واکاوی آزادی تاجر لبنانی از زندان‌های آمریکا

خبرگزاری مهر: «قاسم تاج الدین» تاجر لبنانی که 3 سال در آمریکا زندانی بود، امروز وارد «بیروت» پایتخت لبنان شد. در همین ارتباط، رسانه های لبنانی اعلام کردند: دستگاه قضایی آمریکا پیشتر با درخواست وکلای تاج الدین مبنی بر آزادی اش به دلیل تهدیدات ناشی از شیوع ویروس کرونا، موافقت کرده بود.

برخی اعلام کرده اند که آزادی تاج الدین در قبال آزادی عامر الفاخوری، شهروند آمریکایی- لبنانی صورت می پذیرد و این درحالی است که وکیل این تبعه لبنانی، مسأله مذکور را تکذیب کرده است. طبق اعلام وکیل قاسم تاج الدین، آزادی وی به دلیل مشکلات جسمانی صورت گرفته است. تاج‌الدین 65 ساله در مارس 2017 به اتهام آنچه دور زدن تحریم‌های آمریکا خوانده شده بود، به 5 سال حبس و پرداخت جریمه 50 میلیون دلاری محکوم شده بود. او همچنین به حمایت مالی «تروریسم» هم متهم شده بود.

آمریکا در سال 2017 «قاسم تاج الدین» تاجر لبنانی را بر اساس اتهامات اقتصادی بدون هیچگونه سند و مدرکی بازداشت کرد
واقعیت آن است که اتهامات ایالات متحده آمریکا علیه این تاجر لبنانی مسأله جدیدی نیست چراکه آمریکایی ها نسبت دادن اتهامات به تاج الدین را از سال 2009 میلادی کلید زده بودند. در آن زمان، ایالات متحده آمریکا بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی مدعی شد که تاج الدین از حزب الله لبنان حمایت مالی به عمل می آورد. آمریکایی ها تأکید کردند از آنجایی که حزب الله در لیست سیاه قرار دارد، بنابراین، تاج الدین مرتکب اقدام غیر قانونی شده است.

بر اساس همین اتهامات بی اساس بود که ایالات متحده آمریکا هرگونه تعامل تجاری و اقتصادی قاسم تاج الدین با شرکت های آمریکایی را رسما ممنوع اعلام کردند. این اتهامات ادامه پیدا کرد تا اینکه واشنگتن بار دیگر مدعی شد تاج الدین احکام صادره علیه خود را نقض کرده و به تعامل تجاری و اقتصادی با شرکت های آمریکایی مبادرت ورزیده است. لذا مقامات آمریکایی تلاش برای بازداشت این تاجر لبنانی را آغاز کردند.

بدین ترتیب، در تاریخ 12 مارس سال 2017 میلادی بود که «قاسم تاج الدین» تاجر و بازرگان لبنانی پس از ورود به «الدار البیضاء» در کشور مغرب توسط مقامات این کشور بازداشت شد. سران کشور مغرب پس از بازداشت تاج الدین، وی را تحویل مقامات آمریکایی دادند. سران ایالات متحده آمریکا نیز تاج الدین را به دادگاه فدرال واشنگتن ارجاع دادند. این دادگاه هم جلسه محاکمه تاج الدین را در تاریخ 24 مارس همین سال برگزار کرد.

در جلسه محاکمه، دادگاه فدرال واشنگتن اتهامات بی اساسی را به قاسم تاج الدین نسبت داد. ازجمله اتهامات تاج الدین این بود که وی تحریم های آمریکایی ها علیه گروه هایی که در لیست سیاه
واشنگتن از رهگذر پرونده تاج الدین تلاش کرد تا اتهامات بی‌اساسی را نیز به حزب الله لبنان نسبت دهد
قرار داشتند، دور زده است. همکاری با حزب الله نیز ازجمله دیگر اتهامات علیه این تاجر لبنانی محسوب می شد. کما اینکه واشنگتن، تاج الدین را به نقض قوانین بین المللی در حوزه اقتصادی و پول شویی متهم کرد.

مجموع این اتهامات موجب شد تا همانگونه که پیشتر ذکر شد، تاج الدین به 5 سال حبس و جریمه نقدی محکوم شود. در این گیر و دار، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا نیز مدعی شد که وی کمک های مالی فراوانی را به حزب الله لبنان ارائه کرده و در دور زدن تحریم های واشنگتن علیه این گروه حمایت های فراوانی را از حزب الله به عمل آورده است.

آنچه که آمریکایی ها علیه این تاجر لبنانی انجام دادند از 2 بُعد قابل بررسی است؛ بُعد اول سیل اتهامات بزرگ اقتصادی و سیاسی به قاسم تاج الدین است و بُعد دوم نیز در تلاش های خصمانه ایالات متحده آمریکا برای پرونده سازی علیه حزب الله لبنان خلاصه می شود. در خصوص اتهامات این تاجر لبنانی باید گفت که دادگاه فدرال واشنگتن هیچگاه اسناد مرتبط با ادعاهای خود علیه تاج‌الدین را به افکار عمومی ارائه نکرد.

آمریکایی ها در طول 3 سال گذشته که تاج الدین را در بند خود نگاه داشتند، نتوانستند هیچیک از اتهامات نسبت داده شده به او را ثابت کنند. اتهام ارائه حمایت ها و کمک های مالی هنگفت به حزب الله لبنان، پول شویی، دور زدن تحریم ها علیه حزب الله و ... هیچگاه توسط ایالات متحده آمریکا اثبات نشد. اگر دادگاه فدرال واشنگتن اتهامات مذکور را اثبات کرده بود، قطع به یقین مستندات آن را در اختیار افکار عمومی قرار می داد.

از سوی دیگر، روی دیگر این ماجرا نیز آنجاست که آمریکایی ها تلاش کردند تا با این اقدام خود علیه حزب الله لبنان پرونده سازی کنند. در همین ارتباط، معاون وزیر دادگستری آمریکا پیشتر صراحتا با پرده برداشتن از اهداف واشنگتن علیه حزب الله در پرونده تاج الدین، مدعی شده بود: بازداشت تاج الدین یکی از بهترین اقدامات واشنگتن برای متلاشی کردن حزب الله و شبکه‌های وابسته به آن محسوب می شود!

راهبرد واشنگتن برای تشدید فشارهای بین المللی علیه حزب الله از طریق پرونده تاجر لبنانی شکست خورد
این اظهار نظر مقام آمریکایی نشان از آن دارد که واشنگتن از همان ابتدای بازداشت تاج الدین در سال 2017 میلادی به دنبال آن بوده است تا از رهگذر این پرونده فشارها علیه حزب الله لبنان در عرصه بین المللی را تشدید کند تا شاید از این طریق بتواند تحریم های بیشتری را علیه این گروه مقاومتی اعمال کند. علیرغم تمامی این مسائل، هیچیک از اتهامات علیه تاج الدین در طول سالهای گذشته ثابت نشد و بدین ترتیب، آمریکایی ها چاره ای جز آزادی تاجر لبنانی را در مقابل خود ندیدند.

بر همین اساس، ایالات متحده آمریکا برای حفظ آبرو و وجهه بین المللی خود مدعی شده است که تاج الدین را به دلایل انسانی آزاد کرده است و این درحالی است که آزادی وی به دلیل عدم اثبات اتهاماتش پس از 3 سال تحمل حبس، صورت پذیرفته است. لذا می توان گفت که آمریکایی ها در یکی دیگر از نبردهایی که با هدف تشدید فشارهای بین المللی علیه حزب الله وارد آن شده بودند، متحمل شکست شدند.

 

قاسم تاج الدین که 3 سال در آمریکا زندانی بود وارد بیروت شد

شبکه المیادین از ورود قاسم تاج الدین بازرگانی لبنانی که مدت سه سال در آمریکا زندانی بود به فرودگاه بیروت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین از ورود قاسم تاج الدین بازرگان لبنانی که سه سال در آمریکا زندانی بود، به فرودگاه بیروت خبر داد.

این در حالی است که روزنامه الاخبار صبح امروز اعلام کرده بود: «قاسم تاج الدین» پس از موافقت دستگاه قضایی آمریکا با درخواست وکلای وی مبنی بر آزادی تاج‌الدین پس از ابتلا به ویروس کرونا که زندگی او را تهدید می‌کرد٬ وارد بیروت می شود.

پیش از این یک منبع مطلع در بیروت گفته بود که قاسم تاج الدین به دلیل شرایط کرونایی پیش از موعد آزاد می‌شود.

تاج‌الدین 65 ساله در مارس 2017 به اتهام آنچه دور زدن تحریم‌های آمریکا خوانده شده بود، به پنج سال حبس و پرداخت جریمه پنجاه میلیون دلاری محکوم شده بود. او همچنین به حمایت مالی «تروریسم» هم متهم شده بود اما دادگاه آمریکایی نتوانست این ادعا را ثابت کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان