یک کارشناس فوتبال:

سپاهان مقابلِ تیم‌های قدرتمند به مشکل می‌خورد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس فوتبال گفت: کسب ۲ امتیاز از ۹ امتیاز در ۳ بازی نیاز به واکاوی و آنالیز دارد و ما در مورد سپاهانی صحبت می کنیم که کیفیت آن را همه می دانند.

سپاهان مقابلِ تیم‌های قدرتمند به مشکل می‌خورد

مجتبی توتونی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص بازی شب گذشته سپاهان و تراکتور سازی تبریز که منجر به باخت 2 بر یک سپاهان شد، اظهار کرد: از نظر بُعد فنی سپاهان بازی بدی انجام نداد، اما هنوز هم سپاهان یکسری مشکلاتی را در خط دفاعی دارد که در چند بازی گذشته نیز اشتباهات بازیکنان خط دفاعی به سپاهان لطمه زد.

وی در خصوص عملکرد قلعه نویی و اعتراضاتی که به ویژه بعد از این بازی به سمت او شده است، گفت: در یک بازی نمی توان در مورد عملکرد یک مربی قضاوت کرد و نمی توان در مورد عملکرد و تعویض هایی که دارد نظر بدهیم، چرا که ما از بیرون نگاه می کنیم و مربی است که با تیم زندگی می کند و شرایط هر یک از بازیکنان خود را می داند و با آن ها آشنا است و تشخیص می دهد که آیا آماده بازی هستند یا خیر.

وی افزود: چیزی که ما از بیرون قضاوت می کنیم تنها دیدگاه و نظر ما است، منتهی مطمئنا با دیدگاه مربی و کادر فنی تیم متفاوت است. از بیرون که نگاه کنیم نظر این است که قلعه نویی می توانست تعویض های بهتری انجام دهد و اگر فلان بازیکن در بازی بود شاید نتیجه تغییر می کرد؛ اما در نهایت کسی که می تواند تصمیم بگیرد مربی تیم است. این هنر یک مربی است که در طول 90 دقیقه بتواند شرایط بازی را تجزیه و تحلیل کند و از داشته های خود در بازی برای رسیدن به نتیجه استفاده کند و تصمیمات درست بگیرد که وظیفه بسیار مهمی است.

این کارشناس فوتبال در ارتباط با سیستم بازی سپاهان در مقابل تیم های هم سطح خود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته که تیم سپاهان و قلعه نویی را دیدم به نظر می رسد که وقتی سپاهان با تیم های قدرتمند هم رده خود می خواهد مقابله کند بازی را می بازد، در واقع شطرنج را می بازد. چرا که در واقع کار مربی گری همانند یک بازی شطرنج است که باید حرکات را از قبل پیش بینی کند و در ذهن سریع تجزیه و تحلیل کند و برای آن ها برنامه داشته باشد.

توتونی افزود: مربی باید برای حرکات احتمالی رقیب هم با برنامه پیش برود و البته تمام اینها منوط به این است که در جلسات تمرین تمام این احتمالات را تمرین و مرور کرده باشید و برای آن ها آمادگی ذهنی و اجرا داشته و حالا این که در تمرینات سپاهان چه اتفاقاتی رخ می دهد، مشخص نیست. به عنوان مثال در بازی گذشته سپاهان و پرسپولیس در جام حذفی که پرسپولیس راههای ارسال  از کنار که نقطه قوت سپاهان است را به شدت می بندد، می بینیم که سپاهان دیگر برنامه ای برای عبور از خط دفاعی رقیب خود ندارد و همیشه از یک راه استفاده می کند که این اگر قابل شناسایی برای مربیان دیگر باشد در این زمان راهی برای عبور سپاهان وجود ندارد و این مسئله یک مشکل بزرگ برای تیم بزرگی مثل سپاهان است.

وی تصریح کرد: ببینید ما در مورد یک تیم محلی و یا تیم در دستجات پایین صحبت نمی کنیم در مورد سطح لیگ برتر و تیم بزرگی مثل سپاهان است که جز پرطرفدارترین و پرهزینه ترین تیم های ایران است و هر چیزی که خواسته اند برای آنها مهیا شده است و انتظار است که نتیجه هم بگیرند.

این مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا، در مورد نقطه قوت و ضعف سپاهان در روی ضربات ایستگاهی، تاکید کرد: امروز در دنیای فوتبال روی ضربات ایستگاهی سرمایه گذاری بزرگی می کنند، چراکه بیش از 30 درصد گل های بازی فوتبال از روی ضربات ایستگاهی به ثمر می رسد و همه تیم ها برای این مساله  برنامه دارند و تاکتیک های متفاوتی برای لحظات مختلف در زمان دفاع و حمله دارند. در اصول بازی ایستگاهی به بازیکنان می گوییم تا جایی که امکان دارد خطا نکنید، چون ضربات ایستگاهی بسیار خطرناک است و از آن طرف هم تاکید می کنیم که خطا بگیرید که محسنات خوبی دارد. دفاع از ضربات ایستگاهی کار سختی است، چرا که ابتکار عمل در دست تیم حمله کننده است؛ اما این به آن معنا نیست که ما دستمان را بالا ببریم و باید بتوانیم راه حل های خوبی برای مقابله با آن داشته باشیم.

وی اظهار کرد: هر مربی تاکیتک های متفاوتی دارد و باید روشهای خود را در تمرینات به دفعات تمرین و مرور کند تا نقاط ضعف و قوت تیم در اجرای آنها مشخص شود. این که در این ضربات آمار گل خورده به حداقل برسد و در زمان حمله بیشترین استفاده را داشته باشیم به ایده های مربی که در ضربات ایستگاهی از چه روشی، چه کسانی از چه نقاطی استفاده کند، بر می گردد و اینکه مسئولیت های فردی افراد مشخص شود و از افراد بخواهد که مسئولیت های خود را انجام دهند و به راحتی از کنار آن عبور نکند.

توتونی افزود: اگر سپاهان از ضربه ایستگاهی ضربه می خورد، باید این مساله را واکاوی و آنالیز کنند تا بببیند مشکل چیست که دوباره از یک سوراخ گزیده نشوند، اینها همه وظیفه کادر فنی و مربی است تا مشکلات تیمش را حل و فصل و با تمرینات اصولی آن ها را آماده بازی کند.

وی در خصوص عملکرد علی قربانی در سپاهان گفت: علی قربانی بازیکن بدی نیست و اتفاقا با سیستم بازی سپاهان همخوانی دارد. قلعه نویی همیشه در در تیم های خود از سنترفورواردِ قد بلند سرزن استفاده می کند، در سپاهان از قربانی و کی‌روش به تناوب یاهمزمان استفاده می کند. در ذوب آهن و تراکتور نیز همین گونه بوده است و این سبک و سیاق تیم های تحت هدایت قلعه نویی بوده است، ولی این که آیا علی قربانی با کیفیت بازی که از آن سراغ داریم، آیا کیفیت لازم را برای حضور در سپاهان را دارد یا خیر؟ این جای سوال دارد که به هرحال باید مربی تیم پاسخگو باشد که هزینه ای که برای بازیکن این چنینی شده است آیا انتظارات را برآورده کرده است یا خیر، معتقدم علی قربانی فقط یک بازیکن خوبی است و در سطح عالی نیست.

توتونی در ارتباط با استفاده نکردن از امید نورافکن، خاطرنشان کرد: گفته شده امیدنورافکن درگیر بیماری کرونا شده و دو هفته در قرنطینه بوده و اخیرا به تمرینات برگشته است، زمان می برد که بازیکنی که در این شرایط بوده بتواند به مرز آمادگی جسمانی برسد. همان گونه که گفتم زمانی که با تیم زندگی نمی کنیم، نمی توان قضاوت درست انجام داد، کیفیت کار و عملکرد بازیکنی مثل نورافکن به گونه ای است که هیچ مربی نمی تواند از آن چشم پوشی کند و در هر تیمی در ایران بازی کند به راحتی می تواند در بین 11 نفر فیکس زمین جای بگیرد، بازیکنی است که اثرات مثبت خود در هر بازی که برای سپاهان به میدان رفته است گذاشته و مشخص است که بازیکن باکیفیتی است، این که در این شرایط به خوبی از او استفاده نمی شود ممکن است به شرایط بعد از بیماری او برگردد و میزان آمادگی او و ایده های مربی و یا شاید هم داستان تمدید قرارداد هم درست باشد. به نظر من نورافکن بازیکن تاثیر گذاری است که می تواند تغییراتی در روند بازی ایجاد کند.

این کارشناس فوتبال در مورد سهمیه گرفتن سپاهان برای آسیار در ادامه لیگ، گفت: هنوز چیزی از دست نرفته است نکته مهم این است که در ابتدا یک آنالیز و بررسی در مورد 3 بازی که از 9 امتیاز سپاهان تنها 2 امتیاز گرفته باید صورت بگیرد و ببینند مشکل از کجاست؟ اگر نیاز به تغییر نفر در برخی از پست ها است باید بدون تعارف انجام شود و از همه مهم تر از نظر روحی و روانی روی بازیکنان کار شود. فکر می کنم الان از نظر ذهنی سپاهان نیاز به تقویت دارد که این از وظایف مربی است که با بازیکنان صحبت و آنها را از این شرایط خارج کند. کیفیت تیم سپاهان برای همه مشخص است و هنر کادر کادر فنی و مربی است که تیم را از این شرایط نیمه بحرانی خارج کند چرا که در 3 بازی گذشته امتیازات مفتی را از دست داده و امیدواریم در ادامه بتوانند روند خوبی داشته باشند و نتایجی را که مورد انتظار هواداران است کسب کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر