نوسان معکوس در سهام و ارز

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ معاملات روز شنبه در بورس تهران برخلاف هفته‌های اخیر با فشار همه‌جانبه فروش آغاز شد و قیمت اغلب سهم‌ها در پی صف‌نشینی فروشندگان در پایین‌ترین حد مجاز مورد معامله قرار گرفت و شاخص کل را حدود 2 درصد عقب راند. اما چندان طولی نکشید که با حضور موثر خریداران در شماری از سهم‌های پرمعامله این موج عرضه فروکش کرد و قیمت‌ها در قریب به اتفاق سهم‌ها از کف روزانه جدا شد و حتی برخی سهم‌ها از صف فروش تا صف خرید پیش رفتند. در نتیجه، شاخص کل بخشی از ریزش اولیه را جبران کرد و در نهایت با افت 7/ 0 درصدی (جدی‌ترین افت از 6 خرداد) به کار خود پایان داد. نگرانی از فشار عرضه‌های سهامداران حقوقی و اصلاح عمیق قیمت‌ها هم با حضور پررنگ سرمایه‌گذاران خرد و تغییر کل مالکیت سهام به نفع سهامداران حقیقی رنگ باخت.

بازار سکه

دست سکه در دستان دلار

بازار سکه دیروز با وجود سیگنال‌های منفی از بازار جهانی همراه با رشد نرخ داخلی دلار قله تاریخی خود را یک بار دیگر تصاحب کرد. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه 100 هزار تومان افزایش یافت و در سطح 10 میلیون و 500 هزار تومان قرار گرفت. به این ترتیب، نرخ رشد بهای سکه از ابتدای سال جاری به 75 درصد ارتقا پیدا کرد. افت قابل توجه طلای جهانی و عقبگرد اونس به زیر سطح 1800 دلار انتظار فشار بر بهای داخلی این فلز گرانبها را ایجاد کرده بود. با این حال، اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام و متعاقبا رکوردشکنی دلار اثرات منفی طلای جهانی را خنثی کرد تا به این ترتیب، علاوه بر رشد قیمت در معاملات فیزیکی، صف‌های طولانی خرید برای گواهی سپرده سکه-تحویل یکروزه- در بورس کالا تشکیل شود.

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا از اوج 9 ساله

اونس طلا که چهارشنبه هفته قبل با صعود به ارتفاع 1818 دلاری، به بالاترین سطح قیمتی در 9 سال اخیر دست یافته بود، در پایان هفته به سطح 1799 دلار تنزل کرد. صعود طلا به اوج 9 ساله عمدتا در اثر نگرانی از رکوردشکنی روزانه شمار مبتلایان به ویروس کرونا و تضعیف شاخص دلار میسر شد اما در پایان هفته در اثر انتشار اخبار مثبت از کشف داروی موثر کرونا تن به عقب‌نشینی داد. البته داده‌های اقتصادی سیگنال یکسانی به بازار مخابره نکردند و حتی عملکرد اقتصاد آمریکا، اروپا و چین در برخی از موارد بسیار بهتر از انتظارات بود که به نظر در کاهش طلا بی‌اثر نبود. اما مهم‌ترین تاثیر بر قیمت طلا را روز جمعه خبر کشف دارویی از سوی شرکت گیلیاد داشت که ادعا کرد خطر مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا را 62درصد کاهش خواهد داد.

بازار اوراق مسکن

صعود دسته‌جمعی اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن معاملات روز شنبه را با رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها به پایان رساند. در این روز، قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات دی 97 با افزایشی معادل 5/ 1 درصد در آستانه ورود به کانال 75 هزار تومان قرار گرفت. بهای این دسته از اوراق وام مسکن در هفته گذشته طی یک روند صعودی پرشتاب 13 درصد افزایش داشت. سایر امتیازها هم طبق این الگو پیش رفتند تا در مجموع میانگین قیمت کل اوراق تسهیلات در جریان معاملات روز گذشته ضمن ثبت رشد یک درصدی، کانال 75 هزار تومانی را یکبار دیگر تصاحب کند. اگرچه طرح‌های حمایتی دولت در بخش مسکن نظیر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و طرح احداث یک میلیون واحد مسکونی همچنان نقل محافل سیاست‌گذاران است اما به نظر می‌رسد اوراق وام به اثربخشی این طرح‌ها بر تورم مسکن خوش‌بین نیست و رشد قیمت‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌بیند.

بازار نفت

سیگنال‌های ضد و نقیض به بازار نفت‎

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا هفته قبل پس از یک رفت و برگشت نهایتا به سطح 6/ 40 دلاری ارتقا یافت. افزایش بی‌سابقه نرخ ابتلای روزانه به ویروس کرونا در آمریکا و دیگر نقاط جهان فشار زیادی بر بهای نفت آورد. همچنین، رشد ذخایر نفت آمریکا به مهر تاییدی بر نگرانی فعالان بازار از وضع مجدد قرنطینه، خانه‌نشینی اجباری شهروندان و در نتیجه، کاهش دوباره مصرف سوخت تبدیل شد. از طرفی، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درخصوص شیوع سریع کرونا در موج دوم و احتمال از دست رفتن بخش زیادی از تقاضا سبب شد تا شاخص‌های نفتی به کمترین حد قیمتی در دو هفته اخیر تنزل کنند. اما روز جمعه، شرکت گیلیاد با خبر کشف دارویی که خطر مرگ‌ومیر بر اثر کووید-19 را 62 درصد کاهش می‌دهد، موج مثبتی در بازار جهانی از جمله بازار نفت رقم زد.

نفت خام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان