تابلو خوانی‌ها چه چیزی را آشکار می‌کند؟

اقبال حقیقی‌ها به ۸ نماد

رضا شاکری / تحلیلگر بازار سرمایه تابلو خوانی با بررسی روند‌های معاملات در بازار سهام، به شناسایی معاملات خاص و تحولات در بازار سهام می‌پردازد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد دتولید و تپمپی با قدرت بالای خرید در روز گذشته مواجه شده‌اند.همچنین چند نماد که ۷۰ درصد انتقال سهم در آنها از حقوقی به حقیقی صورت گرفته معرفی شده است.

در نمودار‌های زیر نماد‌هایی از بورس تهران و فرابورس تهران به نمایش درآمده‌اند که بیشترین نسبت قدرت خریدار به فروشنده را به‌دست آورده‌اند؛ این روند گویای هجوم تقاضای پول‌های کلان به این نماد‌‌هاست. به‌عنوان مثال روز سه شنبه هر کد حقیقی در سهم دتولید با میانگین حدود 570 میلیون تومان خریداری کرده است، در صورتی که هر کد حقیقی با میانگین حدود 20 میلیون تومان فروش داشته است.

حجم‌های مشکوک

باید توجه داشت که به‌طور عمده تغییر حجم معاملات در حمایت‌ها،‌ مقاومت‌ها یا انتشار خبر‌ها تغییر می‌کند. در آن زمان یک تحلیلگر باید تحلیل کند که حجم معامله‌ای که صورت گرفته خوب است یا بد. همچنین باید دید آیا خبری وجود دارد که تاکنون منتشر نشده یا اینکه سهم تحت‌تاثیر یک جریان‌سازی قرار گرفته است. در برخی موارد نیز افرادی با هدف دیده نشدن حباب قیمتی در سهم مورد نظرشان، حجم‌های مشکوکی را در سهم ایجاد می‌کنند.

به‌عنوان مثال میانگین حجم هفته قبل در نماد تپمپی حدود 3 میلیون سهم بوده است، در حالی که روز سه‌شنبه حجم معاملات آن به‌طور چشم‌گیری با افزایش حدود 5 برابری به 15 میلیون سهم رسیده است. با بررسی معاملات سهم تپمپی در روز سه شنبه می‌توان دید با افزایش حجم در ساعات انتهایی بازار از صف فروش به صف خرید رسیده است که یک تحلیل‌گر با بررسی حجم معاملات در صف فروش می‌توانست به راحتی نوسان 10 درصدی در یک روز سهم را شکار کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان