۴ دلیل سکوت کشور‌های عربی در برابر طرح اشغال اراضی کرانه باختری

خبرگزاری فارس: وضعیت کنونی کشورهای عربی و منطقه‌ یکی از مهم‌ترین مشوق‌های رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح اشغال کرانه باختری است به نحوی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، خود را در برابر فرصتی تاریخی و تکرارنشدنی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های تل‌آویو می‌بیند بدون آنکه بخواهد نگران عکس‌العمل‌های کشورهای عربی باشد.

وبگاه فلسطینی «الرساله» نزدیک به حماس در گزارشی به بررسی علیه این ضعف عربی پرداخت و آن را در چهار مورد زیر خلاصه کرد:

اول؛ نبود یک پروژه عربی جامع

چه بسا این مهمترین دلیل در بحران‌های کنونی منطقه عربی باشد. نبود یک پروژه عربی باعث می‌شود هر کشوری بر اساس چشم‌انداز و اهداف خود و به دور از چشم‌انداز جامع مورد توافق همه، با مسأله فلسطین برخورد کند.

دوم؛ تغییر اولویت‌ها

برخی کشورهای عربی بویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس «ایران را دشمن خود و اسرائیل را به عنوان متحد می‌دانند» و این باعث شده اولویت‌ها تغییر کند و توجه عربی به مسأله فلسطین کم شود.

سوم: عادی‌سازی روابط

مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی چند دهه است که آغاز شده اما عرب‌ها قبلا جرأت صحبت درباره آن را نداشتند

چهارم: مسایل داخلی

از زمان آغاز تحرکات موسوم به «بهار عربی» از سال 2011 ، بحران‌های داخلی در کشورهای عربی بویژه کشورهای همسایه فلسطین به اولویت اول آنها تبدیل شد مانند مصر که امروز بر روز بحران داخلی خود، سد النهضه و وضعیت لیبی متمرکز است.

اما اردن معتقد است که تبعات طرح اشغال کرانه باختری در درجه اول متوجه وضعیت این کشور خواهد شد زیرا منجر به آوارگی صدها فلسطینی و آمدن آنها به سمت اردن می‌شود علاوه اینکه قیمومیت دینی خود بر مقدسات قدس را از دست می‌دهد و دیگر فرصت استفاده از منطقه «اغوار» (دره اردن) به عنوان عمق راهبردی و امنیتی خود را ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر