۱۰ پارک بزرگ تهران برای تهرانگردی نوروزی

تنها طی چند سال اخیر ۲۱۳۵ عدد بوستان جدید در تهران ساخته شده است! بسیاری از پارک‌های‌ تهران تنها یک پارک معمولی نیستند، بلکه پارک‌هایی با پیشینه تاریخی اند. شاید این دلیل جذابیت بیشتر پارک‌های تهران است، روح دارند و کسانی برای ساخت آنها از جان و دل مایه گذاشته اند. حالا حیف نیست شما این پارک‌ها را در اول بهار که در زیباترین حالت خود هستند نبینید؟!

10 پارک بزرگ تهران برای تهرانگردی نوروزی

فرقی ندارد ساکن تهران هستید و در تعطیلات نوروز تهران مانده اید یا از شهری دیگر به تهران سفر کرده اید، پارک‌های تهران مکانی عالی برای گذراندن روزهای نوروزی است.

تنها طی چند سال اخیر 2135 عدد بوستان جدید در تهران ساخته شده است! بسیاری از پارک‌های‌ تهران تنها یک پارک معمولی نیستند، بلکه پارک‌هایی با پیشینه تاریخی اند. شاید این دلیل جذابیت بیشتر پارک‌های تهران است، روح دارند و کسانی برای ساخت آنها از جان و دل مایه گذاشته اند. حالا حیف نیست شما این پارک‌ها را در اول بهار که در زیباترین حالت خود هستند نبینید؟!

پارک ملت

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید پارک ملت در گذشته‌ای نه چندان دور زمینی خشک و خالی بوده و بعد به دستور فرح پهلوی به پارک تبدیل شده است! نام قبلی پارک ملت، پارک شاهنشاهی بوده است. این پارک در 2 بخش با طراحی مختلف ساخته شده اما به دلیل انسجام کلی پارک ممکن است شما این را حس نکرده باشید. بخش اول آن به موازات خیابان ولیعصر و بخش دوم که به سبک پارک‌های انگلیسی بنا شده در کنار بزرگراه نیایش (آیت الله هاشمی رفسنجانی) قرار دارد. بخش اول آن در سال 1347 و بخش دوم آن در سال 1353 به بهره برداری رسید. این پارک علاوه بر طبیعت و طراحی فضای سبز عالی که دارد، تفریحات و دیدنی‌های بسیاری هم در خود جای داده که هر گردشگری را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند! حیوانات را دوست دارید؟ می‌خواهید چند لحظه‌ای کنار دریاچه‌ای زیبا باشید؟ مکانی برای دوچرخه سواری و پیاده روی می‌خواهید؟ یا حتی دوست دارید در مجموعه‌ای شیک و آرام غذایی بخورید و فیلمی ببینید! اگر به دنبال این تفریحات هستید پارک ملت بهترین گزینه شماست! در گشت و گذارتان داخل پارک حتما متوجه چند قفس بزرگ و محوطه‌های محصور می‌شوید. اگر نزدیک تر بروید و دقت کنید حیوانات داخل آنها را می‌بینید! این نکته را فراموش نکنید که نباید به حیوانات غذا بدهید یا به آنها دست بزنید! در قسمت‌های مختلفی از پارک بوفه و رستوران‌های سر باز و سر بسته‌ای وجود دارد که با غذاهای خوشمزه خود آماده پذیرایی از شما هستند!

تا به حال به پارک ملت رفته اید؟ اگر خاطره‌ای از این پارک خوش چهره تهران دارید با ما در میان بگذارید!

پارک ساعی

پارک زیبای ساعی در سال 1342 ساخته شد. قبل از آن مکان کنونی پارک به وسیله مهندس ساعی درختکاری شده بود. مهندس ساعی بعد ها زمین درختکاری شده را در اختیار وزارت کشاورزی قرار داد و بعد هم این زمین به شهرداری واگذار شد و استاد محجوبی کار طراحی پارک را آغاز کرد. جالب است که بدانید استاد محجوبی همچنین کار نظارت بر ساخت پارک‌های ملت و نیاوران را هم بر عهده داشته‌است. پارک ساعی دارای 6 در ورودی و مساحتی در حدود 12 هکتار است. قفس و محوطه پرندگان، لاک پشت‌ها، قوچ و …، زمین بازی کودکان، زمین آموزش اسکیت، سرای محله و فرهنگسرا، فوتبال دستی و وسایل ورزشی، آبنمای موزیکال، میز شطرنج و … همه و همه تنها قسمتی از جاذبه‌های این پارک دیدنی است.  در نقاط مختلفی از پارک وسایل ورزشی بسیاری برای ورزش دوستان عزیز نصب شده است. از دیگر جاذبه‌های پارک ساعی نیمکت‌های گهواره‌ای آن است! حتما آنها را امتحان کنید! پارک ساعی همچنین امکانات دیگری مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و … دارد. در هنگام گشت و گذار در میان پارک از بوفه و رستوران پارک هم غافل نشوید و دلی از عزا در بیاورید!

بوستان نهج البلاغه

این بوستان دارای 4 فاز است که فاز اول آن در پاییز سال 1388 به بهره‌ برداری رسید. قبل از اینکه پارک به شکل کنونی خود در بیاید، در محل بوستان مکانی تقریبا خرابه بود. بوستان نهج البلاغه در واقع در دامنه رود فرحزاد ساخته شده است که اگر بازدیدی از پارک هم داشته باشید این امر به راحتی قابل تشخیص است. حالت پله‌ای پارک و وجود طبقات مختلف که به خاطر وجود همین رود ایجاد شده نهج البلاغه را به یکی از دیدنی‌ترین پارک‌ها تهران تبدیل کرده است. از امکانات پارک می‌توان به مسیر اختصاصی دوچرخه سواری، شهربازی، بوفه و رستوران، سرویس بهداشتی، مسجد، آلاچیق، پارکینگ، زمین بازی کودک، وسایل ورزشی جالبی که در کمتر پارکی از تهران می‌بینید و …را نام برد! دوچرخه سواری در این بوستان یکی از تفریح‌های ناب به شمار می‌رود. اگر شما هم جز افراد ورزش دوست هستید حتما این لذت را در پارک نهج البلاغه تجربه کنید. اگر خودتان هم دوچرخه شخصی ندارید، می‌توانید از دوچرخه‌هایی که در پارک کرایه داده می‌شوند استفاده کنید. مسیر ویژه دوچرخه سواری پارک  9 هزار متر مربع است. رودخانه جاری پارک هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که نهج البلاغه را خاص کرده. یکی دیگر از مکان‌های جذاب برای بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها، “سرزمین شگفت انگیز” پارک است که دارای وسایل بازی از قبیل قایق پرش در آب، پیست پرواز در آسمان، سافاری پارک وحشت و … است. شاید بهترین راه برای رفتن به این پارک با وسیله شخصی باشد.

پارک هنرمندان

پارک هنرمندان دقیقا برای افرادی است که از پارک‌های معمولی خسته شده ‌اند! مجسمه‌ها و سازه‌ها و آثار حجمی عجیب پارک خستگی‌تان را در می‌برند! در نگاه اول ممکن است نوع معماری پارک جدید به نظر برسد اما با اندکی دقت نشانه‌های معماری قدیمی را در آن می‌بینید. تولد باغ هنرمندان، یا همان بوستان ایرانشهر، به زمان قاجار باز می‌گردد. این باغ در آن زمان بخشی از اراضی یکی از شاهزادگان قاجاری بوده است. تا سال 1375 این باغ جز متعلقات نیروهای نظامی بود اما در این سال شهرداری تهران این مکان را به تملک خود در آورد و با تخریب بناهای اضافی، آن را به شکل کنونی تغییر داد. از امکانات پارک می‌توان به خانه هنرمندان، تماشا خانه ایرانشهر، کتابخانه،بازارها و فروشگاه‌های فروش صنایع دستی،کافی شاپ، رستوران گیاهی، سرویس بهداشتی، زمین فوتبال و زمین بسکتبال اشاره کرد. هر از گاهی در پارک نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی برگزار می‌شود. تماشای این آثار زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم! تماشاخانه ایرانشهر هم یکی دیگر از مکان‌های جذاب پارک است که گاه گاه میزبان نمایش‌هایی دیدنی است.

پارک شهر

جالب است که بدانید پارک شهر اولین پارک عمومی ایران بوده که در سال 1339 افتتاح شد. در اطراف این پارک زیبا جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از پارک به آنها هم سری بزنید. پارک شهر یکی از پارک‌هایی است که برای معلولان مناسب سازی شده و آنها هم می‌توانند بدون دغدغه از پارک دیدن کنند. پارک شهر تنها یک بوستان معمولی نیست و بخشی از تاریخ تهران را در خود جای داده است. این پارک 25 هکتار مساحت دارد و در منطقه 12 تهران در خیابان امام خمینی واقع شده است. در پارک شهر امکانات و مکان‌های دیدنی بسیاری از جمله موزه صلح تهران، آکواریوم پارک شهر تهران، استخر، ورزشگاه و کتابخانه وجود دارد. باغ پرندگان تهران که یکی دیگر از دیدنی‌های متفاوت تهران هست هم در مرکز پارک شهر تهران قرار دارد که 8 قفس بزرگ و 2 محوطه باز دارد و گونه‌های متنوع نظیر طوطی‌های برزیلی، کبک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیر معمول زینتی، انواع طاووس، انواع گونه‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در آن به نمایش گذاشته شده است.

پارک لاله

پارک لاله  در سال 1345 افتتاح شد و قبل از آن به میدان اسب ‌دوانی جلالیه مشهور بوده و برای رژه مورد استفاده قرار می‌گرفت. پارک لاله مساحتی بالغ بر 350 هزار متر مربع دارد و نام آن در ابتدا پارک فرح بود. سراسر پارک از انواع گیاهان و درختان سرسبزی مانند چنار، اقاقیا، بلوط، افرا، توت، بید، نارون، صنوبر، کاج و سرو نقره ای پوشیده شده است که فضای دلنشین و آرامش بخشی را به دور از جنجال های شهری برای شهروندان و گردشگران فراهم می‌کند. اگرچه از زمان ساخت پارک لاله بیش از 50 سال می‌گذرد، ولی همچنان به عنوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین بوستان های شهری پایتخت شناخته می‌شود. این پارک اصیل یکی از بهترین پارک‌ها برای عکاسی است.

پارک چیتگر

اگر از پارک‌های فانتزی و گذرگاه‌های سنگفرش شده خوش‌تان نمی‌آید پارک چیتگر یکی از جاهایی است که باید ببینید! این پارک برای کباب درست کردن و دوچرخه سواری عالی است و سطح ناهموار آن حسابی انرژی‌تان را می‌گیرد. پوشش گیاهی غالب پارک چیتگر درخت کاج است که همین باعث شده از دیگر پارک‌های تهران متفاوت شود. به تازگی در نزدیکی این پارک دریاچه خلیج فارس هم افتتاح شده که بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه است. می‌توانید در این دریاچه قایق سواری و ماهیگیری کنید و روزی کامل داشته باشید. از دیگر امکانات پارک می‌توان به بوستان ریحانه (بوستان بانوان)، باشگاه سوارکاری، باشگاه پینت بال، میشه زار، رستوران‌ها و بوفه‌ها و غیره اشاره کرد.

پارک جمشیدیه

بوستان جمشیدیه یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین پارک‌های تهران است و ساختاری ناهموار و صخره‌ای دارد. این پارک با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع در ناحیه 4 منطقه یک تهران و در دامنه کوه کلکچال قرار دارد. جمشیدیه روزانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است. این پارک معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری تجسمی قرار دارد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آن‌جا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید. پارک جمشیدیه همچنین در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کاکچال قرار دارد.

پارک دانشجو

در میان هیاهو و شلوغی خیابان ولیعصر، ترافیک، دود و صدا، پارک دانشجو پناهی است که شما را به خود می‌خواند! پارک دانشجو با نام قدیمی “بوستان پهلوی” در سال 1346 افتتاح شد. گاهی به این پارک، پارک شهر هم گفته می‌شود. ساختمان‌هایی مانند تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در پارک به چشم می‌خورند و بر جاذبه‌های پارک می‌افزایند. از دیگر امکانات پارک می‌توان به زمین بازی بچه‌ها، نمازخانه، سرویس بهداشتی و بوفه اشاره کرد. پارک دانشجو به دلیل داشتن تئاتر شهر، کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در خود و هم چنین نزدیک بودن به دانشگاه تهران، تالار وحدت و پژوهشکده فرهنگ و هنر، از دیرباز پاتوق اهل هنر بوده است. هر از گاهی تئاترها و نوازندگان خیابانی هم اجرایی در این پارک دارند که دیدنش خالی از لطف نیست. سالن تئاتر شهر هم اغلب میزبان نمایش‌های خوبی است. اگر هم قصد رفتن به تئاتر ندارید، قدم زدن و گشت و گذار در پارک هم می‌تواند خود نمایشی باشد! چرا که تماشای تکاپو و رفت و آمد اقشار و گروه‌های مختلفی از مردم هم خود کمی از نمایش ندارد!

پارک جنگلی لویزان

این پارک بسیار زیبا که در سال 1346و در بخش شمیرانات تهران ساخته شد بزرگ‌ترین فضای سبز تهران است. پارک جنگلی لویزان 1100 هکتار مساحت دارد! پارک لویزان پوشش گیاهی زیبا و قدیمی دارد و همانطور که می‌توان از اسم پارک حدس زد یک پارک سرسبز با درختان و گیاهان متنوع است. از گونه های گیاهی مختلف این پارک می‌توان به سرو، چنار، بلوط، اقاقیا، افرا و … اشاره کرد. ارتفاع پارک نسبت به شهر بالاتر است و به همین دلیل نمایی عالی از تهران را در مقابل دید بازدید کنندگان قرار می‌دهد، به خصوص در هنگام غروب! از امکانات پارک می‌توان به چندین هتل، سفره‌خانه، بوفه، کافی‌شاپ و تالار که در بالاترین قسمت پارک وجود دارند اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان