ابرینو با انتشار بیانیهای خبر از تعطیلی این سرویس تا پایان مرداد ماه داد. این کسبوکار آنلاین 7 ساله دلیل تعطیلی خود را عوامل متعددی از جمله دخالتهای دولت، نبود سرمایهگذار، عدم استفاده از فضای ابری توسط کاربران خانگی و دیگر موارد متعدد از جمله نبود زیرساختهای ابری و امکانات مرکز دادهای مناسب خوانده است.
ابرینو در بهار سال 92 افتتاح شد و با سرویس ذخیره سازی ابری سازمانی «پادباکس» توانست در بازار جایگاهی برای خود پیدا کند، هرچند هدف این استارتاپ در کمتر از یک سال از شخصیتهای حقوقی به شخصیتهای حقیقی (کاربران خانگی) تغییر پیدا کرد. سرویس خانگی کاربران ابرینو در سال 93 عرضه شد و سپس با همکاری ویژهای که این مجموعه با همراه اول پیدا کرد، مسیر رشد خوبی را طی کرد.
در بیانیهای که ابرینو منتشر ساخته، اعلام کرده که همکاری آنها با همراه اول مسیر خوبی را میپیموده تا زمانی که رگولاتوری (سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی) وارد ماجرا شده و از داشتن اطلاعات توسط یک شرکت خصوصی ابراز نگرانی کرده است. ابرینو در این بیانیه تاکید کرده که این موضوع باعث وقفهای در همکاری آنها با اپراتور اول شده و با اینکه پس از گذر بیش از 6 ماه، مجوزهای لازم برای این همکاری اخذ شده ولی این همکاری هیچگاه مانند قبل شکل نگرفت.
در ادامه مسیر و با هدف کاهش وابستگی به اپراتورها، در اردیبهشت 96 برند ابرینو برای ارائه خدمات به کاربران خانگی متولد و در مهر 96 سرویس سازمانی با امکانات و ویژگیهای کامل مورد نیاز سازمانها و شرکتها افزوده شد. با این حال هزینههای بالای جذب کاربران در کنار عدم توفیق در جذب سرمایه مانع از موفقیت تجاری مطلوب شد.
ابرینو در سال 96 با آسیاتک وارد همکاری شد و پس از این همکاری با ایرانسل به توافق رسید. آذر ماه 98 بود که خبر فضای رایگان یک ترابایتی ابرینو ویژه کاربران ایرانسلی منتشر شد. ابرینو اما در بیانیه خود بار دیگر اعلام کرده که تصمیمهای جدید رگولاتوری باعث شد که همکاری آنها با ایرانسل نیز به مشکل برخورد کند. متن زیر عینا از بیانیه ابرینو استخراج شده است:
«این بار نیز با تصمیم رگولاتوری مبنی بر ممنوعیت کسر هزینه خدمترسانی به مشترکان به صورت روزانه از شارژ یا قبض روبرو شدیم. تصمیمی که برای جلوگیری از فعالیت متخلفان سرویسهای ارزش افزوده گرفته شده بود، دامن سرویسهای مفیدی نظیر ابرینو را نیز گرفت. ابرینو برای بار دوم بخش بسیار بزرگی از کاربران خود را از دست داد.»
آنطور که مجموعه ابرینو میگوید، پس از این مشکلات آنها با مسائل سخت دیگری نظیر عدم سرمایهگذار مواجه بودند و از سوی دیگر فعالیت ابرینو چندین بار تحت تاثیر تصمیمات ناگهانی رگولاتوری، قصور مراکز داده میزبان یا تصمیمات یک طرفه اپراتورها تحت تاثیر شدید قرار گرفت. موضوعی که به گفته ابرینو، بارها شالوده کسب و کارهای آنلاین را به خطر انداخته و تکرار آن در آینده هم بعید نیست.
ابرینو همچنین اعلام کرده که آنها در طول عمر فعالیت خود هزینههای بسیار بالایی برای حفظ امنیت و دقت کار خود محتمل شدند ولی آنها از سوی دیگر معتقدند بازارسازی سرویسهای نظیر ابرینو همچنان در ایران جای کار دارد: «نیاز به ذخیرهسازی ابری در بین کاربران داخلی کمتر احساس شده و انتظارات معدود کاربران آشنا به این حوزه، به دلیل وجود سرویسهای مشابه خارجی بسیار بالاست. و نهایتا اینکه سرمایهگذاران داخلی به دلیل طولانی بودن نقطه سربهسری تمایلی به سرمایهگذاری در این حوزه ندارند.»
نبود زیرساختهای ابری و امکانات مرکز دادهای مناسب برای ایجاد سرویسهای با حجم بالای داده از دیگر مشکلات ابرینو در مسیر راه خود بوده و کیفیت پایین خدمات مراکز داده و نبود SLA (توافقنامه کیفیت خدمات) در مراکز داده کشور نیز مشکلات دیگریست که بر سر راه این استارتاپ قرار گرفته تا موجب تعطیلی آن فراهم شود. ابرینو در این راستا اعلام کرده که در طول هفت سال فعالیتش، دوبار تمامی دادههای خود را به خاطر قصور میزبان از دست داده و شانس آورده که توانسته آنها را بازیابی کند اما از آنسو تاکید کرده که این مساله بیاعتمادی کاربران را به وجود آورده و اوضاع را برای ادامه راه آنها وخیم کرده است.
در پایان گفتنیست که در این 7 سال مجموعا به بیش از 240 هزار کاربر سرویس ارائه داده و بیش از 20 میلیون فایل و صد ترابایت اطلاعات را نگهداری کرده است. آنها همچنین بیش از 50 میلیون پیامک و 50 هزار دفترچه تلفن و میلیونها فایل کاربران را نگهداری کردهاند.
تیم ابرینو ضمن اعلام ناراحتی از شکست این استارتاپ، ضمن قبول ایراداتی که به کارشان وارد بوده تاکید کردهاند که همچنان بر باور خود ایستادهاند: «کماکان باور داریم سرویس ذخیرهسازی ابری برای کشور حیاتی بوده و بازار بکری نیز برای آن وجود دارد و میتوان با تکیه بر بازارسازی و تجربه به دستآمده، در کنار سرمایهگذاری و تلاش بیشتر به موفقیت رسید. امیدواریم تیمهای پرانرژی دیگری این مسیر را ادامه دهند و ما نیز با کمال میل آماده انتقال تجارب، راهکار و دستاوردهای خود هستیم.»