«دنیای اقتصاد» از بازار کرایه خودروهای لوکس گزارش می‌دهد

کرایه هفتگی پورشه برابر با یک پراید صفر

دنیای اقتصاد- بسیم لاله : شاید باورتان نشود؛ زیر آسمان همین شهر، دامادی پراید کار کرده خود را در ازای کرایه یک دستگاه خودروی لوکس برای عروسی و ۳ روز مسافرت ماه عسل، به کرایه دهنده واگذار کرده است

  کاهش 70 درصدی درآمد

طباطبائی که با بیش از 70 خودروی لوکس از قدیمی‌های این صنف شناخته می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در خصوص آخرین وضعیت این صنف گفت:معمولا اوج بازار کار ما در ایام عید است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن جاده‌ها نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش داشتیم اما از اردیبهشت ماه تاکنون وضعیت بهتر شده و آنهایی که در عید نتوانستند به مسافرت بروند اکنون در حال جبران کردن هستند. نکته دیگر آنکه ماه محرم به خصوص 15 روز اول اوج بازار ما است، مردم برای رفتن به شهرهای خود و نشان دادن پرستیژ اقدام به کرایه ماشین های لوکس می کنند. او درباره کرایه خودرو توسط اتباع خارجی و توریست‌ها گفت: توریست‌ها معمولا به دنبال خودروی اکونومی هستند که نهایت دنده آنها اتومات باشد اما مشتریان خودروهای لوکس اغلب شرکت‌های داخلی که برای تشریفات، خودرو کرایه می‌کنند یا افراد اینفلوئنسر اینستاگرامی هستند که بیشتر در کسب و کارهای «چگونه یک شبه پولدار شویم» یا «رازهای موفقیت چیست» فعالیت می‌کنند. اینفلوئنسرها مشتریان جدید هستند که به صورت پارت تایم و نهایت دو روزه ماشین کرایه می‌کنند. طباطبائی در باره شرایط لازم برای کرایه یک خودرو گفت: مدارک لازم برای کرایه خودرو، ارائه سند ملک یا یک چک به اندازه ارزش ماشین و 5 تا 7 درصد ارزش ماشین پول نقد است که به عنوان دپوزیت گرفته می‌شود که اگر تصادف، خسارت یا جریمه‌ای صورت گرفت از آن مبلغ کسر شود و کل کرایه نیز همان ابتدای کار گرفته می شود.

  دردسرها و کلاهبرداری‌ها

وی درباره دردسرها و کلاهبرداری‌های معمول در این حوزه گفت: متاسفانه در یکی، دو سال اخیر شاهد افزایش کلاهبرداری در این حوزه بودیم،  بدین صورت که ماشین را کرایه می‌کنند و معمولا در شهرهای دیگر با نصف قیمت می‌فروشند، تا روز سند زدن مبلغی به عنوان بیعانه می گیرند، خودرو را به خریدار جدید تحویل می‌دهند و سپس متواری می شوند.  مشکل دیگر این است که بسیاری از شرکت‌ها یا افراد فعال در این حوزه، خودرو ندارند و واسطه گری می‌کنند. خودرو را از مالک به نصف قیمت می‌گیرند و اجاره می‌دهند اما زمانی که خودرو ایراد پیدا کند یا تصادفی صورت بگیرد، دردسرها برای دو طرف آغاز می شود.

  افزایش قیمت ارز

طباطبائی ادامه داد:افزایش قیمت خودرو و ارز سبب بالا رفتن قیمت قطعات و سرویس ماشین شده، به طور مثال اگر تراکنش ماهانه ما با تعمیرگاه 300 میلیون تومان بود الان به 700 میلیون تومان رسیده است. ضمن آنکه بیمه خودروها متناسب با افزایش قیمت آنها چند برابر شده یا اینکه اصلا بیمه نمی‌کنند.بعد از برجام وضعیت عالی شد. حضور شرکت‌های خارجی و هیات‌های تجاری باعث رونق کسب و کار ما شد، ضمن آنکه شرکت‌های ایرانی برای استقبال از کارشناسان یا مدیران خارجی اقدام به کرایه خودرو با راننده یا بدون راننده می کردند اما اکنون مشتریان شرکتی به کمتر از 20 درصد رسیده است. وی درباره سایر مشتریان هم گفت: برج‌سازها و انبوه‌سازان هم مشتریان ما هستند مخصوصا اکنون که قیمت مصالح یک شبه افزایش پیدا کرده مجبور شدند ماشین خودشان را برای تامین نقدینگی به فروش برسانند اما برای حفظ کلاس و پرستیژ، اقدام به کرایه همان خودروی قبلی خود می‌کنند. او درباره ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای کرایه‌ای‌ بدون راننده در تهران گفت: ارزان‌ترین خودرو پژو 206 شبی 350 هزار تومان و گران‌ترین خودرو مازراتی به ازای هر شب 12 میلیون تومان است.

  مشتریان خاص

سعیدی یکی دیگر از فعالان این حوزه که در تهران و جزیره کیش مشغول فعالیت است با اشاره به برخی مشتریان خاص گفت: ما مشتریانی داریم که کمتر از 25 سال سن دارند و حتی گواهینامه ندارند اما به دنبال کرایه  بنز  اس 500 هستند و حاضرند به جای کرایه شبی 4 میلیون، شبی 7 میلیون بپردازند که برخی از همکاران ما این شرایط را قبول می‌کنند زیرا درتمام خودروها جی پی اس نصب شده و آنلاین مشخص می شود و می‌توان در هر نقطه از کشور با فشردن یک دکمه ماشین را  در همان لحظه خاموش کرد پس نگرانی بابت گم شدن ماشین ندارند.

  فروختن خودرو برای ماه عسل

او درباره سایر مشتریان گفت:عروس و دامادها تا دو سال پیش 50 درصد مشتریان ما را شامل می‌شدند اما اکنون این عدد به کمتر از 20 درصد رسیده. کمتر دامادی توانایی کرایه خودرو شبی 5 میلیون را دارد، البته موردی بوده که داماد پراید کار کرده خود را در ازای کرایه یک خودروی لوکس برای عروسی و 3 روز مسافرت ماه عسل به طور کامل به کرایه‌دهنده واگذار کرده است. یعنی برای کرایه کردن یک پورشه مدل 2015 حاضر شده پراید  خود را بدهد. اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیزپول خوبی پرداخت می‌کنند و هر روز تعداد آنها افزوده می شود که فقط برای ساخت کلیپ، ماشین می‌خواهند، به خصوص آنها که صفحه‌های «چگونه پولدار شویم» یا «راه‌های موفقیت» را آموزش می‌دهند اما به‌دلیل حاشیه‌ها و مشکلاتی که امکان دارد به وجود آید معمولا از کرایه دادن خودرو به آنها خودداری می‌کنیم.

19

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان