تلاش ایران برای ساخت واکسن کرونا

خبرگزاری تسنیم: دکتر محمدرضا شانه ساز در حاشیه هشتمین‌ همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و نهمین همایش طلای سبز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: سهم‌ تولید مواد اولیه و مکمل‌ها و اقلام‌ وارداتی به شدت به نفع تولید بوده به طوری که واردات مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی از حدود 175 میلیون دلار در سال 1396 به 72 میلیون دلار کاهش یافته و برنامه ما این است که این عدد به کمتر از 30 میلیون دلار برسد.

وی افزود: تولید ما در حوزه مکمل‌ها از 24 میلیون بسته در سال 96 به 105 میلیون بسته در سال 1398 ارتقاء پیدا کرده که امیدواریم امسال آن را به 150 میلیون بسته ارتقاء دهیم که نشان دهنده تغییر سریع ما از واردات به سمت تولید است.

وی سیاست جدی سازمان غذا و دارو را حمایت از تولید مواد اولیه در داخل کشور و تولید مواد حدفاصل دارویی عنوان و تصریح کرد: بر این اساس می‌توانیم حلقه‌های اقتصاد مقاومتی را با موفقیت ایجاد کنیم. این اقدام ارزبری ما را به کمتر از یک بیستم می‌رساند.

شانه ساز درباره روند تخصیص ارز نیز گفت: تخصیص ارز متوقف نشده است و با همه تنگنای که بانک مرکزی داشته ارز را تخصیص می‌دهد. طبق 2.5 میلیاردی که دیده شده همان درصد را دریافت می‌کنیم.

وی درباره وضعیت داروی رمدسیویر نیز گفت: این دارو هنوز وارد پروتکل درمانی کشورها نشده است. در ایران سه الی چهار مورد از شرکت‌ها آمادگی برای تولید آن را اعلام کردند و حتی می‌توانیم مواد اولیه آن را هم در کشور تولید کنیم. منتظر هستیم تا زمانی‌که کمیته علمی کرونا به ما درباره مجوزهای اعلام کنند. شرکت‌های ما پشت خط استارت آماده‌اند تا به محض اینکه تعداد و مجوز بیاید، تولید را آغاز کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید واکسن کرونا،گفت: ما داریم پا به پای دنیا کار می‌کنیم و چند شرکت ما در زمینه واکسن کرونا در حال فعالیت هستند. ما هم به عنوان سازمانی که باید مجوز دهیم، این آمادگی را داریم که به محض ارائه مدارک و مستندات، رسیدگی کرده و در اسرع وقت مجوزها را صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هیچ‌جا واکسن کرونا را نساخته است و سازمان بهداشت جهانی نیز از صرف زمان 12 ماه و 18 ماه برای ساخت آن صحبت می‌کند. ما هم گام به گام با دنیا پیش می‌رویم. اگرچه همه اطلاعات را به شدت از هم مخفی می‌کنند، اما در کشور ما هم شرکت‌های متعددی بر روی این موضوع کار می‌کنند و واقعا من به توان داروسازی کشور اعتقاد راسخ دارم که ما از بقیه دنیا چیزی کم نداریم و می‌توانیم‌ جزو کشورهای پیشرو باشیم.

شانه ساز درباره وضعیت ماسک و بحث صادرات ماسک، اظهار کرد: صادرات ماسک سه لایه هیچگاه آزاد نبوده است. زیرا ظرفیتمان در این حوزه متناسب با نیاز کشور است و بیشتر از نیاز کشور نیست، اجازه صادرات آن را ندادیم. صادرات ماسک N95 قبلا آزاد بود اما به دلیل وضعیتی که اکنون پیش آمده متوقف شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان