ماهان شبکه ایرانیان

برداشت هایی کوتاه از گفت و گوی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی؛

ماجراهای احمدی نژاد است که همه مملکت را درگیر کرده/ من و صفایی فراهانی حتما تایید صلاحیت نمی شویم

گروه سیاسی فردا : آشفتگی در اردوی اصلاح طلبان به اندازی زیاد شده که بزرگان این جناح نیز برای برون رفت از مشکلات فعلی خود دچار چالش های زیادی شده و در مهم ترین ساختار خود که همان ادامه فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان است با انشقاق زیادی مواجه هستند.
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت و گوی تفصیلی با روزنامه آرمان ملی با تبیین برنامه های احزاب مختلف اصلاح طلب برای تعیین تکلیف ساختار شورای عالی اصلاح طلبان، به بیان نکاتی مهم در این زمینه پرداخته است.
وی در بخش نخست سخنان خود به عدم جمع بندی احزاب اصلاح طلب به ادامه فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان یا نهاد دیگری با این کارکرد اشاره می کند و می گوید: «من معتقدم پس از انتخابات مجلس دوره شورا تمام شده بود و باید بر روی ‌بودن یا نبودن شورا بحث می‌شد و استعفای آقای محمدرضا عارف به معنی عدم آمادگی برای ادامه کار بود. در جبهه اصلاحات برای ادامه فعالیت شورای عالی یا تعیین نهاد جایگزین هنوز بحث‌ها در جریان است. امروز بحث در سطح احزاب است و بعد باید به سطح بین احزاب بیاید و بدانیم چه نهاد هماهنگ‌کننده‌ای مستقر خواهد شد و همان شورای عالی خواهد بود و یا ترکیبی جدیدی بر سرکار می‌آید، البته پیشنهادات متعددی وجود دارد که هنوز در حال بررسی است. یک پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات است و دیگری می‌تواند ادامه شورای عالی یا شورای عالی تقویت شده باشد. البته همانطور که گفتم هنوز در حال بحث است و هیچ‌چیز قطعی نشده است. البته روند قبلی که گذشته ما باید خود را برای انتخابات آینده آماده کنیم تا در انتخاب رئیس‌جمهور آینده حضور داشته باشیم.»
مرعشی همچنین اشاره ای نیز به انتخاب عبدالله نوری وزیر کشور دوران اصلاحات به عنوان رییس شورای عالی اصلاح طلبان دارد و خاطرنشان می کند: «آقای عبدا...نوری یکی از شخصیت‌های مورد قبول همه بخش‌های جبهه اصلاحات است ولی با شناختی که من دارم بعید است که ایشان بپذیرند ولی اگر بپذیرند فرصت خوبی برای جبهه اصلاحات خواهد بود. سازوکار اصلاح‌طلبان حتی باید زودتر از این آماده می‌شد و قبل از ثبت‌نام کاندیداها باید تکلیف این نهاد هماهنگ‌کننده روشن شود.»
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اشاره ای هم به عملکرد دولت روحانی در ماه های آخر اداره کشور دارد و بدون اشاره به اینکه ناکارآمدی دولت تدبیر و امید به واسطه ضعف های متعدد مدیریتی و ساختاری آن در اداره کشور بوده و با بیان اینکه مشکل روحانی بدعهدی آمریکا و ظهور پدیده ای به نام ترامپ بود اضافه می کند:« دولت آقای روحانی با سیاست‌های روشنی وارد انتخابات شــد و مردم به آن سیاســت‌ها رای دادند اصل سیاســت ایشان تنش‌زدایی و برداشتن گام‌هایی در ادامه برجام بود. مشکلی که برای ایشان و کشور پیش آمد بدعهدی آمریکایی‌ها و ظهور پدیده ترامپ بود که برخلاف عرف بین‌الملل عهدنامه شورای امنیت را نیز زیر پا گذاشت، به‌نظر من ایران نمی‌توانست در این مورد کاری انجام بدهد. ایران نمی‌توانست بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب بنشیند. دولت و ملت ما مجبور به پرداخت هزینه‌ای در قبال کار ناشایست آمریکایی‌ها شدند. فشار شکننده‌ای در این دو سال اخیر بر مردم وارد شد. »
مرعشی از وجود چهار نحله فکری در ایران یاد می کند و تاکید دارد که از دل این چهار گروه باید اشخاص بانفوذ و با سابقه روشن وارد عرصه انتخابات آتی ریاست جمهوری شوند. وی تصریح می کند:« در کل مردم ناراحت هستند ولی این یک احساس است و باید دید راه‌حل چیست ما که نمی‌توانیم به مردم راه‌حل ندهیم. چه مردم از راه‌حل‌های ما استقبال بکنند چه نکنند ما باید راه‌حل بدهیم. یکی از راه‌های خروج از این بن‌بست شکل گرفتن انتخاباتی پر شور و رقابتی است. چهار نحله فکری در ایران وجود دارد اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، پایداری‌ها و اعتدالیون که باید از هر چهار گروه شخصیت‌هایی که سابقه روشنی در مدیریت دارند به میدان بیایند. انتخاباتی پرشور می‌تواند بن بست‌ها را بشکند این مساله بارها در ایران تجربه شده است. ما که به‌دنبال حل و فصل مسائل خود نیستیم مساله حل مشکلات مردم است و باید انتخابات رقابتی و پرشوری برگزار کرد.
خبرنگار روزنامه آرمان سپس در سوالی با اشاره به مشارکت حداقلی مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و گره زدن آن با انتخابات پرشور در سال 1400 از مرعشی نگاهش را در مورد دست یابی به این فرآیند می پرسد. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز با اعتراف به اشتباهات صورت گرفته از طرف اصلاح طلبان می گوید:« به عقیده من همه در آن مورد اشتباه کردند. هم سیاستگذاران انتخابات اشتباه کردند و زمینه‌ای برای انتخابات رقابتی فراهم نشد و فضای امید ایجاد نشد، نهادی ذیربط فضا را برای انتخاباتی پرشور و رقابتی خوب باز نکردند و شخصیت‌های موثر هم ثبت نام نکردند و در سخت‌ترین شرایط کمکی به کشور و مردم نکرده و عافیت‌طلبی پیشه کردند. نباید در شرایط سخت کنار کشید. مردم نیز بر اثر خستگی ناشی از فشار‌های اقتصادی اصل تاثیرگذاری انتخابات را کمی فراموش کردند. ما فرصت داشتیم تا در تهران اجازه ندهیم مثلا آقای قالیباف به مجلس برود. ولی در همه بخش‌ها دچار مشکل شدیم، اما دلیل نمی‌شود اگر در انتخاباتی به حق یا به ناحق مردم به دلایلی نیامدند سیاست را تعطیل کنیم. امروز کسی نمی‌گوید آقای‌قالیباف چقدر رای داشت و با چند‌درصد رای به مجلس آمده است. او امروز رئیس مجلس است. امروز می‌توان پیام‌هایی را که از مجلس خارج می‌شود، درک کرد. تفاوت بین آقایان لاریجانی و قالیباف در شش ماه آینده مشخص خواهد شد.»
مرعشی تایید صلاحیت و اجازه حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را غیرممکن دانست و آن را جزو محالات عنوان کرد و با بیا اینکه اگر حتی اگر روزی رئیــس دولـــت اصلاحات تایید صلاحیت شود و یا محصورین از حصر آزاد گشته و تایید صلاحیت شوند آقای احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نخواهد شد گفت:« مطلب روشن است و نیاز به مانیفست ندارد مهم این است که تایید صلاحیت شخصی را از نظام بگیریم و این شخصیت واقع بین و عملگرا باشد و بتواند مسائل ایران را حل کند. ایران را نمی‌توان بدون روابطی عادی با دنیا به خوبی اداره کرد، نمی‌توان بدون داشتن دولتی جامع که تمام ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی کشور را به صحنه بیاورد بهینه اداره کرد. نمی‌توان ایران را با رئیس جمهوری که روابط متشنجی با بزرگان داشته باشد اداره کرد. این مسائل روشن است. شاید عده‌ای باشند که بگویند ما می‌خواهیم کشور را در شرایط محاصره و تحریم بسازیم این هم یک گزینه است ولی تشخیص ما این است که این مدیریت اگرچه ارزشمند خواهد بود اما موجب بهبود شرایط کشور و بهبود وضعیت اقتصادی مردم نخواهد شد. این شیوه برای مردم، زندگی نمی‌شود.»
این عضو تاثیرگذار جریان اصلاحات همچنان رئیس دولت اصلاحات را دارای جایگاه اجتماعی می داند و درخصوص اینکه وی باید در این زمان چه فعالتی داشته باشد گفت:« اولین کار این است که با نظام ارتباطی دقیق برقرار کرده و دغدغه‌های خود را منتقل کنند و شخصیتی موثر را از پروسه بررسی صلاحیت‌ها عبور بدهند. این یک وظیفه است. وظیفه دیگر این است که جبهه اصلاحات را روی یک فرد متمرکز کنند و نکته سوم به صحنه آوردن مردم است. این جبهه باید بتواند این سه نقش مهم را ایفا کند.»
این فعال اصلاح طلب درباره فعالیت های مجلس یازدهم را برای انتخابات 1400 اینگونه ارزیابی کرد:« اصولگرایان مجلس را برده‌اند و طبیعی است که چنین کاری انجام بدهند، ما هم اگر مجلس را برده بودیم از این شرایط استفاده می‌کردیم. مهم مردم هستند و باید دید آیا مردم به صحنه می‌آیند یا نه؟! این مساله نیز بستگی به ترکیب کاندیداها دارد و به این مهم ارتباط دارد که چقدر با مردم صادق باشیم.»
مرعشی در پایان شانس خود را برای تایید صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری آینده رد کرد و گفت:« معــلوم است که من و آقای صفایی‌فراهانی تاییدصلاحیت نمی‌شویم. اگر نمی‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم می‌گوییم نمی‌خواهیم شرکت کنیم. بهانه‌گیری که نمی‌کنیم. اسم اصلاح‌طلبان فتنه نشده من فتنه‌ام. شاید فتنه احمدی‌نژاد است که همه مملکت را درگیر کرد و خود اخیرا گفت شعر تفنگت را زمین بگذار آرمان من است. به این می‌گویند فتنه.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان