شکوفایی مس در شرایط رکود اقتصادی/ دستیابی به بالاترین سطح قیمتی از مه ۲۰۱۹

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ نیوز از اواسط ماه مارس تاکنون قیمت مس 45 درصد افزایش یافته است، این در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول با رصد دوباره اقتصاد جهانی در وضعیت کنونی، پیش بینی‌های خود را از عملکرد صنایع مختلف و بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در دولت‌ها تا پایان سال 2020 کاهش می‌دهد؛ بر این اساس آنچه که تاکنون این اندازه بر افزایش قیمت مس تاثیرگذار بوده است، مرتبط با نگرانی‌هایی است که از میزان تولید در آمریکای جنوبی با شیوع کرونا ایجاد شده است.

تولید مس در شیلی در حالی متوقف شده است که این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز در جهان شناخته شده و هزاران کارگر در معادن شیلی مشغول به کار بوده‌اند، بیش از یک چهارم عرضه جهانی مس بر اساس آمارها به شیلی اختصاص دارد. شیوع ویروس کرونا علاوه بر اعلام تعطیلی معادن باعث شد تا فعالیت‌های غیرضروری در شرکت‌های معدنی متوقف شده و تعداد قابل توجهی از نیروهای کار برای حفظ ایمنی خود از فعالیت تمام وقت کنار گذاشته شده‌اند که این منجر به کاهش تولید شده است. در عین حال پرو که دومین کشور بزرگ تولیدکننده مس در جهان است هم تحت شیوع ویروس کرونا فعالیت‌‎های معدنی خود را کاهش داده است.

در همین حال، با توجه به آغاز به کار کارخانجات و روند بهبود اقتصادی در چین، تقاضای مس در این کشور روند افزایشی داشته است. بیل اونیل یکی از شرکای مشاوران لوجیک در نیوجرسی در این باره عنوان کرده است: در وضعیت کنونی شاهد میزان تقاضای نسبتا خوبی هستیم اما در عین حال کاهش تولید را هم شاهدیم. با این وجود در طول 6 تا 12 ماه آینده تقاضای مس به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

عرضه مس شیلی

در شیلی، اتحادیه‌ها و سیاستمداران محلی خواستار در پیش گرفتن محدودیت‌های بیشتری برای جلوگیری از شیوع کرونا شده‌اند که این امر می‌تواند باعث تشدید مشکلات در عرضه مس شود.

گروه BHP در این باره اعلام کرده قصد دارد فعالیت خود را در یکی از معادن کاهش دهد، این در حالی است که کودلکو با توقف واحد ذوب مس، امور پالایشی را در بزرگترین سایت خود برای مدتی متوقف کرد؛ این در حالی است که اخبار رسیده حاکی از آن است که کارگران دو معدن در حال برنامه ریزی برای اعتصاب‌های اعتراضی هستند، جریانی که بدون تردید بر میزان تولید تاثیرگذار خواهد بود.

برخی تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که ریسک تولید می‌تواند منجر به کاهش تقاضا در این بازار تا پایان سال شود. این در حالی است که دولت شیلی انتظار دارد میزان تقاضا در سال 2021 به روال عادی خود بازگردد، در همین اثنا میزان تقاضا هم با شروع جریان بهبود اقتصادی روند بازگشت به روال عادی خود را آغاز خواهد کرد.

ابتلای کارگران معدنی پرو به ویروس کرونا می‌تواند منجر به کاهش سرعت بهبود اقتصادی در این کشور شود. انتظار می‌رود تا پایان ماه جولای در روند مرحله‌ای معادن فعالیت معمول خود را از سر بگیرند اما در همین رابطه وزیر معادن و انرژی کشور پرو در گفت‌وگویی در روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار بازگشت به روال عادی از پایان ماه بیش از اندازه خوش بینانه به نظر می‌رسد.

علاوه بر روند افزایش تقاضا در چین، برخی دیگر از علائم بهبود اقتصادی در حال ظهور است که این خود می‌تواند منجر به افزایش قیمت مس شود. بلومبرگ اکونومیک در ردیاب جهانی رشد تولید ناخالص داخلی ماه ژوئن نشان داده که به بالاترین میزان خود از اوایل سال 2019 تاکنون بازگشته، واقعیتی که نشان می‌دهد پس از حذف مرحله‌ای محدودیت‌ها در پی شیوع کرونا، جریان اقتصادی در حال بازگشت به روال عادی خود است.

قیمت مس در بورس فلزات لندن با دستیابی به سطح 6 هزار و 340 دلار در هر تن، به بالاترین سطح قیمتی از ماه مه 2019 رسید. شرکت‌های معدنی که قادر به افزایش میزان بازدهی خود بودند، موفق به بهره گیری از این افزایش قیمت‌ها شدند.

مک موران فریپورت که بزرگترین شرکت بازرگانی مس جهان است، دوشنبه گذشته اعلام کرد میزان فروش این شرکت در سه ماهه دوم حدود 8 درصد بیش از میزان پیش‌بینی‌های دوران شیوع کرونا بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان