ماهان شبکه ایرانیان

بررسی موتورسیکلت بنلی ۲۵۰؛ رهاوردی از چین و ماچین

بنلی ۲۵۰ یکی از موتورسیکلت‌های خوش‌فرم و نسبتا عضلانی دسته موتورهای شهری بازار کشورمان است که از اواخر سال ۹۵ سروکله آن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران پیدا شد. این موتورسیکلت توانست با تکیه بر اصالت عنوان خود یعنی بنلی که یکی از تولیدکنندگان مطرح کشور ایتالیا به شمار می‌رود، خیلی زود نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

بررسی موتورسیکلت بنلی 250؛ رهاوردی از چین و ماچین

بنلی 250 یکی از موتورسیکلت‌های خوش‌فرم و نسبتا عضلانی دسته موتورهای شهری بازار کشورمان است که از اواخر سال 95 سروکله آن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران پیدا شد. این موتورسیکلت توانست با تکیه بر اصالت عنوان خود یعنی بنلی که یکی از تولیدکنندگان مطرح کشور ایتالیا به شمار می‌رود، خیلی زود نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

 

اما بهتر است بدانید که شرکت ایتالیایی بنلی دخالت زیادی در تولید این موتورسیکلت نداشته و صرفا به جهت حضور گسترده‌تر در بازار موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت کشورهایی همچون هند، چین و ممالک در حال توسعه، امتیاز استفاده از برند خود را به شرکت کیوی موتورز keeway motors چین واگذار کرده است.

شرکت کیوی موتورز نیز تمام فرایند ساخت این محصولات را به طور کامل انجام داده و صرفا طراحی موتورسیکلت توسط ایتالیایی‌ها صورت پذیرفته است. بنابراین پیش از آغاز بررسی موتورسیکلت بنلی 250 لازم بود بدانید که با یک محصول اصیل ایتالیایی طرف نیستید، بلکه همانند سایر محصولات چینی که صرفا از نام برندهای اروپایی جهت اعتبار بخشیدن به تولیدات خود استفاده می‌کنند، در اینجا نیز با موتورسیکلتی چینی تحت لوای برند ایتالیایی بنلی مواجه هستیم.

در ادامه با دیجیاتو همگام شوید تا اطلاعات تکمیلی پیرامون بنلی 250 ، این موتورسیکلت خوش‌هیبت شهری کلاس نیکد موجود در بازار کشورمان به دست آورید.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

موتورسیکلت بنلی 250 توانست، جایگاه خالی موتورسیکلت‌های سنگین شهری را در بازار کشورمان از لحاظ بصری تا حدودی پوشش دهد. هیبت بنلی 250 به گونه‌ای است که از همان ابتدا عضلات پرورش‌یافته و اصطلاحا فیت شده خود را به رخ تماشاچیان و سایر موتورسیکلت‌های شهری بازار ایران می‌کشاند.

استایل خیابانی و اصطلاحا استریت این موتورسیکلت توانست آیرودینامیک مناسب و زیبایی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. شاسی آرماتوربندی شده که با رنگ متمایز در بخش زیرین باک مشخص است نیز جلوه اسپرت‌تری به این موتورسیکلت چینی ایتالیایی بخشیده است. المان‌های ظاهری بنلی 250 از قسمت دماغه و چراغ جلو گرفته تا باک سوخت و صندلی، همگی سعی در اسپرت و مهیج‌تر جلوه دادن نمای ظاهری این موتورسیکلت دارند.

ناگفته نماند که بنلی 250 در قالب دو مدل تک و جفت سیلندر وارد بازار ایران شده که به طور کلی از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر هستند، با این تفاوت که اختلافاتی در بخش اگزوز، فلاپ‌ها و برخی جزئیات دیگر میان آن دو وجود دارد.

بنلی 250 تک سیلندر که نام دقیق آن بنلی تی ان تی 25 است دارای اگزوز مشکی رنگ با طول بلندتر و پهنای بیشتر است. از طرف دیگر بنلی 250 دو سیلندر دارای اگزوز کوتاه‌تر است که تا قسمت ابتدایی چرخ عقب امتداد یافته و به صورت آلومینیوم رنگ درآمده است.

کمک فنر عقب در بنلی دو سیلندر از نوع تک کمک روغنی سوئینگ آرم بوده و توانایی تحمل ضربات نسبتا سنگین را دارد. نوع طراحی چراغ عقب ال ای دی به صورت عمودی نیز از هماهنگی کافی با سایر بخش‌های بدنه این موتورسیکلت برخوردار است.

بنلی 250

به طور کل باید عنوان داشت که طراحی ظاهری نسبتا حجیم و خوش هیبت بنلی 250 در هر دو مدل تک و دو سیلندر در نوع خود جالب توجه بوده و توانسته رضایت اکثر مشتریان این‌گونه موتورسیکلت‌های نیکد استریت را نسبت به خود جلب نماید.

ناگفته نماند که اخیرا نسخه  به‌روزرسانی شده بنلی 250 که تغییرات ظاهری در بخش چراغ‌های آن کاملا مشهود بوده و چهره جذاب‌تری به این مدل بخشیده نیز با نام بنلی تی ان تی 249s از سوی نمایندگی این شرکت به بازار ایران راه پیدا کرده است که از لحاظ فنی تفاوت چندانی با نمونه دو سیلندر قبلی نداشته و می‌توان آن را یک مدل به‌روزرسانی شده از بنلی 250 دانست.

مشخصات فنی بنلی 250

همان‌طور که اشاره شد بنلی 250 در دو نسخه تک سیلندر و یا دو سیلندر انژکتوری به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. مدل تک سیلندر ( بنلی تی ان تی 25) به یک انجین 4 سوپاپ انژکتوری تک سیلندر چهار سوپاپ چهارزمانه با حجم 249 سی سی مجهز شده است. توان خروجی این پیشرانه برابر با 25 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور حاصل از آن نیز به رقم 21.5 نیوتن متر در 7500 دور در دقیقه می‌رسد. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته با کلاچ خیس صفحه روغنی از طریق زنجیر به سوی چرخ عقب روانه می‌شود.

از طرف دیگر نمونه دو سیلندر بنلی 250 نیز دارای یک پیشرانه 249 سی سی چهار زمانه هشت سوپاپ است. بیشینه توان این مدل به رقم 31.5 اسب بخار رسیده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز معادل 21.2 نیوتن متر در 9000 دور در دقیقه اعلام شده است.

این موتورسیکلت مجهز به پردازشگر مرکزی (ایسیو) بوده و سیستم سوخت‌رسانی آن از نوع انژکتور برقی است که توسط رادیاتور آبی خنک می‌شود. سامانه انتقال قدرت آن نیز تفاوتی با مدل تک سیلندر ندارد.

همچنین دیسک‌های ترمز بنلی دو سیلندر  در جلو از نوع دوقلو 260 میلی‌متری است و در عقب به یک دیسک 240 میلی‌متری مجهز خواهد بود. تایرها نیز از نوع 17 اینچی هستند.

بنلی تی ان تی 250 دو سیلندر معادل 185 کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به حدود 158 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین بنلی 25 تک سیلندر نیز حدود 150 کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به رقم 145 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین شتاب 0 تا 60 و 0 تا 100 مدل تک سیلندر نیز به ترتیب حدود چهار و 11 ثانیه برآورد می‌شود.

دینامیک و نوع سواری بنلی 250

بنلی 250 یک موتورسیکلت با پایداری مناسب، شتاب و عملکرد فنی قابل قبول است که در سرعت‌های بالا، در صورت استفاده از لاستیک‌های اصل پایداری مناسبی داشته و لغزش زیادی در آن ایجاد نمی‌شود.

بنلی 250

اما گفته شده که در مدل‌های جدیدتر به دلیل تغییر لاستیک‌ها میزان خطر سر خوردن و لغزش در سرعت بالا حین عبور از پیچ‌ها افزایش یافته و راکبان این مدل‌ها بایستی نسبت به عبور از پیچ‌ها جوانب ایمنی را به صورت بسیار بیشتر در نظر بگیرند و با احتیاط افزون‌تر از مسیرهای پرپیچ‌وخم عبور کنند.

همچنین میزان گرمای منتشر شده از رادیاتور نیز امکان دارد پای موتورسوار را مورد آزار قرار دهد. از لحاظ شتاب و حداکثر سرعت، مدل‌های بنلی 250 یکی از گزینه‌های معقول موجود در بازار بوده و چابکی مناسبی را از خود بروز می‌دهند. همچنین ترمزهای این موتورسیکلت به میزان کافی از پس متوقف کردن آن برخواهند آمد.

مزایا و معایب بنلی 250

مزایا: عملکرد فنی مناسب، چالاکی مطلوب، طراحی ظاهری بسیار مناسب و سیستم ترمز کارآمد.

نقاط ضعف: حرارت موتور که می‌تواند پای راکب را آزار دهد، استهلاک تقریبا بالاتر از سایر رقبا به ویژه در نسخه دو سیلندر.

بنلی 250

جمع‌بندی

موتورسیکلت‌های بنلی از طراحی ظاهری بسیار مطلوبی برخوردار بوده و توانسته‌اند تا حدودی جای خالی موتورسیکلت‌های سنگین در بازار رسمی کشور را برای علاقه‌مندان به این‌گونه موتورسیکلت‌ها حداقل به صورت ظاهری پر کنند.

عملکرد فنی و پایداری آنها نیز قابل قبول بوده و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطلوب مشتریان در بخش 250 سی سی استریت باشد. با این حال گفته شده که استهلاک و هزینه‌های نگهداری این موتورسیکلت در مقایسه با سایر موتورهای هم‌رده هندی اندکی بالاتر بوده و شاید هزینه‌های بیشتری را به مالک خود تحمیل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان