سفیر واتیکان در ایران: ایران برای صلح همیشه ثابت قدم بوده است

خبرگزاری تسنیم: اسقف لئو بوکاردی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی، پایان یک دموکراسی دروغین» که با حضور سخنگوی وزارت خارجه، اسقف اعظم ارامنه اصفهان و تعدادی از نمایندگان سفرای کشورهای اروپایی و آسیایی برگزار شد، با بیان اینکه نوشتن و کتاب تنها راه رساندن پیام صلح و گفت‌وگوی بین تمدن‌هاست، اظهار داشت: شعر و شاعری و هنرنمایی هنرمندان همیشه نگهبان صلح بوده و آنها اولین افرادی هستند که در جامعه، خطر را در زمینه فقدان صلح احساس و گوشزد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در موسیقی، «بتهون» خود یک پیام آور صلح جهانی و پیوند تمدن‌ها و همنوایی فرهنگ‌های مختلف است که در واقع موسیقی او سمفونی همزیستی مسالمت‌آمیز را تداعی می‌کند.

سفیر واتیکان در ایران، «پابلو نرودا » را شاعری برای صلح دانست و گفت: نرودا معتقد بود که تمدن‌ها باید در کنار هم رشد کنند و بدون صلح، ثبات جهانی، آرامش و تعالی بشریت غیرممکن است.

وی با بیان اینکه به راستی شاعران پیام‌آوران صلح هستند و شعر بهترین زبان برای گسترش صلح است، افزود: علت آن نفوذ در مغز و قلب مردم است که در ایران مولانا را می‌توان شاعری جهانی و پیام آور صلح عنوان کرد؛ ایران نیز کشوری بوده که همواره برای صلح در طول قرن‌ها ثابت قدم بوده و اولین منشور صلح و حقوق بشر را دارد.

لئو بوکاردی با بیان اینکه شعر فقط برای زیبایی و خیال نیست، خاطرنشان کرد: شعر درون انسان‌ها را بازسازی می‌کند و روان انسان را صیقل می‌دهد و اگر در راستای صلح قرار گیرد، بهترین وسیله برای پیوند انسانی و گسترش مهربانی میان فرهنگ هاست.

وی معتقد است که اصفهان از اولین مکان‌های دنیا بوده که گفت‌وگوی بین دو تمدن در آن رخ داده، از سویی دیگر مسلمانان و مردم مهربان و نازنین ارامنه (مسیحیان) را با آغوش باز پذیرا شده و به آنها آزادی عقیده و زندگی شرافتمندانه در اصفهان بخشیده است و سال هاست این دو فرهنگ در کنار هم مهربانانه زندگی می‌کنند.

سفیر واتیکان در ایران، اصفهان را شهر شعر دانست و گفت: در این میان مسئولیت شاعران و نویسندگان و اهالی رسانه بزرگ است و باید بی عدالتی را گوشزد و کشف کنند و کمک این عزیزان برای بازسازی جوامع و صلح جهانی لازم است.

همچنین در این نشست مسعود رستمی، مدیرعامل آکادمی صلح و تمدن با بیان اینکه یکی از راه‌های صلح از وادی ادبیات می‌گذرد، اظهار داشت: ادبیات بازتاب دهنده آن چیزهایی است که در یک جامعه رخ می‌دهد و ارزش‌های انسانی را نشان می‌دهد، بنابراین با خواندن ادبیات ملت‌های مختلف به این پیام می‌رسیم که می‌توان به وحدت رسید.

وی تصریح کرد: با خواندن آثار ادبیات پی می‌بریم که همه انسان‌ها دغدغه مشترک و یا هراس‌های یکسانی دارند و این امر موجب محو شدن مرز بین خود و دیگری و در نتیجه وحدت و صلح است.

به گزارش تسنیم، در این برنامه کتاب «طعنه سیاسی- پایان یک دموکراسی دروغین» که به شهید سردار سلیمانی تقدیم شده و اشاره به دموکراسی دروغین آمریکا دارد، رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان