لزوم تسریع در عرضه دارایی‌های بورسی دولت/ حمایت دولت از بازار سرمایه، با عرضه سهام شرکت‌های دولتی تداوم می‌یابد

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ در ماه‌های اخیر به دلیل رشد بازار سرمایه و استقبال از آن، بخش زیادی از نقدینگی در دست مردم وارد بورس شده است. این امر نگرانی‌هایی را برای اقتصاددانان ایجاد کرده است. آنها وضعیت فعلی بورس و ادامه آن را، به شدت بحران‌خیز و همراه با تخریب بیشتر وضعیت اقتصاد کلان دانسته‌اند.

در حال حاضر، ارزش سهام مستقیم دولت در شرکت‌های بورسی، بالغ بر 350 الی 400 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. یکی از فوری‌ترین و موثرترین روش‌هایی که می‌توان به وسیله آن بر وضعیت فعلی بورس کنترل بیشتری داشت، فروش بدون تعلل دارایی‌های دولت در بورس است.

همچنین عرضه سهام بنگاه‌های دولتی از طریق بورس ، تامین مالی شرکت و بنگاه‌های دولتی، تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها و استفاده از منابع شرکت‌ها، می‌تواند راهکاری موثر و حرکتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز باید هماهنگی‌های بیشتری را با نهادهای دولتی برای ورود سهام شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه انجام دهد.

در حال حاضر، آزادسازی سهام عدالت، عرضه سهام شستا و واگذاری سهام دولت در بانک‌ها در قالب صندوق‌های ETF توسط دولت صورت گرفته است. اما بدیهی است تنها این عرضه‌ها کافی نبوده و باید سهام دولت در شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه عرضه شود.

با وجود اینکه برخی از کارشناسان، ورود چنین حدی از نقدینگی را مثبت می‌دانند، اما این امر بدون عرضه سریع دارایی‌های بورسی دولت، امکان ایجاد بحران را مطرح می‌کند و نتیجه‌ای جز توقف رشد بازار سرمایه ندارد.

حمایت دولت از بازار سرمایه باید تداوم یابد تا پایان سال جاری، رشد مثبت بورس را شاهد بود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید با سرعت بیشتری صورت گیرد، عرضه بدون تعلل دارایی‌های بورسی است.

عرضه سهام بنگاه‌های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه‌های دولتی، بسیاری از رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه را کنترل خواهد کرد. بنابراین باید بسترهای لازم برای اجرایی شدن اقدامات لازم درخصوص عرضه دارایی‌های دولت در بورس، سرمایه‎‌گذاری بلند مدت و کسب بازدهی ایجاد شود.

مطابق با متن نامه لزوم این امر، ابلاغ دستورالعمل به وزارت امور اقتصادی و دارایی است، تا زمان مشخصی از سال جاری برای فروش دارایی‌ها درنظر گرفته شده و میزان عرضه روزانه با نظر شورای عالی بورس انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان