چند سالی است که سگمنت سدانهای کوچک شهری در کشورمان به محدوده نسبتا پر رفت و آمد تبدیل شده است. خودروهای مختلفی در این مسیر رفت و آمد می کنند که از جمله معروف ترین و محبوب ترین آنها میتوان به محصولاتی نظیر بسترن B30، ام جی 360، راین V5، بی وای دی F3 و انواع مشتقات سمند پژو و برلیانس اشاره نمود.
مدت نسبتا قابل توجهی می شود که بازار ایران میزبان مهمان جدیدی است که طبق انتظار، از شرق دور و کشور پهناور چین به سرزمین ایرانیان راه پیدا کرده است. این محصول جدید جِی اِی سی(جک) j4 نام دارد.
نام اصلی این خودرو در بازار های جهان بخصوص کشور چین Heyue A30 است ولی بعدها نام آن به جک J4 یا JAC J4 تغییر یافت. جک J4 یک سودان خانوادگی که طراحی آن توسط جیانهایوی طراح و شخصی که پلت فرم نسل دوم JAC برای خودروهای جمع و جور طراحی کرد، طراحی شده است.
پس از گذشت چندین سال از حضور برند Jac در کشورمان، احتمال قریب به یقین نام کمپانی جی ای سی به گوش شما آشناست. این شرکت در ایران با نام جک شناخته میشود و تاکنون محصولات محبوبی نظیر جک S5 و جک J5 را در ایران عرضه نموده است. جک S3 نیز یکی دیگر از محصولات کمپانی جک است که در ایران حضور یافته است.
جک j5 خودرویی سدان است که به عنوان اولین محصول سواری جک وارد کشور شد و پس از مدتی توانست تا حدی تصور نامطلوب عمومی نسبت به خودروهای چینی را دستخوش تغییر نماید.
حضور تقریبا موفق سدان جک جی5 در ایران موجب تداوم حضور برند چینی جی ای سی در عرصه خودروهای سواری کشور شد. این موفقیت با عرضه مدلهای S5 ادامه یافت و در همین راستا شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی کمپانی جی ای سی در ایران، تصمیم حضور پرقدرت تر در میدان خودروهای سدان شهری گرفت.
در این راستا کرمان موتور سدان کوچک جک j4 را به سبد محصولات خود اضافه نموده و تا با توجه به سابقه خوبی که نام جک در بین مشتریان ایرانی از خود به وجود آورده است، بتواند تجربه موفقی را با جی4 به ثبت برساند.
اگر مایلید تا اطلاعات کاملتری از جک جی4 به چنگ آورید، در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا از جنبه های مختلف ظاهری و باطنی این خودرو آگاه شوید.
طراحی ظاهری و بدنه جک جی4
در نگاه اول، نمای ظاهری جک جی4 به اندازه برادر بزرگتر خود یعنی مدل جی5 چندان جذاب، هماهنگ و زیبا به نظر نمیرسد. شاید شما هم مانند نگارنده در همان لحظات اولیه دیدار با جک جی4، به یاد هیوندای اکسنت به ویژه در نمای جانبی، افتاده باشید.
اگرچه هیچگونه شواهدی دال بر الگوبرداری از روی دست طراحان اکسنت فعلا در دسترس نیست. نمای روبه روی این خودرو از چراغهای برجسته با سایز مناسب و طراحی نسبتا ساده بهره میبرد. گرافیک داخلی چراغ ها نیز حرفی برای گفتن نداشته و کاملا اقتصادی طراحی شده است.
فضای بین دو چراغ اصلی را جلوپنجرهای ذوزنقه فرم که مزین به نماد ستاره جک و سه نوار کرومیست، پر نموده است. همچنین جای خالی چراغ های روشنایی در روز (دیلایت) کاملا در چهره جک جی4 احساس می شود.
محدوده مشکی رنگ نیمه پایینی سپر جلو شامل یک مجرای ورودی هوا با زمینه توری شکل است که توسط حاشیههای کرومی نسبت به جایگاه مه شکنها، هایلایت شده است. در دو گوشه پایینی سپر نیز چراغهای دایرهای شکل مهشکن در جایگاههای مذکور جا خوش کردهاند.
خطوط حجمی زیادی در نمای روبرو به چشم نمیخورد؛ یک جفت از این خطوط در ادامه ستونهای A بر روی درب کاپوت تا دو طرف جلو پنجره تداوم یافتهاند. همچنین یک جفت چین خوردگی حجمی دیگر نیز از زیر چراغهای جلو به صورت قوسدار تا دو طرف مجرای ورودی هوا در ناحیه مشکی سپر امتداد داده شدهاند.
در کل نمای روبروی جک j4 بسیار ساده طراحی شده و میشود گفت که این خودرو آینه تمام نمای یک اتومبیل کوچک اقتصادی است.
همانطور که از ظواهر امر پیداست، قاعدتا نباید انتظار یک طراحی ظاهری هیجان انگیز از جک جی4 داشته باشید. نمای جانبی جک جی4 هم از این اصل مستثنی نیست. فریم پنجرهها تا حد ممکن طراحی سادهای داشته و سطح زیرین آنها به منظور افزایش جذابیت بصری به رنگ کروم در آمده است.
همچنین وجود یک لچکی در انتهای قاب شیشههای جانبی، از دیگر نکات قابل ذکر نمای کناری جک جی4 است. به جهت کاهش سادگی نمای کناری جک جی4 و افزایش حس جسارت در این بخش، یک خط شانهای حجمی از انتهای چراغ عقب و در راستای دستگیره دربها تا حوالی گلگیر جلو تداوم یافته است.
یک حجم منفی نیز در قسمت زیرین دربها قابل مشاهده است که به طور کلی، تا حدی نمای کناری جک جی4 را از سادگی بیش از حد خارج نمودهاند. سایز رینگ ها و چرخ ها تقریبا متناسب با ابعاد کلی بدنه این سدان کوچک است. همچنین آینههای جانبی نیز به چراغ راهنما مجهز شده و به صورت برقی قابل تا شدن هستند.
نمای پشت j4 در مقایسه با چهره این خودرو از اِلمان های طراحی سادهتری برخوردار شده و حرفی چندانی برای گفتن ندارد. چراغ ها دارای فرم بیضی گونه هستند و توسط یک نوار کرومی در روی درب صندوق عقب به یکدیگر متصل شدهاند.
سایز دهانه درب صندوق عقب کمی کوچک به نظر رسیده و ممکن است هنگام جا دادن لوازم حجیم اندکی دردسرساز باشد. همچنین دو چراغ مه شکن قرمز رنگ نیز در بخش تحتانی-کناری سپر عقب خودنمایی می کنند.
به طور کلی، همان گونه که از یک سدان کوچک اقتصادی انتظار داریم، طراحی ظاهری جک جی4 قطعا آنچنان هیجان انگیز و دلربا نیست اما میتواند حداقل نیازهای زیبایی شناختی مشتریان و خانوادههای ایرانی را برطرف نماید.
طراحی داخلی و کابین جک جی4
با ورود به کابین جک جی4، شاهد یک محیط به نسبت متقاعد کننده هستیم. طراحی کلی داشبورد همانند فضای بیرونی چندان شاخص و برجسته نیست، اما از نظر بصری دلنشین جلوه می کند.
فقدان صفحه نمایشگر لمسی که این روزها تقریبا پای ثابت اکثر خودروهای چینی بازار شده است را میتوان مهمترین نقیصه و کمبود کابین جی4 به حساب آورد. البته در برخی کشورهای دیگر جی4 به همراه نمایشگر لمسی عرضه میشود که متاسفانه این امکان برای مشتریان ایرانی فراهم نشده است.
مجموعه ای از دکمههای مختلف مرتبط با کنترل سیستم صوتی، فلاشر و غیره به همراه یک نمایشگر کوچک TFT در محدوده زیرین دریچههای میانی تهویه، جایگاه صفحه نمایشگر لمسی را به تسخیر خود درآوردهاند.
این خودرو فاقد سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بوده و دکمههای چرخان کنترل سیستم تهویه در قسمت وسط کنسول میانی داشبورد حضور یافتهاند. متریال استفاده شده در قسمت داشبورد و پنل دربها از نوع پلاستیک خشک بوده که البته سر و صدای آنچنانی در هنگام فشرده شدن از خود بروز نمیدهند.
غربیلک فرمان چهره آشنایی داشته و مشابه انواع به کار رفته در مدل های جک جی5 و S3 و S5 است. قسمت نقرهای رنگ غربیلک فرمان به شکل بال پرنده بر جذابیت ظاهری آن افزوده است.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان از پیکربندی بسیار ساده و سنتی برخوردار شده و یک صفحه نمایشگر کوچک (کامپیوتر سفری) فضای مابین دو نمایشگر سرعت و دور موتور را پر نموده است.
پنل دربها نیز طراحی سادهای داشته و بر روی قسمت بازویی آنها از تزیینات کرومی به منظور افزایش جذابیت دیداری کابین بهره گرفته شده است.
در برخی تصاویر جک جی4 با تریم داخلی دو رنگ مشکی-کرم به ویژه در بخش داشبورد دیده شده است. اما تصاویری که تاکنون از جی4 های کرمان موتور در معرض دید ما قرار گرفته است، تنها تریم داخلی مشکی رنگ به همراه سقف و ستونهای کرم رنگ را از فضای داخلی جک جی4 نمایش گذاشته است.
همچنین با توجه به ابعاد بدنه جی4 افراد بلند قد به ویژه در صندلیهای ردیف عقب با محدودیتهایی از نظر فضای سر و زانو مواجه خواهند بود. در عوض ردیف جلو فضای مناسب و راحتی را برای افراد بلند قد فراهم آورده است.
دید شیشه جلو در حد کافی ارزیابی میشود و آینههای جانبی کمترین نقاط کور را دارا هستند. همچنین به دلیل باریک بودن نسبی ستونهای اتاق جی4 و سایز مناسب شیشهها، به طور کلی دید کابین و نور ورودی به آن در سطح رضایتبخشی قرار دارد.
یکی از مهمترین نقاط قوت فضای داخلی جک جی4، گنجایش بالای صندوق عقب آن است. محفظه این بخش از جی4 دارای گنجایشی به حجم 550 لیتر بوده و از این نظر می تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ایرانی را به خوبی پوشش دهد.
به طور کلی طراحی و کیفیت فضای داخلی جک جی4، با توجه به سگمنت این خودرو و همچنین بهای پرداختی در ازای آن، در سطح قابل قبولی بوده و به نظر نگارنده حتی میتواند بیشتر از شمایل بیرونی خودرو مورد پسند واقع گردد. همچنین ابعاد بدنه جک j4 به شرح ذیل است:
طول: 4335 میلیمتر، عرض: 1725 میلیمتر، ارتفاع: 1505 میلیمتر، فاصله دو محور: 2560 میلیمتر
تجهیزات و امکانات
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- ترمز ضد قفل ABS
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS
- سیستم ضد سرقت
- ریموت با کنترل از راه دور
- قفل مرکزی + دزدگیر
- قفل شدن اتوماتیک دربها
- سنسور پارک عقب
- سنسور نور (Auto light)
- چراغ های مه شکن جلو و عقب
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
- چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل
- ISOFIX
- روکش صندلی چرم
- شیشه های جانبی برقی
- شیشه بالابر راننده با قابلیت باز شدن بصورت تک لمسی
- آینه های جانبی برقی با گرمکن
- چراغ راهنما بر روی آینه های جانبی
- تنظیم دستی ارتفاع فرمان
- کامپیوتر سفری
- رادیو + CD + AUX + USB
- 6 عدد بلندگو
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- کروز کنترل
مشخصات فنی و قوای محرکه جک j4
پیشرانه استفاده شده در خودروی جک جی4 برای ما ایرانیها غریبه نیست چرا که پیش از این در محصولاتی نظیر جک اس3 و جک جی5 نیز استفاده شده است.
این پیشرانه یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر (1499 سی سی) است که قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000rpm است. همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه معادل 146 نیوتن متر عنوان شده که در دور موتور 4500 به اوج خود میرسد.
سیستم انتقال قدرت جک j4 از جعبه دندهای با مکانیزم ضریب متغیر پیوسته (CVT) بهره میگیرد و نیروی حاصل از پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل مینماید.
سیستم فرمان برقی (EPS)، ترمزهای دیسکی (جلو) و کاسه ای (عقب)، سیستم تعلیق مک فرسون( جلو) و تعلیق بازو جناغی (عقب)، از جمله دیگر مشخصههای فنی جی4 محسوب میشوند.
حجم مخزن سوخت جی4 معادل 45 لیتر بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 180 کیلومتر بر ساعت میرسد. میزان مصرف سوخت جک جی4 برابر 6.3 لیتر بوده و شتاب صفر تا 100 آن با توجه به مشخصههای فنی و وزن 1110 کیلوگرمی در حدود 11-12 ثانیه برآورد میشود.
رقبا و محصولات مشابه
جک J4 در بازار ایران باید به رقابت با خودروهایی چون فاو بسترن B30، برلیانس H330 ، ام جی 360، راین V5، جیلی GC6، بی وای دی F3، دنا و دنا پلاس و تندر پلاس و نیز پژو 207 صندوقدار بپردازد.
قیمت و شرایط فروش جک j4
جک جی4 در ابتدای حضور در بازار کشورمان با قیمتی در حدود 67 میلیون تومان به صورت قطعی به دست خریداران می رسید اما با توجه به مشکلات اخیر صنعت خودروسازی و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب (تیر 99) قیمت این خودرو حدودا 245 میلیون تومان است. به منظور آگاهی یافتن از شرایط فروش جک جی4 از سوی شرکت کرمان موتور، میتوانید به اینجا مراجعه نمایید.
مزایا و معایب جک جی4
نکات مثبت
- صندوق بار حجیم
- قوای محرکه متناسب
- هماهنگی نسبی عملکرد پیشرانه و گیربکس
- مصرف سوخت مناسب
- شتاب گیری خوب
- هندلینگ مناسب
- کیفیت ساخت نسبتا خوب
نکات منفی
- فقدان چراغ روشنایی در روز
- فقدان صفحه نمایشگر لمسی
- متریال داخلی از جنس پلاستیک سخت
- سیستم تعلیق ظریف در مواجهه با ناهمواری های شدید
- کمبود نسبی قطعات در بازار آزاد
- کمبود آپشن و امکانات
- کاسه ای بودن ترمز چرخ های عقب
- عدم وجود ESP