قرارداد همکاری ناسا با ژاپن برای عملیات‌های کره ماه

آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) یک توافقنامه با ژاپن برای همکاری در پروژه‌های ایستگاه فضایی، برنامه "آرتمیس"(Artemis) و "دروازه قمری"(Lunar Gateway" به امضا رسانده است.

قرارداد همکاری ناسا با ژاپن برای عملیات‌های کره ماه

به گزارش ایسنا و به نقل از تک کرانچ، ناسا توافقنامه جدیدی را با ژاپن امضا کرده است که همکاری دو کشور در برنامه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی(ادامه همکاری موجود بین دو کشور) و همچنین برنامه بازگشت ناسا به کره ماه و حضور پایدار در آن تحت عنوان برنامه "آرتمیس"(Artemis) که شامل ماموریت‌هایی در فضای قمری و سطح ماه است، در نظر گرفته است.

"جیم برایدنستاین" رئیس ناسا این توافقنامه را با "کویچی هاگیودا" وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری دولت ژاپن امضا کرد. 

این توافقنامه اساساً دو کشور را به ایجاد زمینه‌ها برای این امر و برنامه‌ریزی برنامه‌های متمرکزتر در مورد چگونگی همکاری دو کشور بر روی پروژه‌های اکتشافات رباتیک و انسانی ماه متعهد می‌سازد. 

ژاپن از نخستین کشورهایی بود که از اکتبر سال 2019 قصد داشت به عنوان یک شریک بین‌المللی در پروژه "دروازه قمری" ناسا شرکت کند. از آن زمان تاکنون تعدادی از کشورها و آژانس‌های فضایی از جمله کانادا و آژانس فضایی اروپا نیز برای این مشارکت ابراز تمایل کرده بودند. 

کانادا می‌خواهد با ساخت نسخه سوم "Canadarm" که یک بازوی رباتیک است که در شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شده است، به ناسا کمک کند.

می‌توان انتظار داشت که هر دو طرف جزئیات بیشتری را در مورد انواع پروژه‌هایی که در آنها همکاری خواهند داشت، فاش کنند. 

ژاپن در نظر دارد یک مأموریت کاوشگر فضایی رباتیک را در سال 2024 به قمرهای مریخ و بازگرداندن نمونه‌ها از قمر "فوبوس"(Phobos) بزرگترین قمر مریخ آغاز کند و هم اکنون یک فضاپیمای اکتشافی مدارگرد به نام "SELENE" پرتاب کرده است و در حال برنامه‌ریزی برنامه پرتاب یک فرودگر قمری موسوم به "فرودگر هوشمند"(Smart Lander) برای اکتشاف ماه در سال 2022 است که این اولین ماموریت سطح ماه ژاپن خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان