روی بد داده‌های اقتصادی برای طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، طلا در دومین روز از هفته معاملاتی در بازارهای جهانی با کاهش 5/ 0 درصدی ارزش به قیمت هزار و 793 دلار رسید. تحلیل‌گران بازارها افزایش قدرت شاخص دلار در روز سه‌شنبه را عامل کاهش ارزش فلز زرد عنوان کردند. ارزش دلار آمریکا پس از سه هفته کاهش متوالی، توانست روز گذشته تا حدودی این افت را جبران کند و با افزایش 1/ 0 درصدی، سبب عقب‌گرد اونس شد. با این وجود کارشناسان افزایش تعداد مبتلایان روزانه به ویروس کرونا و افزایش تنش‌های میان آمریکا و چین را، عواملی دانستند که سبب کاهش میزان افت قیمت طلا شده است.

در هفته‌های اخیر چشم‌انداز اقتصادی‌ای و سرعت ریکاوری آن به‌ویژه در آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، سبب ابهام در بازارها شده است. از سویی نهادهای اقتصادی جهان اعلام کرده‌اند سرعت بازگشت اقتصاد به وضعیت سابق بسیار کندتر از پیش‌بینی خواهد بود، و از سوی دیگر هر هفته داده‌های اقتصادی‌ای منتشر می‌شود که حکایت از رکوردهای تازه‌ای در بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی دارد. اما کدام‌یک از این دو روی سکه به واقعیت نزدیک‌تر است؟

معکوس شدن روند داده‌های اقتصادی

تلاش برای مهار ویروس کرونا در ماه مارس سبب شد تا ده‌ها میلیون آمریکایی شغل‌های خود را از دست بدهند، مخارج خانوارها کاهش پیدا کند و تولید کارخانه‌ها با افت محسوسی مواجه شود. اما در ماه مه و با رفع بسیاری از محدودیت‌های اجتماعی در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، روند داده‌های اقتصادی مجددا برعکس شد. تعداد شغل‌ها مجددا به روند صعودی بازگشت، تولید کارخانه‌ها افزایش پیدا کرد و مخارج خانوارها مجددا افزایش یافت. انتشار این آمارها سبب شد حتی رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در سخنانی رکوردشکنی آمار بازار کار را نشانه‌ای از بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر بهبود و ریکاوری بداند. اما از سوی دیگر بسیاری از اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که بازگشت به وضعیت قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، بسیار زمان‌بر خواهد بود.

مساله تعداد کل شاغلان

گزارش ماهانه بازار کار آمریکا برای ماه ژوئن، نشان می‌دهد بازار کار این کشور با ثبت رکورد جدید 8/ 4 میلیون مجددا به اقتصاد این کشور بازگشته است. علاوه‌بر این در ماه مه، یعنی ماه پیش از آن نیز در حدود 7/ 2 میلیون نفر مجددا به شغل‌هایشان بازگشته بودند. این آمار در ظاهر بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما با در نظر گرفتن میزان شغلی که از ابتدای شیوع کرونا از بین رفت و افزایش تعداد اشتغال ماه‌های می‌و ژوئن در حقیقت عدد بالایی نیست. در حالی که در ماه فوریه، یعنی پیش از شیوع ویروس کرونا در این کشور، تعداد کل شاغلان آمریکایی به 5/ 152 میلیون نفر می‌رسید، اکنون و حتی با احتساب افزایش تعداد شاغلان در دو ماه اخیر، تعداد شاغلان این کشور به 8/ 137 میلیون نفر رسیده است. با در نظر گرفتن این موضوع که اقتصاددانان اعلام کرده‌اند حفظ چنین سرعتی در روند افزایش شاغلان بسیار سخت خواهد بود، می‌توان به این نتیجه رسید که مسیر بازگشت اقتصاد به جاده هموار پیش از کرونا مسیر همواری نخواهد بود.

متقاضیان بیمه بیکاری بیشتر از رکود بزرگ

از سوی دیگر تعداد افراد جدیدی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند نیز در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. تعداد این افراد پس از اوج 86/ 6 میلیونی در هفته آخر ماه مارچ، به 31/ 1 میلیون نفر در هفته منتهی به ابتدای ماه جاری (جولای) رسیده است. با این وجود همین تعداد برای هفته اول جولای، بیش از دوبرابر افراد متقاضی بیمه بیکاری در طول دوره رکورد بزرگ و بیش از 6 برابر میانگین سال 2019 میلادی است که در آن تعداد این افراد حدود 200 هزار نفر بود.  در همین حال یکی دیگر از شاخص‌هایی که باید با عمق بیشتری به آن نگریست، نرخ بیکاری آمریکا است که از 3/ 13 درصد در ماه مه به 1/ 11 درصد در ماه ژوئن رسیده است. با اینکه پیشرفت محسوسی اتفاق افتاده است اما باید در نظر داشت که نرخ بیکاری ماه ژوئن، از نرخ بیکاری در دوره رکود بزرگ که حدود 10 درصد بوده بیشتر است. همچنین پیش‌بینی می‌شود، رشد سه‌ماه دوم اقتصاد آمریکا حدود منفی 30 درصد باشد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، رکوردی جدید در انقباض فصلی این کشور به ثبت خواهد رسید. فصل اول سال 1958 با انقباض 10 درصدی بیشترین کاهش فصلی تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. فدرال رزرو هم پیش‌بینی کرده اقتصاد این کشور در سال‌جاری میلادی 5/ 6 درصد کوچک‌تر خواهد شد. موضوعی که به روشنی نشان می‌دهد عمق صدمه پاندمی کرونا بر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا چه حد بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان