شرکت سازنده ساعت و گجتهای هوشمند گارمین چند روز پیش به علت حمله باج افزاری مجبور شد تعدادی از سرویسهای خود را غیرفعال کند. این حمله باعث رمزگذاری شبکه داخلی و برخی سیستمهای تولید این شرکت شده بود.
به گزارش ZDNet، گارمین در حال برنامه ریزی برای تعمیر چند روزه سرویسهای خود است که شامل قطعی سایت رسمی، سرویس همگامسازی اطلاعات کاربران «گارمین کانکت»، دیتابیس سرویسهای «Garmin Aviation» و تعطیلی برخی خطوط تولید آن در کشورهای آسیایی میشود.
در پیامهایی که این کمپانی در سایت و حساب توییتری خود منتشر کرده، از این موضوع خبر داده که چنین قطعی روی مرکز پاسخگویی نیز تاثیر گذاشته که نتیجه آن، عدم امکان پاسخگویی به تماسها، ایمیلها و چتها خواهد بود.
این حمله مورد توجه زیادی قرار گرفت و مشکلات زیادی برای مشتریان این برند ایجاد کرد. اکثر این افراد به سرویس Garmin Connect برای همگامسازی اطلاعات خود وابسته بودند و دیتای فعالیتهای خود مانند دوچرخهسواری و دویدن را به سرورهای گارمین منتقل میکردند که به صورت کامل در روز پنجشنبه غیرفعال شده بود.
علاوه بر سرویسهای مشتریان عادی، flyGarmin نیز از دسترس خارج شده بود. این سرویس تحت وب گارمین از تجهیزات ناوبری هوایی این برند پشتیبانی میکند. خلبانان موفق به دریافت جدیدترین دیتابیس سیستم ناوبری هواپیمای خود شرکت نشده بودند و همچنین اپلیکیشن خلبان این کمپانی که برای برنامهریزی پروازها استفاده میشود نیز از دسترس خارج شده بود.
ابتدا گارمین حمله باج افزار را تکذیب کرد، اما کارکنان آن چنین موضوعی را تایید کردند. این حمله بسیار گستردهتر از چیزی بوده که در ابتدا تصور میشد و به همین دلیل به نظر میرسد حداقل دو روز رفع مشکلات ناشی از آن طول میکشد.
یکی از منابع علت قطعی سرویسهای این کمپانی را یک ویروس عنوان کرده است. با وجود چنین موضوعی، در دنیای کنونی و در حوزه امنیت سایبری، تنها حملات باج افزار میتوانند یک شرکت را مجبور به قطع خطوط تولید، سرویسهای آنلاین، سایتها و سرورهای ایمیل کند. هنوز ابهامات زیادی درباره این حمله وجود دارد، برای مثال هنوز نمیدانیم اطلاعات کاربران به سرقت رفتهاند یا خیر.