آنچه درباره برنج ایرانی باید بدانید!

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، از گونهٔ ایرانی می‌توان به گرده، دابو، طارم، چرام۱، چرام۲، صدری

آنچه درباره  برنج ایرانی  باید بدانید!

تحریریه زندگی آنلاین : برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، از گونهٔ ایرانی می‌توان به گرده، دابو، طارم، چرام1، چرام2، صدری (شامل انواع دم سیاه، دم زرد و دم سرخ)، بینام، علی-کاظمی، چمپا و… اشاره کرد از تیپ‌های اصلاح نژاد شده و پرمحصول می‌توان از ندا، سفیدرود و خزر نام برد.

برنج‌های ایرانی را به صورت زیر طبقه‌بندی می‌کنند:

الف: برنج‌های دانه بلند نظیر صدری که دارای کیفیت پخت بسیار بالا و عالی است. دانه این برنج؛ کشیده دراز و باریک و سفید رنگ است. در این گروه صدری، برنج دمسیاه دارای عطر و طعم بسیار مطلوب بوده و بهترین نوع برنج ایران و حتی دنیا محسوب می‌شود.

ب: برنج‌های نسبتا دانه بلند نظیر چمپای زودرس و بی‌نام. برنج‌های این گروه دارای دانه‌های کوتاه‌تر و قطور‌تر از صدری، هستند، همچنین دارای کیفیت پخت مناسب هستند.

ج: برنج‌های متوسط یا گرد مانند چمپای دیررس دارای دانه‌ کوتاه و قطور‌تر از دو نوع قبلی هستند. این نوع، ‌دارای پخت متوسط یا خوب می‌باشند. از انواع این گروه می‌توان به گروه رشت، خزر، آمل و لاهیجان اشاره کرد. همچنین نوعی برنج وجود دارد. که نسبت طور به قطر دانه آن کم‌تر از 2 می‌باشد؛ که به نام برنج گرد نامیده می‌شود و برای تهیه شیر‌برنج، فرنی، آش برنج و...، استفاده می‌شود. رنگ این نوع برنج سفید بوده و طول و عرض دانه، اختلاف کمی با هم دارند.

 

بیشتر بخوانید:

سیرتا پیاز برنج

نکاتی در خصوص پخت

ویتامین B1 (تیامین) که در پوسته برنج قرار دارد، زمانی که پوسته ضخیم و پوسته نقره‌ای دانه‌های برنج را جدا می‌سازند تا مطبوعیت و خواص نگهداری آن را بهبود بخشند، حذف می‌شود. چنان‌جه دانه‌های برنج را قبل از جدا کردن پوسته، نیم‌پز کنند، بیش‌تر تیامین جذب می‌شود. برای حفظ بیش‌تر این ویتامین، مناسب است برنج پخته شده در حجم کمی از آب پخته شود. در این حالت حدود 30 درصد تیامین از بین می‌رود؛ در حالی که پختن در مقدار بیش‌تری آب موجود از دست دادگی 50 درصد از تیامین می‌شود. همچنین شست‌وشوی بیش‌تر برنج سبب حل شدن بیش‌تر مواد معطر و ویتامین‌ها در آب شده و هنگام جدا کردن آن، عطر و طعم و ویتامین‌های محلول در آب برنج کاهش می‌یابد. در ضمن شست‌وشوی بیش‌تر برنج سبب کاهش نشاسته در برنج می‌شود. به طور کلی برای حفظ ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی، مناسب است برنج در مقدار کم‌تری از آب پخته شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های نگهداری برنج در خانه

روش نگهداری سالم برنج در خانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان