شناسه : ۲۰۸۵۷۲۸ - شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۹
تولید انبوه موتور EF۷
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد نجات در این رابطه با بیان اینکه پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) درحال اجرا است گفت: موتور ملی تنفس طبیعی EF7 در سبد قوای محرکه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو دارای جایگاه ویژهای بوده و برهمین اساس ارتقای این نسل از موتور در دستور کار شرکت ایپکو قرار گرفته است.
وی هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF7 پلاس را ارتقای سطح آلایندگی از یورو 4 به یورو 5 و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF7 دانسته از در دستور کار قرار گرفتن ارتقای موتور ملی پرخواران خبر داد. توان و گشتاور موتور دست کم 10 درصد نسبت به موتور پرخوران جاری افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن سطح آلایندگی این موتور به یورو 5 خواهد رسید. استفاده از فناوری زمانبندی متغیر دریچهها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوریهای استفاده شده در این موتورها است.
مدیر طرح توسعه موتور خانوادهEF7، ضمن تاکید براینکه با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتورهای سری EF7 ایران خودرو به سطح آلایندگی یورو 6 نیز فراهم شده است؛ گفت: توسعه این سری از موتور محصولات ایران خودرو، با استفاده از توانمندی سازندگان و طراحان داخل کشور صورت میگیرد،. برای تولید انبوه این موتور نیاز به سرمایهگذاری جدید در محدوده خطوط تولید نداریم و از تجهیزات موجود سازندگان استفاده خواهیم کرد.
نجات تصریح کرد: داخلیسازی و بومیسازی محصول از مزایای مهم این طرح است که هیچ گونه وابستگی خارجی در تولید آن وجود ندارد.
وی زمان تولید انبوه این موتور را ابتدای سال آینده اعلام کرد و گفت: تا 9 ماه آینده نوع تنفس طبیعی و 15 ماه آینده نوع پرخوران موتور EF7 به تولید انبوه خواهد رسید. درحال حاضر صحه گذاری موتوری درحال انجام است و تا پایان سال نیز آزمونهای صحهگذاری در سطح خودرو انجام خواهد شد.
نجات افزود: موتور تنفس طبیعی EF7 پلاس در محصول سمند و سورن استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک و محصول پروژه K123 را دارد. ایپکو به صورت مستمر، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و کیفی موتورها را در دستور کار خود داشته و خواهد داشت.