فرصت فعالیت در بستر شفاف با راه‌اندازی بورس املاک/ مزایای ایجاد بورس املاک و مستغلات چیست؟

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ بیش از دو سال است که امیدنامه پیش فروش متری مسکن در بورس کالا تهیه شده، اما هنوز اجرایی نشده است. صندوق‌ زمین و ساختمان که نوعی از صندوق‌های تأمین مالی طرح‌ها محسوب می‌شود، وجود دارد. اما استفاده از آن، مشکلاتی را در پی دارد.

 قیمت‌ها در بازار مسکن توسط فروشندگان تعیین می‌شود. سرمایه‌گذاران در بازار مسکن و مستغلات، سعی در حفظ ارزش دارایی‌های خود دارند. اما حفظ این دارایی‌ها،‌ موجب بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید بسیاری از افراد شده است.

در چنین شرایطی، پیشنهادهایی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه مسکن ارائه شده است. یکی از این پیشنهادات، راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات است.

10 تیرماه 1399، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در نشستی که با فعالان بازار سرمایه داشت، از راه اندازی بورس املاک و مستغلات در هفته جاری خبر داد و گفت: بسیاری از سازمان‌ها، همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد فرمان امام، تأمین اجتماعی و دانشگاه آزاد، اعلام آمادگی کردند تا املاک خود را در این بورس قرار دهند.

همچنین سلاح ورزی، نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس، به راه اندازی بازاری به عنوان بازار املاک و مستغلات برای امکان تأمین مالی از طریق صندوق پروژه‌ها درخصوص تکمیل طرح‌های نیمه تمام دولت اشاره کرد و این امر را فرصتی برای مردم، برای پیش خرید در بستر شفاف دانست.

نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس گفت: بر اساس برخی از گزارش ها، املاک مسکونی و تجاری در ایران بیش از 80 درصد خالص ثروت را تشکیل می‌دهد. بنابراین با توجه به تنوع کارکرد‌ها در این بخش، بورس تخصصی در این باره ضرری ندارد.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه فروش متری مسکن، ابزاری برای تأمین مالی طرح ها است، افزود: قرار است تعداد زیادی سازنده، طرح‌های متعدد انبوه سازی را تعریف کنند و سپس از طریق فروش متری، شفاف تأمین مالی شوند.

بر اساس آیین نامه اجرایی، همه سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی و نهاد‌های قانونی می‌توانند زمین‌های خود را در بورس مسکن و مستغلات عرضه کرده و واحد‌های سرمایه گذاری دریافت کنند البته درخصوص شیوه ارزش‌گذاری املاک در بورس، باید بررسی‌های لازم صورت گرفته و به نحوه عرضه توجه شود.

با ایجاد بورس مسکن، امکان خرید مسکن به صورت متری فراهم می‌شود. همچنین مدیرعامل بورس تهران، از پیش‌بینی کردن امکان وثیقه گذاری سهام عدالت برای دریافت وام‌های خرید نیز در بورس املاک و نیز امکان اجرای فرآیند اجاره به شرط تملیک در پروژه‌های انبوه سازی خبر داد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح پیش‌فروش متری مسکن در بورس، با بیان اینکه صندوق سرمایه‌ای زمین و مسکن شکل گرفته و مذاکراتی با سازمان بورس انجام شده است،‌ گفت: مردمی که نیازمند خانه نیستند، اما علاقه‌مند هستند در صنعت زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند منابع خود را به سهم و سهام تبدیل کنند و امیدوار هستیم این طرح به زودی به نتیجه برسد.

میتوان گفت خرید متری مسکن در بورس املاک و مستغلات، پوششی برای دارایی‌های مردم که به صورت ملک است، در زمان تورم بوده معاملات شفافی را به وجود خواهد آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان