موتورسیکلت فلات 250 یکی از انواع موتورهای تریل چینی موجود در بازار ایران است که نسبتا مورد توجه مشتریان داخلی قرار گرفته و توانسته نیازهای خریداران با توانایی مالی ضعیفتر که استطاعت تهیه موتورسیکلتهای تریل ژاپنی یا اتریشی را ندارند، تا حد امکان برآورده سازد.
فلات جی وای 250 (Falat GY250) توانایی فنی نسبتا مناسب و سواری قابل قبولی را در اختیار کاربران خود قرار داده و با توجه به قیمت ارزانتر نسبت به محصولات مشابه از برند هوندا، موفق شده در ردیف موتورهای تریل خوش فروش بازار ایران قرار بگیرد.
در مطلب پیش رو قصد داریم تا موتورسیکلت فلات 250 که یک موتور چینی تحت برند ایرانی شرکت جهان همتا سیکلت است را از زوایای مختلف همچون شاخصههای طراحی، ویژگیهای فنی، دینامیک سواری، مزایا و معایب و غیره مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر جزو موتورسیکلت سواران علاقمند به استفاده از یک موتور تریل جهت حضور در مناطق بیابانی جنگلی هستید، از شما دعوت میکنیم با دیجیاتو همراه باشید.
طراحی موتورسیکلت فلات 250
موتورسیکلتهای تریل 250 سی سی فلات در قالب دو طرح فلات 250 کی تی ام و ترکر به بازار ایران وارد شدهاند که اولین به فلات کی تی ام معروف شده و دومی با عنوان فلات 250 شناخته میشود.
طراحی ظاهری فلات 250 نسبت به نمونه کی تی ام اندکی تهاجمیتر به نظر رسیده و احتمالا بیشتر میتواند مورد توجه و باب میل مشتریان واقع شود. در قسمت جلو فلات 250 شاهد استفاده از کمک فنرهای وارونه به رنگ طلایی هستیم که جلوه جذابی را در کنار گلگیر و طرح نسبتا اسپرت چراغ و کاسه چراغ جلو از خود به نمایش گذاشته است.
این موتورسیکلت در رنگهای نارنجی، سفید و... در بازار ایران یافت میشود که ترکیب رنگ نارنجی-مشکی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طراحی بخشهای مختلف نظیر باک، صندلی، شلگیر و کایتهای پهن با ابعاد نسبتا بزرگ و منبع اگزوز آلومینیومی زیر آنها نمای جانبی فلات 250 را به گونهای خوشایند و جذاب جلوه داده است و در همان نگاه اول میتوان فهمید این موتورسیکلت مناسب عبور از مسیرهای غیر آسفالت و صعبالعبور ساخته شده و حس مطلوبی از این بابت در ذهن علاقهمندان و موتورسواران شکل خواهد گرفت.
ارتفاع مناسب این موتورسیکلت نیز سبب میشود تا ناهمواریهای موجود در مسیر کمتر به قسمت زیرین آن صدمه بزنند. با این حال حفاظهای میلهای در زیر موتور و گیربکس تعبیه شده تا به حد امکان از این مشکل ممانعت به عمل آید. البته بهتر بود در تریکر همچون فلات کی تی ام از یک سینی محافظ نیز استفاده میشد.
طرح دیسکهای ترمز در جلو و عقب نیز در نوع خود جالب توجه بوده و شمایلی نسبتا مفهومی و زیبا را به نمایش میگذارند. همچنین قسمت عقب این موتورسیکلت دارای چراغ نسبتا باریک و زیبا بوده و دستگیرههای ویژه سرنشین عقب در انتهای صندلی نیز جلوه بهتری به نمای عقب موتورسیکلت بخشیده است.
رنگآمیزی بدنه انجین، گیربکس و سایر بخشهای فنی به رنگ مشکی موجب مرموزتر و اسپرتتر به نظر رسیدن طراحی ظاهری این موتورسیکلت همهجارو شده است. لاستیکهای ویژه آفرود با آجهای بزرگ از پهنای مناسبی برخوردار بوده و مسلما قابلیت عبور از مسیرهای مختلف را به دلیل فراهم آوردن چسبندگی مناسب برای این موتورسیکلت ایجاد خواهد کرد.
صفحه کیلومتر شمار دیجیتال نیز با استفاده از المانهای هندسی زاویهدار طراحی شده که در نوع خود زیبا بوده اما صفحه نمایشگر آن اندکی کوچک به نظر میرسد. با این حال اطلاعات مورد نیاز راننده را تا حد امکان با خوانایی مناسب در اختیار وی قرار خواهد داد.
در مجموع میتوان عنوان داشت که طراحی ظاهری فلات 250 به عنوان یک موتورسیکلت تریل از لحاظ بصری متعادل بوده و نکته انتقاد برانگیزی نسبت به آن وجود ندارد؛ به نحوی که اکثر مشتریان نسبت به ظاهر موتورسیکلت ابراز خرسندی کردهاند.
مشخصات فنی فلات 250
موتورسیکلت فلات 250 قوای محرکه خود را از یک انجین 250 سی سی تک سیلندر CDI هوا خنک بهروزرسانی شده دریافت میکند. قدرت این پیشرانه برابر با 14.5 اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن به رقم 14.3 نیوتن متر میرسد که برای یک موتورسیکلت تریل چندان ایدهآل به نظر نمیرسد اما با توجه به رنج قیمت و تکنولوژی نه چندان پیشرفته این نوع انجین، تقریباقابل قبول است.
یک جعبهدنده پنج سرعته نیز زمینه انتقال نیرو را به چرخ عقب توسط زنجیر فراهم آورده است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت به طور رسمی حدود 150 کیلومتر بر ساعت ذکر شده اما نمیتوان به سرعت بیش از 130 کیلومتر بر ساعت با آن دست یافت.
ناگفته نماند که مدلهای جدیدترِ فلات 250 از کاربراتور به سیستم سوخت رسانی انژکتور تغییر وضعیت یافتهاند که توانستهاند استاندارد آلایندگی یورو 4 را کسب نمایند. در نتیجه مصرف سوخت این موتورسیکلت متعادل به نظر رسیده و حدود 2.6 تا 3 لیتر در هر 100 کیلومتر به طور متوسط خواهد بود. گنجایش باک سوخت این موتورسیکلت 125 کیلوگرمی نیز 11 لیتر است.
سیستم تعلیق جلو از نوع تلسکوپی وارونه بوده و در عقب از یک تک کمک فنر قابل تنظیم استفاده شده است. ترمزهای دیسکی نیز عمدتا به صورت بدون ترمز ضد قفل ABS روانه بازار کشور ما شدهاند.
دینامیک سواری و تجربه رانندگی
با توجه به کلاس بدنه تریل و بیابانی این موتورسیکلت نباید انتظار زیادی از آن به عنوان یک وسیله نقلیه چابک و پرشتاب داشت. اما با این حال نسبت به سایر محصولات همرده این محصول شتاب و چابکی مناسبی را از خود به نمایش گذاشته و راکب خود را از این بابت چندان ناامید نخواهد کرد.
از طرف دیگر کمک فنرهای این موتورسیکلت نسبتا نرم بوده و تا حد امکان به خوبی میتواند ضربات ناشی از ناهمواری های مسیر را به خود جذب کند. با این حال نباید در پرش از روی موانع روی این موتورسیکلت حساب ویژهای باز کرد؛ چرا که احتمال ترکخوردگی شاسی و وارد آمدن ضربه به باک وجود خواهد داشت. با این وجود صندلی نرمی مناسبی داشته و نشیمنگاه نسبتا راحتی را برای راکب ایجاد کردهاند.
مزایا و معایب
از جمله مهمترین مزیتهای فلات 250 میتوان به طراحی ظاهری جذاب و نسبتا مدرن، عملکرد فنی قابل قبول، توانایی آفرود متعادل و گستردگی نسبی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این محصول در بازار اشاره کرد. از سوی دیگر تکنولوژی نسبتا قدیمی انجین این موتورسیکلت جزو نکات نه چندان باب میل و خوشایند فلات 250 دستهبندی میشود.
جمعبندی
در پایان این مقاله میتوان اظهار داشت که موتورسیکلت فلات 250 گرچه از لحاظ کیفیت ساخت و تکنولوژی به پای همتایان اتریشی و ژاپنی خود نمیرسد اما با توجه به کیفیت نسبی مناسب و قیمت متعادل میتواند نیازهای مشتریان به ویژه افرادی که توانایی مالی کمتری دارند و مایل به خرید یک موتورسیکلت تریل با قدرت قابل قبول هستند را در حد متناسب برآورده سازد.