محققان لیورپول ربات شیمیدان کاملا خودمختار ساختند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه لیورپول نوعی ربات شیمیدان متحرک ساخته اند که می تواند به صورت بی وقفه ۲۴ ساعت در روز کار کند و با اتکا به دانش خود آزمایشات مختلف را انجام دهد

محققان لیورپول ربات شیمیدان کاملا خودمختار ساختند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه لیورپول نوعی ربات شیمیدان متحرک ساخته اند که می تواند به صورت بی وقفه 24 ساعت در روز کار کند و با اتکا به دانش خود آزمایشات مختلف را انجام دهد. این دانشمند رباتیک ظاهرا در نوع خود اولین است و میتواند به تنهایی تصمیم بگیرد که در گام بعدی کدام آزمایشات شیمی را انجام دهد. جالب آنکه این ربات تا کنون موفق شده یک کاتالیست جدید را هم کشف کند.

محققان این ربات شیمیدان را براساس اندازه های انسانی ساخته اند و ادعا کرده اند که می تواند درست مانند یک دانشمند با ابزارهای آزمایشگاهی در یک محیط استاندارد کار کند. وزن ربات شیمیدان دانشگاه لیورپول انگلستان برابر با 400 کیلوگرم عنوان شده که به مراتب از وزن یک انسان معمولی بیشتر است و آنطور که سازندگانش میگویند میتواند در 10 بُعد فکر کند و روزانه 21.5 ساعت کار کند و صرفا یکبار برای شارژ شدن دست از کار بکشد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه لیورپول از رباتها پیشتر برای انجام آزمایشات شیمی استفاده شده اما آن آزمایشات به صورت کاملا دقیق برنامه ریزی شده بودند. این درحالیست که ربات ساخت آنها میتواند به صورت کاملا خودمختار در محیط لابراتوار به این سو و آنسو برود و طیف وسیعی از تسک ها را انجام دهد. این ربات قادر است تجهیزاتی که برای انجام آزمایشات توسط انسان طراحی شده اند را به کار ببرد زیرا همانطور که اشاره کردیم ابعاد آن و تسلط فیزیکی اش به محیط شبیه به انسان است.

در طراحی این ربات مجموعه ای از اسکنرهای لیزری با قابلیت اندازه گیری بازخورد برای تعیین موقعیت اجسام به کار گرفته شده است. در تست های صورت گرفته این ربات شیمیدان توانست 680 آزمایش را ظرف مدت 8 روز در 172-192 ساعت کاری انجام دهد. این ربات همچنین به صورت مستقل توانست کلیه تسک ها در این آزمایش را به تنهایی انجام دهد که از وزن کردن مواد و ریختن مایعات گرفته تا اجرای واکنش شیمیایی کاتالیست و کیفیت سنجی واکنش ها را شامل می شد.

مغز این ربات دارای نوعی الگوریتم تحقیقاتی است که میتواند یک فضای 10 بعدی از 98 میلیون آزمایش قابل انجام را بررسی کند و براساس نتایج آزمایشات قبلی بهترین کاندید را برگزیند. این بات تاکنون توانسته به صورت کاملا خودکار یک کاتالیست را که شش برابر فعالتر است بدون راهنمایی هیچ انسانی شناسایی کند. به گفته دانشمندان اشتباهات ربات شیمیدان آنها به مراتب از شیمیدان های انسان پایین تر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان