شیوع ویروس کرونا و قرنطینه باعث شد تا کسب و کارها و کاربران برای خرید PC و لپ تاپ به تکاپو افتاده و سبب افزایش آمار فروش کامپیوترهای شخصی در فصل دوم 2020 شوند.
بر اساس آمارهای شرکت تحقیقاتی Canalys، صادرات کامپیوترهای شخصی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، 9 درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال قبل بوده و در مجموع در این مدت 72.9 میلیون PC در دنیا توزیع شده است.
افزایش ناگهانی صادرات کامپیوترها به دلیل گرایش شرکتها به دورکاری بوده است. در سه ماهه اول سال 2020 شیوع ویروس کرونا تأثیر ویران کنندهای بر زنجیره تأمین گذاشت و عرضه کامپیوترها را با مشکل و محدودیت مواجه کرد. تحلیلگران شرکت گارتنر سه ماهه اول سال 2020 را بدترین فصل تاریخ از لحاظ صادرات کامپیوترهای شخصی از سال 2013 توصیف کردهاند.
اما اوضاع رو بهبودی است و به گفته شرکت Canalys سه ماهه دوم سال 2020 بیشترین افزایش در صادرات کامپیوترها را از سه ماهه سوم سال 2010 تجربه کرده است. به گفته این شرکت شکوفایی بازار کامپیوترهای شخصی، بیشتر به دلیل افزایش صادرات نوت بوکها (از جمله کروم بوکها) بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل 24 درصد افزایش داشته است.
شرکتهای تحقیقاتی دیگر رشد جزئی بازار کامپیوترهای شخصی در سه ماهه دوم 2020 را گزارش کردهاند. گارتنر از افزایش 2.8 درصدی صادرات در بازه یاد شده و موسسه IDC از رشد 11.2 درصدی خبر دادهاند.
HP بیشترین رشد را در سه ماهه دوم سال 2020 تجربه کرد و عنوان بزرگترین صادرکننده کامپیوتر شخصی را از لنوو پس گرفت. بر اساس دادههای Canalys، کمپانی HP در بازه یاد شده 18 میلیون PC صادر کرده که 17.5 درصد از مدت زمان مشابه در سال قبل بیشتر بوده و سهم 24.8 درصدی از بازار را عاید این شرکت کرده است.
لنوو با صادرات 17.4 میلیون PC که افزایش 7 درصدی را نسبت به بازه مشابه در سال قبل نشان میدهد، توانست 23.9 درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد.
صادرات کامپیوترهای شخصی Dell با 3.4 درصد افزایش به 12 میلیون واحد رسید. اپل 5.35 میلیون کامپیوتر شخصی صادر کرد که 13.1 درصد در مقایسه با بازه مشابه در سال قبل بیشتر بوده است. ایسر نیز با صادر کردن 4.99 میلیون کامپیوتر شخصی رشد 21 درصدی را تجربه کرد.
در مجموع در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 72.9 میلیون واحد PC صادر شده که نسبت به سال قبل (66.9 میلیون واحد) افزایش داشته است. بیشترین تقاضا از جانب آمریکای شمالی و منطقه خاورمیانه-اروپا-آفریقا بوده که صادرات در آنها به ترتیب 11 و 25 درصد بیشتر شده است.