ماهان شبکه ایرانیان

کرونا، آمازون را برترین برند جهان کرد

تخمین زده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش این غول دنیای تجارت الکترونیک به ۴۱۵.۸ میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد ۳۲ درصدی نشان می‌دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می‌رود.

 
میترا جلیلی؛ بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی کرد شیوع ویروس کرونا می‌تواند به از بین رفتن 8.8 تریلیون دلار معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، منجر شود. اما به نظر می‌رسد برند‌های برتر و پولساز جهان کرونا را شکست داده اند و در شرایط فعلی حتی موفق به افزودن مجموع ارزش این برند‌ها تا 5 تریلیون دلار شده اند.

یک گزارش از برترین‌های دنیا
2020 BrandZ در تازه‌ترین گزارش خود 100 برند باارزش جهان در سال 2020 را معرفی کرده که این موضوع نشان می‌دهد مجموع ارزش این صد برند با تولید ناخالص داخلی ژاپن برابری می‌کند. امسال ارزش صد برند برتر جهان از 5 تریلیون دلار هم گذشته است و این گزارش نشان می‌دهد که مجموع ارزش این برند‌ها نسبت به سال 2019 روندی افزایشی داشته است.
 
همچنین این گزارش یادآور شده است که صد برند برتر معرفی شده در سال 2019 ارزشی معادل 4.7 تریلیون دلار و در سال 2018 هم ارزشی معادل 4.4 تریلیون دلار داشتند که امسال تخمین زده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش آن‌ها حتی از 5 تریلیون دلار هم عبور کند.
 
همچنین گفتنی است که ارزش این برند‌ها از سال 2006 تاکنون رشدی 245 درصدی داشته است، چراکه در آن زمان مجموع ارزش این برند‌ها برای نخستین بار به یک تریلیون دلار رسید و یک نقطه عطف برای برندسازی در جهان به شمار رفت.

در این گزارش آمده است که با وجود پاندمی کرونا، ارزش مجموع برند‌های برتر دنیا نسبت به سال 2019 به طور متوسط افزایش 7 درصدی داشت که در شرایط کرونایی فعلی این رقم رشد نسبتاً مناسبی است و بسیاری، با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و رکود حاصل از کرونا هیچ امیدی به این موضوع نداشتند.
 
همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، بخش عمده 10 برند برتر جهان در حوزه فناوری قرار دارند و بیشتر آن‌ها هم امریکایی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مایکروسافت، گوگل و فیس بوک اشاره کرد و البته فقط 2 برند حاضر در جمع 10 برند برتر دنیا به کشور چین مربوط می‌شوند که امسال این موضوع نیز تازگی دارد.

آمازون؛ پرچمدار جهان
امسال نیز همچون سال گذشته آمازون اپل را کنار زد و موفق شد که در جایگاه نخست لیست برترین‌های دنیا بایستد و به عنوان باارزش‌ترین برند جهان شناخته شود. تخمین زده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش این غول دنیای تجارت الکترونیک به 415.8 میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال 2019 رشد 32 درصدی نشان می‌دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می‌رود.
 
شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت بالای آمازون در دوران کرونا را افزایش خرید‌های آنلاین و روند روبه رشد تجارت الکترونیک در جهان دانست. این کمپانی موفق شد از زمان شیوع کرونا تاکنون تعداد زیادی کاربر برای خرید آنلاین جذب کند و جزو معدود کمپانی‌های بزرگ جهان به شمار رفت که چندان تعدیل نیرو در آن شاهد نبودیم، چراکه دائم کارمندان آن در حال بسته بندی و پردازش اطلاعات خرید مردم بودند.

طبق گزارش 2020 BrandZ، اپل هم با ارزش 352.2 میلیارد دلاری و رشد 14 درصدی نسبت به سال قبل، به عنوان دومین برند باارزش جهان شناخته شد. البته باید یادآور شد که اپل سال گذشته نتوانست حریف آمازون شود و در سال 2019 هم در جایگاه دوم ایستاد. امسال نیز با وجود تلاش‌های فراوان باز هم به دلیل کاهش فروش تلفن همراه و سایر محصولات، با وجود برنامه ریزی‌های فراوانی که داشت، نتوانست آمازون را شکست دهد.

مایکروسافت هم با ارزش تخمینی 326.5 میلیارد دلار در رده سوم لیست باارزش‌ترین برند‌های جهان قرار گرفته و باید گفت که نسبت به سال 2019 رشدی 30 درصدی داشته است.
 
این برند سال 2019 چهارمین برند باارزش جهان بود و امسال یک پله صعود کرده است که شاید بتوان این رشد را در نتیجه استقبال فراوان مردم از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مایکروسافت همچون مایکروسافت تیمز در دورکاری‌های کرونا و همچنین برپایی کلاس‌های درس آنلاین ازطریق پلتفرم‌های این کمپانی مرتبط دانست.

اما گوگل از وضعیت امروز خود به هیچ عنوان راضی نیست، چون درحالی که سال گذشته سومین برند باارزش دنیا شناخته می‌شد حالا در جایگاه چهارم ایستاده و ارزش آن هم نسبت به سال 2019 رشدی 5 درصدی نشان می‌دهد. این گزارش تخمین می‌زند که تا پایان سال 2020 ارزش گوگل به 323.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

این برند‌های ناکام
برخی برند‌ها البته در این لیست بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شدند که از این برند‌ها می‌توان به ویزا، علی بابا، تنسنت و فیس بوک اشاره کرد. در گزارش امسال این موسسه آمده است که پنجمین جایگاه این جدول به کمپانی Visa تعلق گرفته و ارزش آن در سال 2020 معادل 186.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال گذشته رشدی 5 درصدی نشان می‌دهد. این برند در سال 2019 نیز پنجمین برند دنیا بود و با اینکه انتظار داشت درآمد و ارزش بیشتری کسب کند، اما ناکام ماند.

برند علی بابا نیز با ارزش 152.5 میلیارد دلار در رده ششم این لیست ایستاد که این رقم نشان از رشد 16 درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. سال گذشته علی بابا در رده هفتم با ارزش‌ترین برند‌های دنیا ایستاده بود و البته هرچند امسال یک رتبه بالاتر رفته، ولی به هرحال از چشم‌اندازش عقب‌تر است و کرونا را عامل این موضوع می‌داند.
 
تنسنت، فیس بوک، مک دونالد و مسترکارد نیز در رده‌های هفتم تا دهم قرار گرفتند. گزارش 2020 BrandZ همچنین نشان می‌دهد که کمپانی چینی تنسنت با رشد 15 درصدی نسبت به سال 2019، ارزشی 150.9 میلیارد دلاری خواهد داشت. این برند سال گذشته هشتمین برند باارزش جهان بود و در سال جاری میلادی رتبه هفتم را ازآن خود کرده است.

فیس بوک هم که سال 2019 عنوان ششمین برند باارزش دنیا را به خود اختصاص داده بود امسال در ردیف هشتم نشست. این برند که تخمین زده می‌شود تا پایان 2020 ارزشی 147.1 میلیارد دلاری داشته باشد نسبت به سال گذشته با کاهش ارزش 7 درصدی مواجه شده است.
 
ارزش مک دونالد 129.3 میلیارد دلار عنوان شده که این رقم نشان از کاهش یک درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. این برند در سال گذشته هم در رتبه نهم قرار داشت.

مسترکارد نیز برای نخستین بار به جمع 10 برند برتر جهان ورود کرده و انتظار می‌رود ارزش آن در سال 2020 به حدود 108.1 میلیارد دلار برسد که نشان از رشد 18 درصدی نسبت به سال 2019 دارد. این برند به دلیل عملکرد مالی مناسب و تراکنش‌های متعددی که در دوران کرونا داشته برای نخستین بار به 10 برند برتر راه یافته و در جایگاه دهم ایستاده است.

تازه واردان لیست
5 برند تازه وارد در جمع 100 برند برتر جهان وجود دارد که دو مورد آن‌ها چینی هستند؛ یکی از آن‌ها اپلیکیشن تیک تاک و دیگری Bank of China است و بعد از آن هم UnitedHealthcare با رتبه 86، برند لانکوم با رتبه 98 و پپسی با رتبه 99 جای گرفته اند. این درحالی است که سال گذشته 4 برند چینی تازه وارد بودند و می‌توان گفت که درمجموع، حالا 17 برند چینی در جمع 100 برند برتر دنیا جای گرفته اند.

این گزارش همچنین یادآور شده است که نیمی از برند‌های برتر لیست 100 برند برتر جهان، امریکایی هستند و یک چهارم آن‌ها هم آسیایی که دراین میان البته 17 برند چینی هستند و دو مورد یعنی علی بابا و تنسنت نیز در میان 10 برند برتر قرار دارند. دو برند تویوتا و NTT هم از ژاپن در بین 100 برند برتر جهان جای گرفته اند.

طبق این گزارش، امسال همچنین به دلیل تأثیر کروناویروس برخی برند‌های حوزه پزشکی که با فناوری پیوند خورده اند در بین برترین برند‌های جهان دیده می‌شوند. باید گفت که برند‌های مرتبط با حوزه سلامت، ره صدساله را یک شبه پیمودند چراکه در بحران کرونا، توانمندی‌های این بخش بیشتر به چشم آمد.
 
منبع: روزنامه ایران
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان