آغاز بزرگ ترین کنکور دنیا در چین + تصاویر

نزدیک به ۱۱ میلیون دانش آموز دبیرستانی چین دیروز سه شنبه ۷ جولای در آزمون ورودی سالانه ی دانشگاه های این کشور موسوم به «گائوکائو» شرکت کردند. این آزمون بعد از یک ماه تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

آغاز بزرگ ترین کنکور دنیا در چین + تصاویر

نزدیک به 11 میلیون دانش آموز دبیرستانی چین دیروز سه شنبه 7 جولای در آزمون ورودی سالانه ی دانشگاه های این کشور موسوم به «گائوکائو» شرکت کردند. این آزمون بعد از یک ماه تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

در طول برگزاری این آزمون معمولاً عمده ی بخش های کشور چین تعطیل می شود، بوق زدن برای رانندگان خودروها ممنوع می شود و با گماشتن مأموران پلیس اطمینان حاصل می شود که چیزی حواس شرکت کنندگان کنکور را پرت نخواهد کرد.

در پکن، پایتخت چین، در مراکز برگزاری آزمون محل هایی برای بررسی دمای بدن داوطلبین کنکور برپا شده است و شرکت کنندگان ملزم به استفاده از ماسک در جلسه ی کنکور هستند. مقامات پکن از ابتدای ماه گذشته در تلاش بوده اند تا شیوع دوباره ی بیماری که منشأ آن یک بازار عمده فروشی در این شهر بود را سرکوب کنند و طبق گزارشات، روز گذشته هیچ مورد تأیید شده ای از ابتلا به ویروس کرونا در این شهر وجود نداشت.

دانش آموزان دبیرستانی در چین از اوایل ماه فوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش خود را از طریق کلاس های مجازی پی گرفتند که البته به گفته ی برخی از آن ها این مسأله باعث کاهش ارتباط آن ها با معلمان و همکلاسی هایشان شد. به گفته ی آن ها تأخیر در برگزاری کنکور فشار وارده به آن ها را بیشتر کرد.

یک دانش آموز 18 ساله ی چینی به نام جیانگ به رویترز گفته: « خودمان را برای کنکور ژوئن آماده کرده بودیم که یک دفعه گفتند یک ماه دیگر هم مانده. من برای این تغییر آماده نبودم. تقریباً حس می کردم که دیگر توانش را ندارم.»

این فشار روی والدین دانش آموزان هم وجود دارد. جمعیت زیادی از آن ها در بیرون محل برگزاری کنکور، زمانی که دانش آموزان مشغول دادن آزمون هستند، انتظار می کشند.

یکی از والدین به نام وانگ به رویترز گفته: «حجم مطالب درسی که معلم ها به آن ها داده بودند زیاد بود. پرینترمان تقریباً از کار افتاد.»

اما گائوکائو یا همان کنکور چین دقیقاً چیست؟

گائوکائو که قدمت آن به سال 1952 برمی گردد، آزمونی است که دانش آموزان چینی در سال آخر دوران دبیرستان خود در آن شرکت می کنند و طی 2 یا 3 روز، معمولاً از 7 تا 8 یا 9 ژوئن برگزار می شود که البته امسال به دلیل واضحی که پیشتر هم ذکر شد یک ماه به تعویق افتاد. این آزمون تنها معیار پذیرش در دانشگاه های چین است و به همین دلیل نقشی کلیدی در تعیین آینده ی دانش آموزان چینی دارد.

کنکور چین گرچه از استانی به استانی دیگر متفاوت است اما معمولاً شامل تست هایی از دروس ادبیات چین، ریاضیات و یک زبان خارجی (در اغلب موارد، انگلیسی) می شود. اگر رشته ی دانش آموزی در دبیرستان علوم انسانی بوده باشد، او در کنکور خود باید به سؤالات دروس تاریخ، سیاست و جغرافی هم پاسخ دهد. اگر رشته ی دانش آموز علوم بوده باشد، او موظف به پاسخگویی به سؤالات فیزیک، شیمی و زیست شناسی هم هست.

شرط ورود به هر دانشگاهی کسب حداقل امتیاز مدنظر برای آن دانشگاه است. اگر داوطلبی امتیاز حداقلی مدنظر دانشگاهی را کسب نکند امتیاز او برای ورود به دانشگاه دیگری مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که داوطلبی امتیاز تعیین شده توسط هیچ دانشگاهی را کسب نکرده باشد، شانس ورود به دانشگاه در سال تحصیلی آینده را از دست خواهد داد اما از آنجایی که شرکت در کنکور چین محدودیت سنی ندارد داوطلبین می توانند هر چند بار که مایل باشند برای شرکت دوباره در آزمون اقدام کنند.

با تصاویری از کنکور دیروز چین همراه باشید:

کنکور چین گائوکائو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان