جایی از جهان، مردم به فکر این هستند که چطور می توانند به وسیله یک اتومبیل چهارچرخه، تجربه ای خارق العاده کسب کنند. و همکاران آنها حاضرند تا برای برطرف کردن عیب و نقص های فنی وسایل نقلیه، دور دنیا را بچرخند. این “جایی از جهان” سیندل فینگن آلمان، و اتومبیل مورد نظر میباخ می باشد.
تلفظ دشوار نام این اتومبیل در امریکای شمالی باعث شده اهمیت تاریخی این نام نمود بیشتری پیدا کند. ویلهلم میباخ مهندسی بود که در کنار گاتلیب دایملر کار میکرد، که اولین اتومبیل های قدرتی در اواخر قرن هجدهم ساخته دست آنان است. پسر ویلهلم، کارل، بعدها مسئول نظارت بر تولید اتومبیل میباخ شد که تا 1941 جزء مجلل ترین اتومبیل های روز به شمار می رفت. زمانیکه مرسدس بنز تصمیم گرفت مشتریانی اعیان تر با اتومبیل هایی مجلل تر را انتخاب کند، با نگاهی به گذشته، نام میباخ را به عنوان مدل سال 2004 احیا کرد.
برخلاف ظاهر گول زننده اش، همه ی محصولات میباخ ، اتومبیل هایی سواری بودند: 57، 57 S، و 62 . بااینکه این اتومبیل مرتبط با مرسدس است ، اما شماره های این مدل ها ربطی به تغییر موتور آنها ندارد، بلکه مربوط به طول آنها به متر است: 5٫7 و 6٫2٫ معمولاً مدل 57 برای افرادی خوب است که دوست دارند خود ماشین را برانند و مدل 62 برای آندسته خوب است که ترجیح می دهند راننده داشته باشند. نمونه مورد بحث ما، مدل 62، فضا و محیط بیشتری در اختیار مالک اتومبیل قرار می دهد تا لذت بیشتری ببرد.
از نقطه نظر قیمت و مجلل بودن، میباخ تفاوت چندانی با فانتوم رولز رویس ندارد. میخواهیم این اتومبیل را از دیدگاه مجلل بودن و کاربردی بودن مورد بررسی قرار دهیم. هر یک از این مقوله ها 50 امتیاز، از 100 امتیاز کلی را داراست. اجازه بدهید ببینیم این اتومبیل چه امتیازی را نصیب خود می کند.
از نقطه نظر تجملاتی بودن
اگر نمای خارجی میباخ 62، چندان تاثیر برجسته و عمیقی نگذارد، قابل درک است. مرسدس در انتخاب بدنه خارجی این اتومبیل دنباله رو همان میباخ های قدیمی بوده، چون احتمال می داد مالکان آن برای سالهای زیادی این اتومبیل را نگه دارند. ظاهری مطابق مد روز، خیلی زود قدیمی خواهد شد و از نظرها خواهد افتاد و مشتریان متعلق به این طبقه، یعنی طبقه اشراف، را راضی نخواهد کرد. البته وقتی به میباخ 62 از دید زندگی واقعی نگاه کنیم، ارزش ظاهر این اتومبیل کمی در نظرمان بیشتر می شود. درست است که هنوز آنقدر ما را شیفته نخواهد کرد، اما دیگر آن را با ماشین های سواری کره ای مقایسه نخواهیم کرد.
این اتومبیل سه تُنی نیاز به محرک بیشتری برای عمل کردن دارد. مهندسان مرسدس این نیاز را با بالا بردن تقویت موتور V12، 5٫5 لیتر و اضافه کردن توربو دوقلو برای دست یافتن به 550 اسب بخار و 664 فوت-پوند گشتاور، برطرف کردند. در نتیجه، این مدل در 5٫4 ثانیه با رفتن از دنده 1 تا 5، از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را پر می کند. ترمز این اتومبیل کاملاً الکترونیکی و هوشیار است. هنگام رانندگی در باران، ترمز کاملاً هوشیارانه خیلی ملایم کار می کند تا خشک و آماده عمل بماند. در موقعیت های اضطراری—مثلاً اگر راننده ناگهان پدال گاز را بلند کرده و ترمز کند، ترمزها اتومبیل را در فاصله کمتری متوقف خواهند کرد. طبیعتاً آنتی لاکینگ (قفل نشدنی) هستند، و علاوه بر این، ثبات کنترل، کشش کنترل و سیستم توقف DC ایرماتیک باعث می شود این اتومبیل بسیار روان و مطمئن در جاده حرکت کند.
به استثنای رها شدن 10 ایربگ، سرنشینان متوجه هیچیک از این عملکردها نخواهند شد. و با وجود سرعت بسیار بالا، هیچ سر و صدا، ارتعاش یا نا آرامی در داخل اتومبیل ایجاد نخواهد شد و تازمانیکه خودتان به کیلومتر شمار ماشین نگاه نکنید، متوجه نخواهید بود که با چنین سرعت بالایی در حرکت هستید. صندلی ها به صورت خوابیده هستند و بالشتک هایی از جنس نبوک در محل استراحت سر قرار گرفته است. اگر قصد خوابیدن نداشته باشید، می توانید از نوشیدنی های خنک داخل یخچال لذت برده و همزمان هِدفون های بی سیم را در گوش نهاده و به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. سیستم صوتی، مولتی زون 600 وات همراه با CD چنجر و یا DVD است. هر زمان که دوست دارید میتوانید با باز کردن در داخلی نور را به داخل راه داده و با قسمت راننده ارتباط برقرار کنید. سقف و شیشه های اتومبیل نیز به خواست شما باز و بسته می شوند. دو سیستم ایر کاندیشنر (تهویه هوا) هوای داخل اتومبیل را کاملاً مطبوع نگاه می دارد.
با یک بار سوار شدن، به این نتیجه می رسید که میباخ 62، چه از نظر ویژگی های خارجی و چه داخلی طبق علایق و سلایق شما طراحی شده است. شما می توانید حتی تزئینات داخلی اتومبیل، از قبیل رنگ و جنس پارچه مورد استفاده را خودتان انتخاب کنید، همین نکته نشان می دهد که میباخ تا چه از اتومبیل های معمولی متفاوت است. جنس داخل اتومبیل را حتی می توانید گرانیتی سفارش دهید. دوست ندارید؟ طلا، مونوگرام یا حتی از جنس الماس چطور است؟ می توانید خودتان به سیندل فینگ رفته و مستقیماً با طراحان میباخ صحبت کنید.
با این توضیحات فکر کنم میباخ در نظرتان به حد نهایی تجمل تبدیل شده است. اما کاملاً هم اینطور نیست. افراد زیادی شکایت کرده اند که زمان زیادی می برد تا کاملاً به سیستم تهویه هوا، سیستم صوتی و سرعت بالای این اتومبیل وارد شد. البته به نظر این مشکل راننده به حساب می آید و ربطی به مالکان اتومبیل ندارد!
رای:
حتی بدون عملکردهای عالی این اتومبیل، به خاطر تجهیزاتش، امتیاز بالایی از آنِ خود خواهد کرد. این اتومبیل یک لیموزین واقعی است. ساخت و طراحی چنین فضای داخلی دلچسب و با سلیقه ای، کار آسانی نبوده است. اشکالات وعیوبی که از این اتومبیل شگفت آور گرفته می شود، آنقدر ناچیز و جزئی است که هنوز جزء حیرت آورترین اتومبیل هاست.
امتیاز از نقطه نظر تجملی بودن: 50/49
از نقطه نظر کاربردی بودن
حال به این مسئله می پپردازیم که آیا یک لیموزین سه تُنی در زندگی عادی و روزمره کاربردی دارد؟ حقیقت امر اینست که بله کاربرد دارد. یادتان باشد، شماره 62 به خاطر طول این اتومبیل که 6٫2 متر است به آن داده شده است. همچنین این اتومبیل بیشتر برای کسانی طراحی شده است که ترجیح می دهند راننده مخصوص داشته باشند. پس تصور نکنید که این اتومبیل هم مثل ماشین های عادی باید پارک دوبل در خیابان بکند یا دور دوفرمانه بزند. این امتیازی است که با پرداخت 386،000 دلار برای یک ماشین نصیبتان می شود. در حقیقت، این مالک اتومبیل نیست که باید ساعاتی طولانی را پشت ترافیک شهر پشت فرمان بنشیند و حرص بخورد، راننده این زحمات را متحمل خواهد شد.
با مخزن 1-29 گالن بنزین، برد عملیاتی آن در بزرگراه ها تقریباً زیر 500 مایل خواهد بود. اگر توشه سفرتان اندک باشد، برد عملیاتی اهمیتی نخواهد داشت، از اینرو این اتومبیل 15 فوت مکعب برای گنجایش بار داراست که تقریباً نظیر سایر اتومبیل های بزرگ است. کیفیت ساخت و تجهیزشدگی این اتومبیل تقریباً بالاتر از هر نوع اتومبیل دیگر است. مرسدس توجه بسیاری به مسئله کاربردی بودن در اتومبیل های اخیر خود داشته است، پس مطمئن باشید که میباخ نیز از این جرگه مستثنی نیست. فروشندگان مرسدس، سرویس کمی برای میباخ ارائه می دهند، اما موارد جدی و مهم رویدادهای بین المللی خلق می کنند. بااینکه بسیار نادر است، اما درصورت پدید آمدن هرنوع خرابی و نقص فنی، یک تکنسین متخصص مستقیماً از آلمان به محل فرستاده می شود. 20 نفر فقط برای این منظور استخدام شده اند. و دانستن اینکه این خرید تقریباً 400،000 دلاری شما با سرویس های ویژه تضمین و پشتیبانی می شود، قوت قلب خوبی است.
رای:
این اتومبیل که با نشستن مالک اصلی بر صندلی عقب و استخدام راننده مخصوص، کاربرد بیشتری دارد، از نقطه نظر کاربردی بودن به همان اندازه تجملی بودنش، امتیاز می گیرد. البته معمولاً مالک های میباخ توجه چندانی به کاربردی بودن این وسیله نقلیه نمی کنند، اما این مسئله باعث نمی شود مرسدس تولید این اتومبیل های لوکس و تجملی را بدون در نظر گرفتن کاربردی بودن آنها ادامه دهد.
امتیاز از نقطه نظر کاربردی بودن: 50/47
و مجموع کلی امتیازات…..
معمولاً از گوشه و کنار شنیده می شود، به خصوص از افرادی که توجه چندانی به جلوه و پیشرفت اتومبیل ندارند، که “آیا واقعاً وجود چنین اتومبیل هایی لازم است؟” مطمئناً نه. اما مسلماً وجود خیلی از تجملات دیگر زندگی هم لزوم چندانی ندارد. متوجه مسئله شدید؟ برای ادامه زندگی نیازی به این تجملات نیست، اما تصور کردن دنیا بدون این تجملات برای بعضی افراد غیرممکن است. میباخ 62 یک لیموزین واقعی است. ظاهر بیرونی آن بسیار زیبا و برازنده و در داخل بسیار راحت، و دلپذیر است. این یکی از بهترین اتومبیل هایی است که می توان خرید، چون هم زیباست و هم کاربردی!
100/96