مصونیت ترامپ مطلق نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ضربه حقوقی بزرگی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور که در آستانه انتخابات در نظرسنجی‌ها به‌شدت از رقیب دموکرات خود عقب مانده است. دونالد ترامپ این رای را غیرمنصفانه توصیف کرده است. وکلای او براساس این رای موظف می‌شوند که مدارک مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی او را برای بررسی در پرونده جاری برابر هیات منصفه عالی، در اختیار دادستان نیویورک قرار دهند. ترامپ در طول چهار سال گذشته از انتشار عمومی صورت‌حساب‌های مالیاتی‌اش طفره رفته است. هر چند براساس قانون، ضرورتی برای انتشار این صورت‌حساب‌ها برای نامزد ریاست‌جمهوری وجود نداشت، اما در چند دهه اخیر همه روسای جمهوری و نامزدهای ریاست‌جمهوری امریکا تا پیش از دونالد ترامپ صورت‌حساب‌های مالیاتی خود را در دسترس عموم قرار داده بودند. حالا ترامپ بعد از چهار سال خودداری، عملا براساس حکم دادگاه موظف می‌شود تا این مدارک را دراختیار دادستانی قرار دهد، هر چند انتشار عمومی آنها و قرار گرفتن چنین مدارکی دراختیار نمایندگان کنگره امریکا نیازمند حکم یک دادگاه عادی است، موضوعی که می‌تواند انتشار عمومی و قرار گرفتن اطلاعات در اختیار کنگره را به دلیل اطاله دادرسی در دادگاه‌های عادی، ماه‌ها و بلکه سال‌های به تاخیر بیندازد.

رییس‌جمهور مصونیت مطلق ندارد

براساس رایی که روز پنجشنبه توسط دیوان عالی ایالات‌متحده امریکا اعلام شد، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا موظف است که در مقابل درخواست دادستان نیویورک برای ارایه اظهارنامه مالیاتی 8 ساله‌اش پاسخگو باشد. رییس‌جمهور امریکا در واکنش به این رای دیوان عالی، دستگاه قضایی امریکا را به «سوءرفتار» و «آزار نهاد ریاست‌جمهوری» متهم کرده است. هرچند دونالد ترامپ تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به رای‌دهندگان وعده داده ‌بود که اظهارنامه‌های مالیاتی خود را منتشر کند، اما تاکنون از انتشار این اطلاعات خودداری کرده است. ترامپ از سوی منتقدانش به فرار مالیاتی و سوءاستفاده‌های مالی متهم می‌شود. او همواره ادعا می‌کند که موسسات خصوصی تحت مدیریت او، در حال حسابرسی هستند. رییس‌جمهور امریکا در مقابل درخواست کنگره و دادستانی نیویورک برای در اختیار دادن مدارک و اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش تاکید کرد. قاضی رابرتس، رییس دیوان عالی در حکم خود نوشته است: «هیچ شهروندی، حتی رییس‌جمهور، به هیچ‌وجه بالاتر از مسوولیت عمومی تحویل شواهد به دادگاه برای رسیدگی به یک پرونده کیفری نیست.» دیوان عالی امریکا در پاسخ به استدلال تیم وکلای رییس‌جمهور در مورد مصونیت رییس‌جمهور براساس ماده دو قانون اساسی و تفوق قوانین فدرال بر قوانین ایالتی بر اساس بند 2 ماده 6 قانون اساسی امریکا تاکید می‌کند: «به عقیده این دیوان مصونیت مطلق اصولا لازمه اجرا و برداشت درست از ماده 2 و بند تفوق نیست.»

مجلس نمایندگان امریکا در حال تحقیق و تفحص در مورد روابط دونالد ترامپ و موسسات تجاری متعلق به او با موسسه مالی و اعتباری دویچه بانک است و درخواست کرده است تا دونالد ترامپ مدارک لازم در مورد فعالیت‌های مالی و محل هزینه وام‌هایی را که از این موسسه دریافت کرده است، به مجلس نمایندگان تحویل دهد. دادستانی نیویورک هم در مورد پرونده‌های متعددی که مربوط به پرداخت‌های غیرقانونی توسط وکلای ترامپ رسیدگی می‌کند. دادستانی نیویورک به‌ویژه در پرونده مایکل کوهن، وکیل پیشین دونالد ترامپ، خواستار مدارکی در مورد منابع و وضعیت مالیات پرداخت‌های ترامپ به دو بازیگر فیلم‌های هرزه‌نگاری به عنوان حق‌السکوت شده است.

به‌‌رغم رد درخواست وکلای ترامپ برای عدم ارایه شواهد مالی به دادگاه، دیوان عالی امریکا اجازه نداده است که این مدارک فورا به مجلس نمایندگان واگذار شود. براساس تصمیم دیوان عالی، مدارک مالی فقط به دادستان نیویورک سایرس ونس ارایه می‌شود و او موظف است آنها را محرمانه نگه دارد. براساس این حکم، مجلس نمایندگان برای دسترسی به این مدارک باید حکم یک دادگاه را داشته ‌باشد.

آسیب به کارزار انتخاباتی

دونالد ترامپ به ‌شدت به تصمیم دیوان عالی اعتراض کرده است. این حکم در روز پایانی فعالیت دوره یک‌ساله 2020-2019 دیوان عالی صادر شد و درست در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، ترامپ را وادار می‌کند تا بخشی از مدارک مالی‌اش را که تاکنون از منظر عموم پنهان نگه داشته ‌بود، علنی کند. رادیو ان‌پی‌آر در گزارشی می‌نویسد که به‌رغم اینکه بعید است تا انتخابات اسناد مالیاتی رییس‌جمهور علنی شوند، اما این رای دیوان عالی یک شکست بزرگ حقوقی برای ترامپ محسوب می‌شود. به نوشته این رسانه هر چند ممکن است این حکم اثر مستقیم چندانی روی انتخابات ماه نوامبر نگذارد، اما یک آسیب بزرگ به استدلال تیم وکلای ترامپ در پرونده‌های متعدد او در دادگاه‌های ایالتی و کنگره وارد می‌کند، چراکه دیوان عالی با اکثریت قابل‌توجهی رای داده است که رییس‌جمهور از مصونیت مطلق در برابر احضاریه‌های کیفری برخوردار نیست. ان‌پی‌آر همچنین تاکید می‌کند که جزییاتی از پرونده مورد رسیدگی در هیات منصفه عالی نیویورک منتشر نشده است و دقیقا مشخص نیست این دادگاه قصد دارد چه اتهام‌هایی به رییس‌جمهور وارد کند. به نوشته ان‌پی‌آر اگر قرار گرفتن شواهد جدید دراختیار دادستان نیویورک بتواند باعث متهم شدن ترامپ در یک پرونده کیفری شود، می‌تواند تمامی امیدهای او را برای انتخاب به عنوان رییس‌جمهور برای دور دوم نقش بر آب کند. به نوشته ان‌پی‌آر، جو بایدن، رقیب او در انتخابات، قطعا از متهم شدن رییس‌جمهور به اتهام‌های سوءاستفاده مالی و فرار مالیاتی بهره‌برداری تبلیغاتی خواهد کرد.

هیچ‌کس راضی نیست

رای روز پنجشنبه دیوان عالی امریکا، به‌رغم اینکه یک شکست حقوقی عمده برای رییس‌جمهور این کشور، دونالد ترامپ محسوب می‌شد، اما نتوانست منتقدان و مخالفان او را راضی کند. روزنامه واشنگتن‌پست، صبح جمعه در سرمقاله خود به این رای معترض شده و معتقد است که در دوره یک‌ساله جلسات دیوان عالی امریکا که پنجشنبه به پایان رسید، بارها آرایی صادر شده است که از برش لازم برای حل مسائل حقوقی کلیدی جاری برخوردار نبوده‌اند.

هیات دبیران روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: «[با این رای] دیوان عالی عملا راه را برای سیاست عدم همکاری دونالد ترامپ با کنگره هموار کرده و به او این پاداش را داده است که تا انتخابات ماه نوامبر جلوی هرگونه تلاشی را [ازسوی کنگره] برای پاسخگویی به خاطر رفتارش بگیرد.» سرمقاله واشنگتن‌پست ادامه می‌دهد: «با اطاله بی‌دلیل روند دادرسی، دیوان عالی، روسای جمهور بعدی امریکا را هم تشویق کرده تا در برابر هر احضاریه‌ای از سوی کنگره، مادامی که با رای دادگاه مجبور به پذیرش آن نباشند مقاومت کنند.»

در مقابل هیو هیوت، مجری محافظه‌کار مشهور رادیو در یادداشتی برای همین روزنامه از عملکرد دیوان عالی در یک سال گذشته حمایت کرده است و با اشاره به انتصاب قضات محافظه‌کار در دیوان عالی توسط ترامپ، می‌نویسد: «این دوره دیوان عالی، پیروزی بزرگی برای محافظه‌کاران مذهبی بود و به همین دلیل باید از ترامپ تشکر کرد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان