خبرگزاری تسنیم: سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بیندستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا، درگفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ در پاسخ به این سؤال که چرا با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و میزان مراجعه به بیمارستان ها، از ظرفیت نقاهتگاهها استفاده نمیشود، گفت: علت این امر، عدم استقبال خود بیماران است؛ وقتی مردم به بیمارستان مراجعه میکنند انتظار ارائه خدمت در سطح بیمارستان را دارند و از آنجا که به جز در یک مورد که آن هم رفع شد دچار کمبود تختهای بیمارستانی نبوده ایم مردم رغبتی به رفتن به نقاهتگاهها نداشته اند.
وی افزود: نقاهتگاهها برای ارائه خدمات پسابیمارستانی و پیش بیمارستانی تعریف شده اند؛ منظور از خدمات پسابیمارستانی، ارائه خدمت به افرادی است که نیاز به خدمات بیمارستانی دارند، اما طول درمان آنها طولانیتر شده است و میتوانند بخشی از دوره بیماری را در بیمارستان و بخشی دیگر را در نقاهتگاه سپری کنند؛ نقاهتگاههای پسابیمارستانی به خصوص برای افرادی که امکان قرنطینه شدن در منزل را ندارند مناسب است.
مدیر هماهنگی بیندستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا ادامه داد: به دلیل آن که از سوی بیماران استقبالی از نقاهتگاهها نشد نمیتوانیم حکم قضایی اعمال و مردم را وادار کنیم که به نقاهتگاهها مراجعه کنند.
فتحیان در پاسخ به این سؤال که "اگر یک بیمار مبتلا به کرونا بخواهد در نقاهتگاه قرنطینه شود چگونه باید اقدام کند؟ " خاطرنشان کرد: نقاهتگاهها به بیمارستانها متصل شده اند و بیماران از طریق بیمارستانها به نقاهتگاه هدایت میشوند. هر کدام از نقاهتگاهها به یک بیمارستان وصل شده است و نیروهایی که برای ارائه خدمت نقاهتگاهها حضور دارند نیروهای داوطلب تخصصی اند که به صورت جهادی به ارائه خدمت میپردازند.
وی تصریح کرد: زمانی، آمار تختهای نقاهتگاهی به بالای 30 هزار تخت رسیده بود که به دلیل عدم استقبال همه بیماران از نقاهتگاهها از سویی و کاهش آمار بستری در اردیبهشت ماه از سوی دیگر الان بسیاری از این نقاهتگاهها به شکل نیمه تعطیل درآمده اند و در حال حاضر بیش از 10 هزار تخت نقاهتگاهی در کشور داریم.