ماهان شبکه ایرانیان

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

مصائب ثبت و پیگیری شکایت برای شهروندان/ اتلاف وقت در راهروهای کلانتری و دادسرا

بسیاری از مردم برای ثبت و پیگیری سریع شکایت‌های خود در کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس آگاهی با مشکل مواجه هستند.

مصائب ثبت و پیگیری شکایت برای شهروندان/ اتلاف وقت در راهروهای کلانتری و دادسرا
تلف شدن وقت مردم برای رسیدگی به شکایاتشان در راهروهای نیروی انتظامی
به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد زیادی هستند که برای ثبت شکایت و رسیدگی به موضوعاتشان بنا به دلایل متعدد پایشان به کلانتری‌ و پایگاه‌های پلیس آگاهی باز می‌شود.

زمانی که افراد برای رسیدگی به شکایت هایشان به کلانتری مراجعه می‌کنند، ابتدا باید شکایت خود را ثبت و سپس در مراحل بعدی، رسیدگی به شکایت‌هایشان را پیگیری کنند.

اغلب افراد در زمان مراجعه به کلانتری‌ها پس از اعلام موضوع و طرح دعوی به دادسرا‌های مربوط به موضوع شکایت خود ارجاع می‌شوند که در ادامه نیز باید مراحل دیگری را برای ثبت شکایت‌ها و رسیدگی به موضوعاتشان را طی کنند که بسیاری از افراد بابت ثبت شکایت برای موضوعات پیش پا افتاده که سعی در دفاع از خود دارند؛ در میانه راه به دلیل طولانی بودن روند ثبت شکایت‌ها و بالا و پایین شدن در طبقات کلانتری‌ها و دادسراها، از شکایت خود منصرف می‌شوند، به عنوان مثال تلفن همراه شهروندی توسط موبایل قاپ‌ها به سرقت برده می‌شود، مالباخته ابتدا به کلانتری محل وقوع سرقت مراجعه می‌کند و پس از ثبت شکایت در کلانتری، افسر پرونده وی را به دادسرای مربوط به سرقت اموال در ناحیه وقوع سرقت ارجاع می‌دهد.

در ادامه مالباخته به دادسرا رفته و در آنجا نیز ثبت شکایت انجام می‌دهد و برای غیرفعال کردن سیم کارت خود مراحل مرتبط را سپری می‌کند و در ادامه پس از گذراندن روند ثبت شکایت در دادسرا و پله نوردی در طبقات این محل، کارمند یا قاضی دادسرا مالباخته را به پلیس آگاهی منطقه وقوع جرم ارجاع می‌دهد که تازه روند اصلی پیگیری، بررسی و شناسایی مجرمان آغاز می‌شود.

برای رسیدگی و ثبت شکایت در خصوص سرقت خودرو، سرقت از منازل، طلا و جواهر، مزاحمت نوامیس و ... نیز به همین منوال باید مراحل طی شود، به عنوان مثال فرد یا افرادی در فضای مجازی از شخصی کلاهبرداری و یا تصویر افراد را بدون اذن صاحب عکس منتشر کرده‌اند. در چنین شرایطی فرد متضرر ابتدا باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای برود و در آنجا ثبت شکواییه را انجام دهد و سپس به دفتر ثبت ثنا و یا دفاتر خدمات قضایی برای ثبت شکایتشان در سامانه قضایی مراجعه کنند، افراد پس از انجام این مراحل باید به مقر پلیس فتا بروند و در آن‌جا نیز پرونده دیگری مبنی بر اعلام شکایت از فرد یا افرادی تشکیل دهند و پس از انجام این مراحل است که توسط افسران پلیس، به شکایت ارباب رجوع رسیدگی می‌شود.

همان طور که گفته شد برای ثبت شکایت و رسیدگی به پرونده‌ها در نیروی انتظامی باید مراحل زیادی از سوی شاکی طی شود، گاهی یک یا دو روز برای ثبت شکایت زمان می‌برد و تلف شدن وقت ارباب رجوع از یک‌سو، هزینه‌هایی که در این بین برای ثبت شکایت انجام می‌شود نیز از سوی دیگر باعث کلافه شدن شاکیان می‌شود.

ثبت یک شکایت معمولی و پیگیری قضایی و انتظامی آن، تقریبا حدود یک میلیون ریال برای شاکی آب می‌خورد و او باید برای رسیدگی به مشکلاتش این هزینه‌های ابتدایی را پرداخت کند.

بحث اصلی این است که چرا برای رسیدگی سریع به شکایت مردمی در نیروی انتظامی، تدبیری اتخاذ نمی‌شود که هم وقت مردم گرفته نشود و هم از پرداخت هزینه‌های بی مورد و اضافی جلوگیری شود؟

می‌شود با راه اندازی سامانه‌ای فعال و پویا در نیروی انتظامی ثبت شکایت‌ها را به صورت اینترنتی با تلفن همراه و یا رایانه شخصی انجام داد و از رفت و آمد‌های بی مورد و ایجاد ترافیک شهری جلوگیری کرد که در ادامه انجام این اقدام به کاهش آلودگی هوا نیز می‌تواند کمک کند یا اینکه هنگام مراجعه ارباب رجوع برای ثبت شکایت سرقت، کلاهبرداری و ...، در کلانتری و یا پلیس آگاهی؛ تدبیری اتخاذ شود که در همان ساختمان و همان اداره، به شکایت مردمی رسیدگی شود و شاکیان برای مطالبه حق و حقوق خود به کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس آگاهی‌ و ... پاس داده نشوند. به عنوان مثال محل وقوع جرم در شرق تهران بوده و زمانی که افراد به کلانتری محل برای ثبت شکایت مراجعه می‌کنند، در آنجا گفته می‌شود که شاکیان به کلانتری محل زندگی خود بروند و در آنجا پرونده تشکیل دهند!

پیش از این در همین رابطه سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در خصوص کاهش زمان رسیدگی به شکایت‌های مردمی در کلانتری‌های سطح شهر تهران، گفت: زمان رسیدگی به درخواست مردم در کلانتری‌ها متفاوت است، اما تلاش ما این است که فرآیند رسیدگی به کار مردم در کلانتری‌ها را کاهش داده و با ایجاد تسهیلات در فرآیند، کار‌ها را سرعت دهیم.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که سرانجام تلاش‌ها برای کاهش فرآیند رسیدگی به شکایت‌های مردمی در نیروی انتظامی به کجا خواهد رسید.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان