اگر به دنبال خرید گوشی هوشمند هستید بخوانید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، قیمت‌های هزار دلاری در بین پرچمدارهای جدید کاملا رایج است و باتوجه به هزینه‌های عجیب و غریب واردات گوشی به ایران، در کشورمان قیمت‌هایی حتی بالاتر هم پیدا می‌کنند. هفته گذشته صحبت‌هایی درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300یورو شد، ولی 2 روز بعد و با به‌هم ریختن بیشتر بازار موبایل و افزایش 50تا 70درصدی قیمت گوشی‌ها در همین دو روز و واکنش‌های متعدد، رسانه‌ها از احتمال لغو این تصویب نوشتند. به هر حال هنوز (تا زمان نوشتن این مطلب) مشخص نیست انتهای این ماجرا به کجا ختم می‌شود. با توجه به این اتفاقات بسیاری از کاربران مجبور هستند به‌جای گوشی‌های پرچمدار از بین گوشی‌های میان‌رده موجود که قیمت گوشی‌های پرچمدار سابق را پیدا کرده‌اند، گوشی بعدی خود را انتخاب کنند. اما گوشی‌های میان‌رده جدید با این‌که از نظر سخت‌افزاری با برخی پرچمداران سابق قابل مقایسه‌اند، اما معمولا قادر به ارائه تجربه کاربری مشابهی نیستند و در بسیاری از موارد، عملکردشان در سطح پرچمدارهای یکی دو سال پیش هم نیست. آیا خرید یک پرچمدار قدیمی دست‌دوم بهتر از یک میان‌رده نو نیست؟

  چرا نو بخریم؟

هرچند ممکن است گوشی‌های پرچمدار یکی دو سال پیش از برخی ابعاد حتی بهتر از گوشی‌های میان‌رده فعلی باشند، اما بالاخره یک گوشی کارکرده هرچقدر هم تمیز و سالم باشد، با گوشی نو قابل‌مقایسه نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در خرید گوشی کارکرده درنظر داشته باشید، باتری گوشی است. باتری، مصرفی‌ترین قطعه گوشی است و معمولا دلیل تعویض گوشی‌های قدیمی ما از کار‌افتادن باتری آن است. به‌علاوه در سال‌های اخیر بیشتر سازندگان به‌بهانه افزایش کیفیت ساخت و ضدآب کردن گوشی و شاید با هدف افزایش فروش گوشی‌ها و سخت‌تر کردن تعمیر آنها به سمت تولید گوشی‌های هوشمند با باتری داخلی رفته‌اند. در نتیجه تعویض باتری یک گوشی قدیمی (به‌شرط پیدا کردن باتری اصلی) می‌تواند هزینه‌های عجیبی داشته باشد و در نهایت باعث خرابی گوشی هم بشود. 

مساله دیگری که می‌تواند یک میان‌رده جدید را جذاب‌تر از یک پرچمدار قدیمی کند، نسخه جدیدتر سیستم‌عامل و پشتیبانی سازنده است که تا مدت بیشتری می‌تواند خیال شما را از بابت امنیت اطلاعات شخصی و نیز عملکرد روان و بدون دردسر گوشی راحت نگه دارد. یک مساله مهم دیگر بحث خدمات پس از فروش و وجود قطعات یدکی برای تعمیرات احتمالی است که مسلما برای گوشی‌‌های جدید باعث نگرانی نیست، اما برای صاحبان گوشی‌های قدیمی می‌تواند دردسرساز باشد.

  چرا نو نخریم؟

همان‌طور که گفتیم گوشی‌های پرچمدار یکی دو سال پیش از نظر قدرت سخت‌افزاری درحد یا فراتر از گوشی‌های میان‌رده امروزی هستند و اکثر آنها به‌راحتی می‌توانند از پس سنگین‌ترین بازی‌های روز هم بربیایند. اما این گوشی‌ها فقط توانایی سخت‌افزاری بالایی ندارند و معمولا به‌عنوان پرچمدار زمان خود به فناوری‌ها و ویژگی‌هایی تجهیز شده‌اند که شاید در گوشی‌های میان‌رده امروزی هم به‌ندرت یافت شود. گوشی آیفون X دو سال پیش به فناوری تشخیص چهره با اسکن صورت مجهز شد؛ چیزی که هنوز هم در معدود پرچمدار دیگری دیده می‌شود. این رده از گوشی‌ها معمولا ضدآب بوده و نمایشگرهای بسیار باکیفیت، پردازنده‌های پرقدرت با مقدار کافی رم، حافظه داخلی مناسب و رابط USB ــ C یا کابل لایتنینگ با قابلیت شارژ سریع دارند که به‌صورت یکجا در برخی از میان‌رده‌های امسال هم دیده نمی‌شود. 

به‌علاوه گوشی‌های پرچمدار، به‌عنوان نماد توانایی فنی شرکت سازنده معمولا از آخرین نسخه سیستم‌عامل موجود زمان خود و بهترین قطعات داخلی و فناوری تولید ممکن بهره می‌برند و به‌نسبت گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت بسیار کمتر با خرابی و مشکل روبه‌رو می‌شوند. درنهایت گوشی‌های پرچمدار به‌دلیل استفاده از مواد باکیفیت‌تر در ساخت بدنه، حس بهتری به کاربر می‌دهند و به‌هیچ عنوان با گوشی‌های پشت‌پلاستیکی فعلی بازار قابل قیاس نیستند. در نتیجه اگر تمام این موارد را درنظر بگیریم استفاده از یک پرچمدار قدیمی می‌تواند حتی جذاب‌تر از یک گوشی نو باشد؛ به‌خصوص اگر بخواهیم روند کند و تدریجی پیشرفت فناوری گوشی‌های هوشمند را درنظر بگیریم. 

درواقع تفاوت‌های واقعی بین گوشی‌های پرچمدار جدید و مدل‌های یکی دو سال پیش آن‌قدر نیست که بتواند افزایش چند برابری قیمت آنها را توجیه کند. این باعث شده گوشی‌هایی مثل آیفون X یا گلکسی S9 هنوز هم جذابیت‌های بسیاری برای کاربرانی که تجربه کار با پرچمدارها را دوست دارند، اما دلیلی برای پرداخت بیشتر از 20 میلیون ‌تومان برای خرید یک گوشی پرچمدار جدید نمی‌بینند، داشته باشد. 

  کدام برای من مناسب‌تر است؟

واقعیت این است که برای این پرسش جواب ثابتی وجود ندارد و بسته به نیازها و کاربردهای مصرف‌کننده باید به آن پاسخ داده‌ شود. از نظر قیمتی می‌توان گفت با هزینه‌ای که باید برای خرید یک میان‌رده نه‌چندان جالب اندرویدی می‌کنید می‌توانید گوشی‌هایی در حد گلکسی S9 یا نوت 9 و حتی آیفون X خریداری کنید که مسلما در کلاس دیگری از نظر کارایی و کیفیت قرار می‌گیرند. این گوشی‌ها هنوز از نظر فناوری کارآمد و قابل استفاده است و اگر به‌خوبی نگهداری شده باشد، می‌تواند یکی دو سال دیگر به‌خوبی کار کند.

البته باید باز هم این نکته را یادآوری کنیم که خرید گوشی دست دوم در بازار کشورمان به‌دلیل نبود قیمت‌گذاری شفاف و عدم حضور نمایندگان رسمی شرکت‌های سازنده، می‌تواند به یک داستان ترسناک تبدیل شود و شما را از کرده‌تان پشیمان کند. درنتیجه خرید گوشی‌های کارکرده را تنها به کسانی توصیه می‌کنیم که به یک متخصص آشنا در این حوزه دسترسی دارند یا در بین دوست و آشنا مورد مناسبی که به دردشان می‌خورد پیدا کرده باشند. 

از طرفی خیلی از کاربران بیشتر از کیفیت ساخت و حس کلی کار کردن با گوشی به‌راحتی استفاده از آن اهمیت می‌دهند و حوصله گشتن به‌دنبال باتری یدکی یا تعمیرکاران مجرب را ندارند یا به‌سادگی از ویژگی‌هایی مثل صفحه نمایش بدون لبه یا باتری‌های بسیار بزرگ‌تر گوشی‌های جدید لذت می‌برند. 

این دسته از کاربران که تعدادشان احتمالا بیشتر هم هست، بهتر است ‌دنبال خرید یک گوشی جدید درحد مقدورات اقتصادی خود باشند. سازندگان گوشی‌های جدید مزایایی از جمله عمر مفید طولانی‌تر، برخورداری از پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیت بیشتر را به خریداران عرضه می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان