انتظارات آموزش و پرورش از مجلسی‌ها

   به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر  درباره انتظارات از مجلس جدید گفت: مسائل آموزش و پرورش از یک توالی منطقی و زنجیره  اهداف به هم پیوسته تشکیل شده است و یک نگاه جامع و کل نگر است  که مجموعه مجلس و دولت می توانند یک برنامه مدون و استراتژیک را برای حل مسائل آموزش و پرورش رقم بزنند.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات ابتدای کار خودش است و اگر با یک تحلیل، مسائل ریشهای و بنیادین آموزش و پرورش را شناسایی کند و علل پدید آورنده وضع فعلی را بررسی کند، قطعا می تواند در ادامه کار خودش بسیار موفق باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به زودی دولت کار تدوین و تصویب بودجه سال1400 را آغاز می کند که ویژگیهای خاصی دارد واز جمله اینکه باید در راستای گام دوم انقلاب تصویب شود، اولین بودجه قرن جدید، اولین تجربه مجلس یازدهم در تصویب بودجه و آخرین بودجه ای است که دولت دوازدهم به مجلس ارائه می کند گفت: اگر بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را در راستای سندتحول بنیادین و اهداف برنامه ششم توسعه دنبال کنیم می توانیم بودجه ریزی موفقی داشته باشیم.

 در این زمینه بخوانید:

مطالبات خدمتگزاران مدارس و پاسخ مسئولان

52هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش جذب می‌شود

الهیار ادامه داد: برنامه هفتم توسعه را نیز در پیش داریم که آخرین برنامه توسعه در سند چشم انداز تا سال 1404 است که باید تمام ظرفیتهای اجرایی کشور مصروف شود تا بتوانیم اهداف حداکثری سند چشم انداز 1404 و سند تحول بنیادین را محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه مورد حائز اهمیت دیگر سیاستهای کلی جذب نیرو است گفت: از یک به هم ریختگی و نگاههای متفاوت در جذب نیرو در آموزش و پرورش رنج می بریم. دولت یک طور به این سیاست ها نگاه می کند و مجلس طور دیگری. باید تعادلی برقرار شود که بتوانیم از نیروی انسانی با کیفیتی که از مجاری رقابتی خودش و کانال دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب می شوند بهره ببریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در عین حال که از نیروهای تمام وقت استفاده می کنیم باید بتوانیم از نیروهای پاره وقت نیز در راستای رفع نیازهای مقطعی استفاده کنیم.

الهیار ترکمن  با بیان اینکه ورود به بحث سیاستهای کلی جذب نیرو بدون نگاه به تقویم آموزشی و بار برنامه درسی امکان پذیر نیست گفت: این دو یک مجموعه به هم پیوسته هستند که تعادل آنها به ورودی و جذب نیروی متعادل منجر می شود. بار برنامه درسی بر اساس مقررات موجود 12 هزار و 900 ساعت طی 12 سال تحصیل است.

وی ادامه داد: به عبارتی به هر دانش آموز 12 هزار و 900 ساعت در 12 سال تحصیل آموزش می دهیم که متوسط آن در دنیا 8000 ساعت است. اگر بخواهیم این بار برنامه سنگین برنامه درسی را برداریم به یک حجم از نیروی انسانی نیاز داریم و اگر بخواهیم آن را متعادل کنیم و به آموزش های در تراز سند تحول برسیم قطعا باید یک اصلاحاتی انجام دهیم.

معاون برنامه ریزی و  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در یک جمع بندی و به صورت تیتروار به کارهایی که آموزش و پرورش آماده تعامل کامل با مجلس برای انجام آنهاست اشاره و اظهار کرد: بودجه 1400، برنامه هفتم توسعه در یک نگاه کوتاه مدت و سیاستهای کلی جذب و ساماندهی نیرو در یک نگاه کلیتر و عمیقتر از جمله این اقدامات است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک با مجلس شورای اسلامی ارائه دهید؟ گفت: به عنوان کارشناس مسائل آموزش و پرروش این مسائل را طرح کردم و آماده تعامل هستیم و برنامه مشخصی هم برای این موضوع داریم که با کمیسیون آموزش و با کلیت مجلس وارد بحث بشویم، ولی زمینه های تعامل هم باید فراهم باشد.

الهیار ترکمن درباره اینکه جلسه مشترک شما با مجلس چه زمانی برگزار میشود؟ اظهار کرد: هر زمان مجلس دستور بدهد و آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم که با پیشنهاد مشخص در جلسه شرکت کنیم. ما مستنداتمان کامل است و میتوانیم پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر