیت یک شهروند عادی شده‌اند.  دونالد مجبور است هنگام افتتاح زمین‌های گلف جدید در خاورمیانه مخاطرات امنیتی مربوطه را ارزیابی کند.

اما اوج نمادگرایی آنجاست که حکم جلب یک رئیس‌جمهور آمریکا توسط کشور دیگری صادر شده است. این واقعیت که اینترپل حتی به یک درخواست بازداشت بین‌المللی از این نوع رسیدگی کند به خودی خود به نهاد ریاست جمهوری آمریکا خدشه وارد می‌کند.

توییتر پیام‌های ترامپ را به خاطر نفرت‌پراکنی نشان‌دار کرده است، متحدان اروپایی آمریکا او را به خاطر فقدان روحیه رهبری خوار شمرده‌اند، و حالا نام وی در پایگاه داده مجرمان گنجانیده شده است. ترامپ دفتر ریاست جمهوری آمریکا که زمانی قوی‌ترین در دنیا بود را بدنام کرده است.

حتی اگر برخی دشمنان آمریکا حتی به شوخی هم که شده دوست داشته باشند که او بازداشت شود، چیز عجیبی نخواهد بود.         

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان