قیمت طلا در سطح ۱۸۰۰دلار باقی ماند/ دستیابی به سطح ۲۰۰۰دلار هدف بعدی فلز زرد

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ قیمت طلا در طی 14 ماه گذشته بیش از 40 درصد صعود داشته است و به نظر می‌رسد قیمت میانگین طلا در پایان سال فاصله زیادی با قیمت میانگین سال 2011 که یکی از چشمگیرترین میانگین‌های قیمتی بود داشته باشد. روز گذشته حتی در ساعت 12 ظهر که قیمت طلا 0.4 درصد ریزش داشت، همچنان سطح پشتیبانی 1800 دلار را حفظ کرد و این روند قیمتی معاملات در بیشتر ساعات پنجشنبه بود.

در این زمینه بخوانید

طلا در آستانه ثبت پنجمین رکورد

قیمت سکه در پایان هفته چند؟

نوسانات قیمت دلار کنترل می‌شود؟

معاملات آتی طلا برای تحویل در ماه آگوست نیز در بازار کومکس نیویورک 0.7 درصد کاهش داشت اما همچنان قیمت‌ها بالاتر از سطح 1800 دلار در هر اونس باقی ماند.

16

(نمودار قیمت طلا و دستیابی به سطح 1800 دلار در هر اونس)

تقاضا برای دارایی‌های امن در سال جاری تاکنون روند افزایشی خود را حفظ کرده که با ورود صندوق‌های مبادله‌ای حمایت از طلا (ETF)، طی شش ماه سال جاری، رکورد به ثبت رسیده فراتر از کل رکورد یک دهه گذشته بوده است.

بر اساس داده‌های به دست آمده از شورای جهانی طلا WGC، صندوق‌های ذخیره طلا به نمایندگی از سرمایه‌گذاران در طول نیمه نخست سال 2020، حدود 734 تن طلا معادل 39.5 میلیارد دلار به ذخایر خود افزودند.

17

(میزان ذخایر طلا صندوق‌های مبادله‌ای ETFها از سال 2004 تاکنون)

تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که طلا سودآوری بیشتری -رکود بالقوه قابل توجه- را تا پایان سال تجربه کند، چرا که در شرایط کنونی سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی‌هایی هستند که ارزش آنها حفظ شود، این مساله به خصوص با شیوع دوباره ویروس کرونا که همچنان در حال ضربه زدن به اقتصاد جهانی است، اهمیت بیشتری می‌یابد.

راس نورمن تحلیل‌گر مستقل طلا در این باره به رویترز گفت: در شرایط کنونی که همه پیش بینی‌ها حاکی از ادامه روند صعودی تا پایان سال است، بر این باورم که در طی مدت باقی مانده طلا سطح 2000 دلار را به چالش خواهد کشید.

وارن پترسون رییس استراتژی کالایی ING Groep NV در سنگاپور نیز به بلومبرگ گفت: به نظر می‌رسد این مساله تنها در رابطه با زمان باشد که طلا چه زمانی موفق به شکستن رکورد بالاترین قیمت همه دوران‌ها خواهد شد. در رابطه با طلا حفظ سطح 1800 دلار به نظر به دست آمده است، با کاهش ارزش دلار، شیوع مجدد ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا و همچنین زیر سوال بردن این موضوع که «آیا بهبود اقتصادی اتفاق می‌افتد» روند صعودی تا پایان سال قطعی خواهد بود.

سرمایه گذاران مالی، عمدتا در اروپا و ایالات متحده، با رکورد خرید بی سابقه‌ای مواجه شده‌اند چرا که ترس از تورم در کنار کاهش ارزش اوراق خزانه حتی بیش از پیش بر جذابیت این فلز زرد افزوده است.

18

(نمودار افزایش ارزش طلا در مقایسه با کاهش ارزش اوراق خزانه)

به گفته ری دالیو بنیان‌گذار صندوق بریج‌واتر، سرمایه گذاران باید سهام و طلا را بیش از اوراق قرضه و پول نقد ترجیح دهند چرا که پول نقد موجب منفی شدن نرخ بازده شده و در نهایت بانک‌های مرکزی ناچار به چاپ میزان بیشتری از پول خواهند شد.

هووی لی اقتصاددان امور بانکی خارج از کشور چین در یادداشتی در این باره تصریح کرد: از رکورد پیشین که 1900 دلار در هر اونس بوده است، اکنون عبور کرده‌ایم و ما بر این باوریم که حتی اگر موارد ابتلای به ویروس کرونا در ایالات متحده کاهش نیابد، ممکن است تا پیش از پایان سال 2020 طلا موفق به دستیابی به سطح 2000 دلار در هر اونس شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان