شناسه : ۲۰۸۳۰۹۹ - سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۶
دولت مسکن ملی را در هشتگرد کلید میزند
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این اولین بار نیست که موضوع ساخت مسکن ارزانقیمت در این منطقه از استان البرز مطرح میشود و هدف اصلی شکلگیری شهر جدید هشتگرد در دهه70 ساخت مسکن ارزانقیمت و کنترل مهاجرت از سایر شهرها و کاهش تبعات ناشی از آن در ساوجبلاغ مطرح شده بود.
افزایش کیفیت زندگی در هشتگرد
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد حالا و در آستانه کلنگزنی طرح اقدام ملی مسکن میگوید: «علاقهمندانی که ملکی به نامشان نیست، میتوانند با مراجعه به سایتهای مرتبط برای ثبتنام اقدام کنند. بعد از بررسی و تأیید مدارک با واریز 40میلیون تومان بهعنوان پیشپرداخت اولیه سهامدار این پروژه ملی میشوند.» مسعود حقلطفی هدف اصلی دستاندرکاران شهر جدید هشتگرد را توسعه زیرساختها و امکانات و هدایت جمعیت سرریز تهران و کرج میداند و توضیح میدهد که بهزودی با صدور مجوز ویلاسازی، ساختوساز با تراکم پایین هم در این منطقه آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه افق جمعیتی شهر جدید هشتگرد 600 هزار نفر پیشبینی شده بود، میگوید: «این افق جمعیتی قرار بود با راهاندازی متروی گلشهر- شهر جدید هشتگرد به 700 هزار نفر نیز افزایش یابد، اما با بررسی مجدد طرحها و تغییرات انجامشده در تراکم ابنیه، شاهد کاهش افق جمعیت به 370 هزار نفر هستیم که در حقیقت برای کیفی کردن شهر گام خوبی بوده است.» مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با تأکید بر تغییر رویکردها در ساختوساز شهرهای جدید میافزاید: «در حال حاضر شهرهای جدید فقط جنبه خوابگاهی دارند، در حالیکه باید این نگرش تغییر یابد و به همین دلیل قصد داریم در هشتگرد با افزایش کیفیت زندگی، نیازهای اجتماعی مردم را همزمان با ساخت واحدهای مسکونی و پروژههای عمرانی پاسخ دهیم.» حقلطفی از اقدامات در نظر گرفته شده برای افزایش سطح کیفی زندگی در شهر جدید هشتگرد به کاهش تراکم جمعیتی، حفظ تعادل اجتماعی و اقتصادی، بهرهبرداری از 5 مدرسه برای سال تحصیلی آینده و کلنگزنی 3 مدرسه دیگر، ایجاد امکاناتی مانند مراکز درمانی، فضای سبز، ایجاد معابر، کلانتری و اجرای شبکههای آب، برق، گاز و تلفن، توجه به زیرساختهای اجتماعی و رویدادهای فرهنگی و ساخت 12سرای محله بهصورت مشارکتی توسط شرکت عمران اشاره میکند. او البته مهمترین مشکل کنونی شهر را متصل نبودن فازهای مسکونی به یکدیگر میداند و توضیح میدهد: «برای حل این مشکل پروژه آمادهسازی و اتصال محورهای شرقی و غربی را تعریف کردیم که در حال اجراست و بهزودی به بهرهبرداری میرسد.» وی درباره ایجاد آرامستان در شهر جدید هشتگرد که از مطالبههای جدی مردم این شهر است هم میگوید: «جانمایی و تحویل زمین برای ساخت آرامستان در حریم شهر توسط نهادهای مرتبط در حال پیگیری است.»
مترو، جوابگوی جمعیت هشتگرد نیست
وعدههایی که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای افزایش کیفیت زندگی میدهد، دغدغه چندساله ساکنان فعلی شهر جدید هشتگرد است. یکی از مالکان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد که در خانه خود ساکن نشده است، کمبود زیرساخت، بیمارستان، درمانگاه، دوری از کلانشهر تهران و کرج، مشکلات حملونقل و نداشتن مترو را موجب کمرغبتی مردم تهران و کرج برای حضور در این شهر میداند. «میلاد علیزاده» با وجود هزینههای سنگین اجارهنشینی در تهران هنوز در پایتخت مانده و حالا امیدوار است با افزایش امکانات بتواند به این منطقه بیاید. یکی دیگر از ساکنان هم به موضوع حملونقل اشاره میکند و میگوید: «همانطور که مسئولان برای طرح اقدام ملی مسکن تلاش میکنند باید به فکر متروی این شهر هم باشند، زیرا همهچیز فقط جذب جمعیت نیست. در حال حاضر 2 تا 3 بار در روز مترو به شهر جدید میآید که پاسخگوی جمعیت فعلی نیست، چه برسد به اینکه جمعیت افزایش هم پیدا کند.» «مریم حسنی» با گلایه از نبود بیمارستان مجهز در شهر جدید هشتگرد میافزاید: «متاسفانه امکانات درمانی این شهر با جمعیت ساکن در شهر تناسبی ندارد و درصورت سرریز جمعیت کلانشهرها، کمبود بیمارستان مشهود خواهد بود.»
جمعیت کنونی شهر جدید هشتگرد بین 60 تا 70 هزار نفر برآورد میشود. پس از آغاز ساخت مسکن در سال87 و در کنار آن ساخت چند پروژه مسکونی انبوهسازی قرار بود جمعیت این شهر از 500 هزار نفر در نیمه اول دهه90 عبور کند، اما کارشناسان کمبود امکانات و زیرساختهایی چون آب، برق، مراکز آموزشی، فرهنگی، درمانی، ورزشی، تجاری و رفاهی و برخی مسافت زیاد تا پایتخت را عاملی برای استقبال نکردن مردم از این شهر میدانند.
هدف اصلی شکلگیری شهرجدید هشتگرد در دهه70 ساخت مسکن ارزانقیمت و کنترل مهاجرت از سایر شهرها و کاهش تبعات ناشی از آن در ساوجبلاغ مطرح شده بود
کمبود امکانات آب، برق، مراکز آموزشی، فرهنگی، درمانی، ورزشی، تجاری و رفاهی و مسافت زیاد تا پایتخت عاملی برای استقبال نکردن مردم از شهرجدید هشتگرد اعلام شده است
یک طرح قابلاعتنا
یک کارشناس مسکن طرح اقدام ملی مسکن را واقعبینانهتر از نمونه شکستخورده مسکن مهر ارزیابی میکند و میگوید: «قرار است خانههای طرح اقدام ملی مسکن با مجموعهای از آورده متقاضیان، زمین دولتی، تسهیلات در محدودههای شهری ساخته شود تا مانند مسکن مهر با مشکل زیرساختها مواجه نباشد. پیش از این، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، یکی از تفاوتهای عمده مسکن مهر با طرح اقدام ملی تولید مسکن را ارائه همزمان خدمات پشتیبان و تولید مسکن عنوان کرده بود و از سوی دیگر این طرح با توجه به سیاستهای تمرکززدایی و کنترل جمعیت به هیچوجه در کلانشهرها اجرا نخواهد شد.» «فرشید حاجی» میافزاید: «بخش خصوصی از اینکه دولت سازوکاری برای تعادلبخشی به بازار مسکن تدوین کند و مسکن مناسب برای اقشار هدف بسازد استقبال میکنیم، اما هر زمان دولت در حوزه مسکن مداخله کرده بهطورکامل به هدف خود نرسیده است. بازوی اصلی تولید مسکن کشور، بخش خصوصی است که باید با تسهیل قوانین و مقررات مزاحم، از ظرفیت این بخش استفاده شود.»
او با اظهار امیدواری از اینکه ماحصل آزمون و خطاهای گذشته در طرح اقدام ملی مسکن مورد توجه قرار گیرد، توضیح میدهد: «با 4میلیون کاستی مسکن در کشور مواجهیم که در طرح اقدام ملی قرار است 400 هزار واحد ساخته شود که فقط 10 درصد از کمبود مسکن را جبران میکند. با این حال طرح به خاطر بار روانی تأثیر کوچکی در بخش مسکن میگذارد و قابل اعتناست.» به اعتقاد حاجی، تولید 400 هزار واحد مسکونی در طول 2سال پاسخگوی نیاز کشور به مسکن نیست و بین یک تا 2میلیون مسکن در سال میتواند پاسخگوی نیاز واقعی کشور به مسکن باشد.