در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترسیدن کودکان از کرونا؛ چند برابر شدن وظیفه والدین

یک روانشناس گفت: در روزهای کرونایی والدین با انجام اقدامات مختلف می‌توانند به حفظ بهداشت روان کودکان خود کمک کنند و به آن‌ها قوت قلب دهند.

ترسیدن کودکان از کرونا؛ چند برابر شدن وظیفه والدین

لیلا کریمی فرشی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ترس کودکان از ویروس کرونا، اظهار کرد: کودکان همواره برای گرفتن اطلاعات و راهنمایی در مورد اتفاقات استرس زا به والدین خود مراجعه می‌کنند و نحوه واکنش والدین در مورد این وقایع بر بهداشت روانی آن‌ها به شدت موثر است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر والدین بیش از حد نگران باشند، اضطراب کودکان نیز افزایش می‌یابد، بیان کرد: برای حفظ سلامت روان کودکان باید به آن‌ها اطمینان دهیم که پزشکان و مسئولان از مردم در برابر ویروس کرونا مراقبت می‌کنند. والدین باید سعی کنند اطلاعات واقعی و متناسب با سنشان را به آن‌ها ارائه دهند؛ به نحوی که در مورد جدی بودن احتمال خطر بیماری، نحوه جلوگیری از شیوع بیماری و اقدامات پیشگیرانه آگاه شوند، همچنین صحبت کردن با کودکان در مورد ترس‌هایشان و ایجاد احساس کنترل بر خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق رعایت نکات بهداشتی در کاهش اضطراب آن‌ها بسیار موثر است.

والدین باید برای حفظ بهداشت کودک چه‌ کنند؟

وی با اشاره به اینکه والدین با انجام اقدامات مختلف می‌توانند به حفظ بهداشت روان کودکان خود کمک کنند، افزود: والدین باید آرام باشند و به کودکان قوت قلب دهند، توجه داشته باشید که کودکان به عکس العمل‌های کلامی و غیر کلامی والدین خود واکنش نشان می‌دهند. آنچه که والدین و بزرگسالان در مورد ویروس کرونا می‌گویند و انجام می‌دهند و چگونگی اقدامات پیشگیرانه آن‌ها در کاهش و یا افزایش اضطراب فرزندان بسیار موثر است.

کریمی با بیان اینکه همواره والدین به فرزندان خود یادآوری کنند که همه اعضای خانواده در سلامتی کامل هستند، گفت: والدین باید به کودکان اجازه دهند که درباره احساسات و نگرانی‌هایشان با آن‌ها صحبت کنند و در دسترس کودکان خود باشند و به یاد داشته باشند که کودکان معمولا شیوه‌ پاسخ‌دهی عاطفی به اتفاقات را از بزرگسالان مهم زندگی خود یاد می‌گیرند، بنابراین سعی کنند آرامش خود را حفظ کنند.

این روانشناس تصریح کرد: کودکان به اشکال مختلفی مانند وابسته‌تر شدن، مضطرب شدن، اجتناب کردن، عصبی و آشفته شدن، مشکلات خواب و... به موقعیت‌های استرس زا پاسخ می‌دهند. آن‌ها در این زمان به حمایت دوچندان احتیاج دارند. در این شرایط والدین باید به تعامل با کودکان، گوش دادن به صحبت‌ها و سوال‌هایشان، محبت کردن و سپری کردن وقت با آن‌ها بیش از گذشته توجه نشان دهند و سعی کنند جز در موارد ضروری کودکان را از خود جدا نکنند و در صورتی که کودک به دلیل بیماری بستری شود، به طور مداوم ارتباط با او را از طریق تماس‌های منظم حفظ کنند.

وی با بیان اینکه از تذکر دادن و سرزنش بیش از حد کودکان خودداری کنید، ادامه داد: در موقعیت‌های تنش زا معمولا والدین تمرکز بیش از حد بر کودکان دارند و تذکر‌های افراطی برای حفظ سلامت آن‌ها می‌دهند. تذکر دادن، مقصر دانستن و سرزنش کودکان موجب ایجاد احساس تنش و اضطراب و وارد شدن آسیب به سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

کریمی با بیان اینکه والدین باید بر استفاده کودکان از تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی نظارت کنند، اضافه کرد: بهتر است والدین مشاهده تلویزیون یا دسترسی کودکان به اطلاعات در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را محدود کنند، هنگام حضور فرزندان خود، سعی کنند از تماشا یا گوش دادن به اطلاعاتی که ممکن است برای آن‌ها ناراحت کننده باشد، خودداری کنند. برای آن‌ها توضیح دهند که برخی از اطلاعاتی که در مورد این ویروس منتشر می‌شوند، ممکن است شایعه و نادرست باشند.

وی افزود: باید از پیگیری مداوم وضعیت شیوع ویروس در هنگام حضور کودکان در خانه خودداری شود، چراکه این کار موجب افزایش اضطراب آن‌ها خواهد شد، لذا بهتر است والدین کودکان خود را با بازی‌ها و یا فعالیت‌های جالب دیگر سرگرم کنند (نقاشی، کتاب خوانی، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن و...).

این روانشناس با بیان اینکه تا حد ممکن روال عادی زندگی کودکان را حفظ کنید، گفت: والدین برای انجام امور خارج از برنامه و تکالیف مدرسه فشار بیش از حد به فرزندان خود وارد نکنند و در حد تعادل، اما به صورت منظم انجام این امور را پیگیری کنند. بازی، یادگیری و استراحت باید بخش‌های عمده زندگی روزانه‌ کودکان باشند.

وی افزود: والدین ضمن خودداری از نگران کردن کودکان، اطلاعات صحیح و صادقانه به آن‌ها ارائه دهند‍‌. هنگامی که اطلاعات درست به کودکان ارائه نمی‌شود، آن‌ها عموما موقعیت را بسیار بدتر از واقعیت تصور می‌کنند، لذا والدین باید نگرانی آن‌ها را درک کنند و از طریق توضیح قابل درک نحوه انتشار ویروس از طریق تماس با افراد یا سطوح آلوده، بر ضرورت محافظت از خودشان تأکید کنند و هنگام ارائه اطلاعات به کودکان، مهم است که بدون ایجاد سطح بالایی از استرس، حقایق را به آن‌ها انتقال دهند و از ارائه اطلاعات تخصصی و غیر ضروری به کودکان خودداری کنند. لازم است به آن‌ها یادآوری شود که فقط تعدادی از افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند و حتما به آن‌ها یادآوری کنند که بزرگسالان و کارکنان درمانی در تلاش هستند تا این بیماری کنترل شود.

کریمی ادامه داد: بهتر است والدین علایم ابتلا به ویروس کرونا را بشناسند تا در صورت بروز آن‌ها در فرزندانشان بتوانند به موقع آن را تشخیص دهند و الگوی صحیح اقدامات بهداشتی و شیوه زندگی سالم را روزانه برای بچه‌ها مرور کنند و الگوی تغذیه‌ای متعادلی را برای کودکان در نظر بگیرند و کمک کنند به اندازه کافی بخوابند و مرتباً بازی و ورزش کنند.

اقدامات لازم برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن کودکان

این روانشناس درباره اقداماتی که به کودکان کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن خود را برای مقابله با بیماری تقویت کنند، گفت: برای اینکه بتوان کودکان را در زمان قرنطینه در منزل فعال نگه داشت می‌توان از روش‌های مختلف کمک گرفت، مانند؛ شست‌وشوی دست‌ها با شعر خواندن، شمارش و..، تعریف داستان‌های تخیلی در مورد مقاومت بدن در برابر ویروس، تبدیل تمیز کردن و ضدعفونی منزل به بازی سرگرم کننده برای کودکان. همچنین اگر کودکان به کشیدن نقاشی علاقه دارند از آن‌ها خواسته شود مفاهیم مربوط به ویروس کرونا را نقاشی کنند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان