گزارش/

دفن ۵۱ درصد فوتی‌های کرونایی در تهران/ اجرای طرح ترافیک با طعم خون

با وجود فراگیری بیش از ۵۰ درصدی کرونا در تهران، همچنان از لغو طرح ترافیک برای کاهش فاصله اجتماعی خودداری می‌شود.

دفن 51 درصد فوتی‌های کرونایی در تهران/ اجرای طرح ترافیک با طعم خون

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روزی نیست که به گوش شهروندان تهرانی خبری از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا نرسد و تنشان نلرزد.

امروز این لرزه را ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران به تن مردم تهران انداخت. آمار تکان دهنده از سهم بیش از 50 درصدی تهران در مرگ و میر‌های کرونایی کل کشور.

عضو شورای شهر تهران تعداد فوتی‌های کرونایی شهر تهران را که فقط در قبرستان بهشت زهرا(س) تهران دفن شده اند، 7167 نفر اعلام کرد.

از زمان ورود ویروس کرونا به ایران، 13 هزار و 979 نفر بر اثر ابتلا به آن جان باخته اند که از این تعداد 7 هزار و 167 نفر در تهران بوده اند.

پیش از این شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم گفته بود، 26 درصد مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی بیمار شده‌اند و حمل و نقل عمومی در رتبه اول عامل انتقال ویروس کرونا است.

اینکه گفته شده حمل و نقل عمومی رتبه اول عامل انتقال را دارد، به این معناست که حضور در سایر اجتماعات نظیر محل کار و تماس با وسایل مشترک مثل دستگیره درب، تلفن و تنفس در خیابان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اکنون که حمل و نقل عمومی در رتبه اول عاملیت انتقال ویروس کرونا قرار گرفته و بیش از 50 درصد جانباختگان کرونای کل کشور در تهران به دست این ویروس کشته می‌شوند، ضروری است که نیاز مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی با سیاستگذاری‌های مناسب کاهش یابد.

به عبارتی باید سیاستگذاری‌ها طوری باشد که مردم مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی نباشند و یا حداقل کسانی که دارای خودروی شخصی هستند، بتوانند با رفتن به سمت استفاده از خودروی شخصی از بار حمل و نقل عمومی بکاهند و موجب افزایش فاصله اجتماعی شوند.

شهرداری تهران سال‌ها است که به منظور کنترل و کاهش ترافیک در بخشی از محدوده مرکزی تهران قوانین طرح ترافیک را اجرا کرده است. طی این سال‌ها و برای نخستین بار در 3 ماهه نخست سال 99 به خاطر شرایط کرونایی و افزایش فاصله اجتماعی این طرح اجرا نشد. در این مدت آمار کرونای کشور ما در مقایسه با کشور‌هایی که از نظر خدمات پزشکی و دارویی پیشرو هستند، بسیار کمتر بود.

علت اصلی آن هم حفظ فاصله اجتماعی شهروندان در جایی بود که رتبه اول عاملیت انتقال ویروس کرونا را داشت و آن مترو و اتوبوس بود.

تا 17 خرداد شاهد آمار پایین کرونای ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بودیم و همین امر سبب شد که مسئولان مانند مسلمانان صدر اسلام که در جنگ احد، به خیال پیروزی تنگه احد را رها کردند، این بازی را تمام شده یا رو به اتمام تصور کنند و از همین رو برخی محدودیت‌ها را کاهش دادند که از جمله مهمترین آن‌ها اجرای دوباره طرح ترافیک بود.

در پی این اقدام حجم ورودی مسافر به مترو و اتوبوس افزایش و فاصله اجتماعی هم کاهش یافت و از 17 خرداد تا کنون آمار کرونای کشورمان رکوردی بی سابقه زده است که نگاهی به سهم 51 درصدی تهران در این آمار حاکی از نقش تعیین کننده تهران در آمار نهایی دارد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اجرای طرح ترافیک نقش مهمی در افزایش ابتلا به کرونا ندارد و شهروندان می‌توانند در هنگام استفاده از مترو یا اتوبوس ضمن استفاده از ماسک به صورت پشت به پشت بایستند تا در تهدید ابتلا به کرونا نباشند.

این در حالی است که شورای شهر تهران که فضایی بزرگتر از مترو و اتوبوس دارد دیروز از ورود خبرنگاران به صحن شورا ممانعت کرد و همه آن‌ها را در سالنی دیگر تجمیع کرد.

زهرا نژاد بهرام در توجیه این اقدام به باشگاه خبرنگاران گفت: این کار برای حفظ سلامتی خبرنگاران انجام شده است.

این سخن بدین معناست که اجتماع خبرنگاران در سالنی دیگر، ضامن سلامتی آن‌ها است، اما اگر آن‌ها وارد صحن شورا شوند، ممکن است از اعضای شورای شهر کرونا بگیرند و جالب‌تر اینکه این ویروس هوشمند در صحن شورا از عضوی به عضو دیگر منتقل نمی‌شود و فقط از عضو شورا به خبرنگاران منتقل می‌شود.

شدت ابتلای شهروندان تهرانی به کرونا بر اثر کاهش فاصله اجتماعی مانند گلوله برفی است که در سراشیبی سقوط قرار گرفته و هر لحظه به حجم و سرعت آن افزوده می‌شود.

توقف اجرای طرح ترافیک به معنای توقف این گلوله برفی نیست، اما از آنجایی که حمل و نقل عمومی با 26 درصد، سهم عاملیت انتقال کرونا در رتبه اول عوامل انتقال قرار دارد و تهران هم 51 درصد کشتگان کرونایی کشور را به خود اختصاص داده است، می‌توان انتظار داشت که لغو طرح ترافیک هم به همین میزان موجب کاهش انتقال کرونا و تلفات آن شود.

متأسفانه دیروز شاخص آلودگی هوای تهران به 161 واحد رسید و این موضوع بدین معناست که اگر ورود خودرو‌ها به خیابان‌ها افزایش یابد، سلامتی مردم به خاطر آلودگی هوا تهدید می‌شود و اگر مردم بخواهند با این تعداد اتوبوس و مترو از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، سلامتی آن‌ها به خاطر کرونا تهدید می‌شود، لذا تنها راهی که باقی می‌ماند توسعه حمل و نقل عمومی است.
 
بعد شیوع کرونا روحانی گفته بود که اگر شهرداری تهران بخواهد 500 اتوبوس بخرد، دولت هم برای این کار کمک می‌کند. اتفاقی که هنوز رخ نداده و معلوم نیست کوتاهی از جانب کدام نهاد بوده است.

البته روز گذشته رئیس گل بانک مرکزی دستور پرداخت 1500 میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوس را صادر کرد، اما تا وقتی که این پول‌ها تبدیل به اتوبوس و مترو شود، نمی‌توان صبر کرد تا مردم در ازدحام حمل و نقل عمومی فعلی مبتلا به کرونا شوند. در این شرایط لغو طرح ترافیک و تن دادن مقطعی به ترافیک بخش کوچکی از شهر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: استاندارد دوگانه در لغو طرح ترافیک/ شهرداری در اجرا خودسرانه و در لغو تابع!


گزارش از علی کاظمی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان