گروه سرمایه‌گذاری چقدر ارزنده است؟

بازی بزرگ سرمایه‌گذاری‌ها

رویا ذبیحی تحلیلگر بازار سرمایه دنیای اقتصاد : شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در بازار سهام در گروه سرمایه‌گذاری قرار دارند بیش از ۳۵شرکت هستند

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی

یکی از شرکت‌هایی که این روزها توجه بازار سرمایه را به خود جلب کرده، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که مالکیت  70درصد تاپیکو، 87درصد صبا، 24درصد تاصیکو، 7/ 18درصد حکشتی و 35درصد تیپیکو را در اختیار دارد. این مجموعه بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، نسبت P/ NAV  110درصدی را به همراه دارد. این درحالی است که خالص ارزش روز دارایی‌های هر سهم با احتساب سبد غیر بورسی 3358 تومان است. در این شرایط قیمت سهم از NAV سهم بالاتر است.

گروه توسعه ملی

از دیگر شرکت‌های بزرگ این صنعت، گروه توسعه ملی با ترکیب سبد سهام 50درصد پتروشیمی شازند، 88درصد سیدکو، 32درصد پکرمان، 60درصد وتوسم، 44درصد وبشهر، 12درصد سیمرغ و 15درصد وسنا است. بدون احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی نسبت P/ NAV این شرکت 75درصد برآورد می‌شود. این درحالی است که این شرکت یک سبد غیربورسی قوی نیز دارد، خالص ارزش روز دارایی‌های هر سهم با احتساب سبد غیر بورسی 3300 تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

 از دیگر شرکت‌های بزرگ و البته تازه وارد به بازار می‌توان از شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین نام برد که42درصد تاصیکو، 16درصد اتکام، 16درصد بیمه میهن، 10درصد بیمه ملت، 8درصد بانک کارآفرین، 7درصد بانک تجارت، 5درصد بانک ملت و 7درصد تیپیکو را در مالکیت خود دارد. این نشان از گرایش سبد سرمایه‌گذاری این شرکت به سمت گروه بانک و بیمه است. بدون احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت مذکور، 95درصد است. اما در پرتفوی غیربورسی این مجموعه، شرکت‌های ارزنده‌ای مانند سنگ آهن مرکزی (مالکیت 19درصدی)، تامین سرمایه امین (مالکیت 6/ 28درصد)، سرمایه‌گذاری هامون شمال و کارگزاری صبا تامین به چشم می‌خورد که با احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی، NAVهر سهم شرکت، 4050 تومان برآورد می‌شود. که در حال حاضر 88درصد قیمت معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاری ملی ایران

از دیگر شرکت‌های این گروه که روزهای متوالی با صف خرید سنگین همراه است، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد ونیکی است. این شرکت، 68درصدفیبر ایران، 16درصد وپخش، 10درصد سکرما، 8/ 11درصد ونفت، 13درصد والبر، 18درصد دسینا، 16درصد سخزر، 15درصد غپاک، 13درصد آما و 13درصد بهنوش (که این دوشرکت، امکان تجدید ارزیابی از محل دارایی‌ها را دارند)، 5درصد خودرو و 8درصد وبشهر را در سبد بورسی خود دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 48درصد است که نشان از ارزندگی بالای سهم دارد. در بخش غیر بورسی، شرکت شیمی بافت با مالکیت 27درصد وجود دارد که به‌زودی در بورس عرضه خواهد شد. همچنین 52درصد فالوم که در بازار پایه معامله می‌شود، وجود دارد که همه اینها نشان از ارزندگی این سهم دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با نماد تاصیکو، 74درصدکاشی الوند، 77درصد کخاک، 77درصد فباهنر، 74درصد شاملا، 65درصد کفرا، 53درصد کسعدی، 41درصدشلعاب و 8درصد ومعادن را دارا است. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 78درصد است که نشان از ارزندگی سهم دارد. در بخش غیر بورسی، شرکت‌های ارزنده‌ای همانند زغال سنگ پروده طبس با مالکیت 68درصد، فولاد اکسین (که شرکت فولاد خوزستان در صورت توافق قصد خرید آن را دارد) با مالکیت 30درصد و لوله‌سازی ماهشهر با مالکیت 30درصد (که هم اکنون صاحب بخشی از پروژه خط لوله اوره به جاسک است) را در اختیار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAVهر سهم شرکت، 3240 تومان است که در حال حاضر 69درصد قیمت معامله می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با نماد وتوصا، 51درصد وصنعت و 43درصد واعتبار را در اختیار دارد که سبد بورسی بیشتر در گروه سرمایه‌گذاری تمرکز دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 115درصد است و اما در بخش غیربورسی شرکت پایا تدبیر پارسا با مالکیت 100درصد قرار دارد که در سبد خود 58درصد وسبحان را جای داده است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت وتجارت

این شرکت با نماد وصنعت، در بخش بورسی سبد، 33درصد صندوق پارند، 13درصد امین یکم و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد و در بخش غیربورسی سبد، 57درصد اوراق اسناد خزانه اسلامی را دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 780تومان است که در حال حاضر 177 درصد قیمت معامله می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد وصندوق، 41درصد نفت پاسارگاد، 37درصد ایرانول، 22درصد جم، 21درصد سیمان ساوه، 19درصد پاسا، 16درصد شفن، 8درصد وبشهر، 5درصد پتروشیمی نوری و 3درصدشپنا را در سبد بورسی خود دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 97درصد است. در بخش غیربورسی، فولاد اکسین (که شرکت فولاد خوزستان در صورت توافق قصد خرید آن را دارد) با مالکیت 30درصد، پتروشیمیران 5/ 17درصد (مالک جم پیلن) و پتروشیمی ایلام (که فاز دوم آن در آستانه افتتاح است) با مالکیت 17درصد و پالایش گاز خارگ با مالکیت 10درصد قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 3000 تومان است که در حال حاضر 79درصدقیمت معامله می‌شود.

شرکت توسعه معادن و فلزات

شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در حوزه فلزات فعال هستند، شرکت ومعادن، وامید، کروی، میدکو و مس سرچشمه هستند. شرکت توسعه معادن و فلزات، با نماد ومعادن، 84درصد کنور، 66درصد بکام، 32درصد فولاد خراسان، 21درصد ارفع، 14درصد کگل و 13درصد چادرملو را در سبد بورسی خود دارد. بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در بخش سنگ‌آهن و فولاد بوده و بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 80درصد است. در سبد غیربورسی، شرکت گهرانرژی سیرجان با مالکیت 24درصد، فولاد سرمد ابرکوه با مالکیت 35درصد (درصورت تامین شمش مورد نیاز به ظرفیت کامل برای تولید میلگرد خواهد رسید)، کک طبس50درصد (که تا پایان سال بعد درصورت تامین مواد اولیه به ظرفیت کامل خواهد رسید)، هلدینگ پویا انرژی با مالکیت 100درصد که هلدینگ قصد عرضه آن را در بورس دارد. برهمین اساس با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 2500تومان است که در حال حاضر 75درصد قیمت معامله می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری امید

شرکت سرمایه‌گذاری امید با نماد وامید، 87درصد وهور، 72درصد گوهران، 66درصد وسپه، 50درصد کمرجان، 15درصد تامین سرمایه امید، 31درصد کچاد، 21درصد پکویر، 25درصد کگل، 26درصد کگهر و 16درصد سیمان ساوه را در مالکیت خود دارد، بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 73درصد است. در بخش غیربورسی نیز، 14درصد تامین سرمایه امین، 100درصد پتروامید آسیا، 100درصد سرمایه‌گذاری ساختمانی سپه و 10درصد توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به چشم می‌خورد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 6هزار تومان است که در حال حاضر 71درصدقیمت معامله می‌شود.

شرکت توسعه معادن روی ایران

شرکت توسعه معادن روی ایران با نماد کروی، 57درصد کالسیمین، 56درصد فسرب،51درصد فرآور و 17درصد کشرق دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، 119درصد است. در سبد غیربورسی، 8/ 99درصد اندیشه محوران، 98درصد ذوب و روی بافق و 79درصد تولید روی ایران قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 6هزار تومان است که در حال حاضر 104درصدقیمت معامله می‌شود. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد میدکو در بخش بورسی فقط مقدار کمی بیمه اتکایی ایرانیان را دارد. اما در بخش بورسی، 100درصد فولاد زرند ایرانیان، 100درصد فولاد سیرجان ایرانیان، 100درصد بابک مس ایرانیان و 100درصد فولاد بونیای ایرانیان قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، 3هزار تومان است که در حال حاضر 54درصد قیمت معامله می‌شود که گویای ارزندگی سهم است.

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، با نماد آریان 9درصد بانک پاسارگاد و 48درصد شرکت میدکو را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد. براساس بررسی‌های انجام شده با توجه به ارزش تخمینی برای شرکت میدکو و سایر زیرمجموعه‌های این نماد می‌تواند گزینه جذابی در میان سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان