در هفتههای اخیر شرکتهای زیادی تبلیغات خود در فیسبوک را به علت انتشار سخنان تنفرآمیز متوقف کردهاند و به نظر میرسد دیزنی نیز به این جمع اضافه شده است.
وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی اعلام کرده که هزینه تبلیغات دیزنی در این شبکه اجتماعی کاهش چشمگیری پیدا کرده است. دیزنی تبلیغات سرویس استریم «دیزنی پلاس» را در فیسبوک و تبلیغات سرویس «Hulu» را در اینستاگرام متوقف کرده. این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی 210 میلیون دلار برای تبلیغات سرویس جدید خود در ایالات متحده آمریکا به فیسبوک هزینه پرداخته و در فاصله 27 فرودین تا 10 تیر نیز هزینه تبلیغات Hulu در اینستاگرام به 16 میلیون دلار رسیده است.
در حال حاضر دیزنی و فیسبوک به این گزارش واکنشی نشان ندادهاند، اما سخنگوی فیسبوک ماه گذشته میلادی در بیانیهای اعلام کرد این شبکه اجتماعی روی حذف سخنان تنفرآمیز و همچنین ارائه اطلاعات حیاتی پیرامون رایگیری در ایالات متحده آمریکا تمرکز خواهد کرد.
فیسبوک از چندین هفته پیش به علت عدم حذف سخنان دونالد ترامپ یا برچسبگذاری آنها مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته و شرکتها به همراه گروههای حقوق بشر کمپین بایکوت تبلیغاتی این شبکه اجتماعی را راهاندازی کردهاند. تا به امروز شرکتهای زیادی به این کمپین پیوستهاند، البته برخی از آنها بدون اعلام رسمی مبنی بر حضور در این کمپین، تبلیغات خود را متوقف کردهاند که از مهمترین آنها میتوان به کوکاکولا، لگو، استارباکس و یونیلیور اشاره کرد. در این میان مایکروسافت نیز تبلیغات خود در فیسبوک و اینستاگرام را نیز متوقف کرده است.
این کمپین چندین میلیارد دلار به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک ضرر زده، با این حال وی اعتقاد دارد که در آینده شرکتها روند تبلیغات خود را دوباره از سر میگیرند. اخیرا رهبران این کمپین با زاکربرگ و دیگر مدیران ارشد این شبکه اجتماعی جلسهای تشکیل دادند که البته نتیجهای در پی نداشت. فیسبوک نقش حیاتی در انتخابات آینده آمریکا خواهد داشت، البته به نظر میرسد چند روز پیش از برگزاری انتخابات 2020، این شبکه اجتماعی تبلیغات را متوقف خواهد کرد.